Toyota hint op volledige F1-terugkeer
Toyota keerde in 2024 terug in de Formule 1. Het grote Japanse
automerk ging een technische samenwerking en sponsordeal aan met
Haas en stelde ook haar windtunnel in Keulen ter beschikking.
RacingNews365 en Formula.hu wisten toen al te melden dat het
wellicht een opmaat moest zijn naar een volledige terugkeer als
fabrieksteam, mogelijk zelfs met een eigen motor. Tot nu toe hield
Toyota iedere keer de boot af, maar Masaya Kaji, de Toyota-topman
voor motorsport, hint nu tegenover Motorsport.com wél op een
volledige terugkeer in de koningsklasse van de autosport. Toyota
ging tussen 2002 en 2009 al als fabrieksteam door het leven en
boekte recent ook grote successen in het WEC (World Endurance
Championship) en de Dakar Rally. "We bestuderen natuurlijk de
huidige technologieën én de technologieën voor 2026", vertelt Kaji.
"Ik heb het gevoel dat we geleidelijk die route bewandelen. We
bevinden ons nog niet in een stadium waarin we al onze middelen
gaan inzetten. Wat er na 2030 gebeurt, is echter nog onzeker. We
werken aan verschillende nieuwe technologieën, dus of onze visie
aansluit bij de Formule 1, valt nog te bezien." Toch sluit Kaji
niets uit. Hij gaat zelfs in op coureurs. "Als we ons eigen team
hadden, konden we kiezen welke coureurs we in de auto zetten. In
die zin zou het ons inderdaad dichter bij coureurs in de Formule 1
brengen. Maar realistisch gezien moeten we evalueren hoeveel geld
en hoeveel personeel er nodig is om het voor elkaar te krijgen."
automerk ging een technische samenwerking en sponsordeal aan met
Haas en stelde ook haar windtunnel in Keulen ter beschikking.
RacingNews365 en Formula.hu wisten toen al te melden dat het
wellicht een opmaat moest zijn naar een volledige terugkeer als
fabrieksteam, mogelijk zelfs met een eigen motor. Tot nu toe hield
Toyota iedere keer de boot af, maar Masaya Kaji, de Toyota-topman
voor motorsport, hint nu tegenover Motorsport.com wél op een
volledige terugkeer in de koningsklasse van de autosport. Toyota
ging tussen 2002 en 2009 al als fabrieksteam door het leven en
boekte recent ook grote successen in het WEC (World Endurance
Championship) en de Dakar Rally. "We bestuderen natuurlijk de
huidige technologieën én de technologieën voor 2026", vertelt Kaji.
"Ik heb het gevoel dat we geleidelijk die route bewandelen. We
bevinden ons nog niet in een stadium waarin we al onze middelen
gaan inzetten. Wat er na 2030 gebeurt, is echter nog onzeker. We
werken aan verschillende nieuwe technologieën, dus of onze visie
aansluit bij de Formule 1, valt nog te bezien." Toch sluit Kaji
niets uit. Hij gaat zelfs in op coureurs. "Als we ons eigen team
hadden, konden we kiezen welke coureurs we in de auto zetten. In
die zin zou het ons inderdaad dichter bij coureurs in de Formule 1
brengen. Maar realistisch gezien moeten we evalueren hoeveel geld
en hoeveel personeel er nodig is om het voor elkaar te krijgen."