De Vries deelt eigen ervaring na 'grootste fout' claim Marko

De Formule 1-carrière van Nyck de Vries duurde niet zo lang als hij
zelf had gehoopt. De Nederlander maakte een flitsend debuut tijdens
een invalrace voor Williams in 2022, wat hem een zitje bij
AlphaTauri opleverde in 2023. Maar een volledig seizoen was hem
niet gegund: na tien races en nul punten besloot de Red Bull-top
dat hij genoeg kansen had gekregen en werd De Vries weggestuurd. De
reden voor dat snelle ontslag zat hem vooral in de ervaring die De
Vries meebracht. Op dat moment was hij 27 jaar, waarmee hij ouder
was dan een groot deel van de grid. Ook had hij al overwinningen
geboekt in het World Endurance Championship (LMP2) en was hij
kampioen in de Formule 2 en de Formule E. Daarom werd er ook meer
van hem verwacht. Red Bull-adviseur Helmut Marko, die de keuzes
maakt aangaande de coureurs bij de twee teams, noemde het aannemen
van De Vries recentelijk 'zonder twijfel mijn grootste fout'.  "Het
was een uitdaging", blikt De Vries nu terug in de podcast Cool Room
. "Ik denk dat ik niet snel genoeg op snelheid was. Volgens mij
waren er wel wat momenten dat het beter in mijn voordeel uit had
kunnen pakken, maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk vonden mijn
bazen het niet goed genoeg ging voor hoe lang ik daar zat." Alles
negeren Het ontslag van De Vries kwam snel, maar niet geheel
onverwacht. Al vrij snel lieten Marko, teambaas Franz Tost en Red
Bull-teambaas Christian Horner doorschemeren dat ze niet tevreden
waren met de resultaten van De Vries. Dat, gecombineerd met
speculaties in de media, zorgde er volgens De Vries voor dat hij
absoluut niet lekker in de auto zat. "Het was een lastige periode,
want er werd heel publiekelijk over gesproken. Ik was me er zelf
niet echt van bewust dat er wat gebeurde, er werd niet echt met mij
persoonlijk gesproken, dus ik leerde het allemaal via de media. Dus
elk weekend sinds mijn tweede race moest ik vragen beantwoorden
over mijn toekomst. Dat voelde heel apart, maar zo gaat het soms.
Het is alleen moeilijk om op het toppen van je kunnen te presteren
als je die druk ervaart en zoveel tegenwind krijgt." "Je heb de
media aan de ene kant, dus je ervaart externe druk. Maar je hebt
ook interne druk, en elk team gaat daar op een andere manier mee
om. Als je dat allebei hebt, dan voelt het dubbelop. Overal waar je
gaat, voelt het alsof ze 24 uur per dag over jou schrijven en dat
iedereen alles over je weet. Daar kun je je niet voor verstoppen,
hoe graag je het ook wil. De manier waarop ik ermee omging was door
alles te negeren en geen nieuws meer te lezen. Maar zelfs dan weet
je nog dat het er wel is." Toch voelt de Nederlander geen rancune
richting Red Bull. "Ik neem het niemand kwalijk. Ik ben vooral
dankbaar voor de kans die ik heb gekregen. Ik was in staat om mijn
jongensdroom waar te maken, ook al was het maar een kort hoofdstuk
uit mijn carrière. Ik had het geluk dat ik al iets opgebouwd had in
de Formule E en WEC, waardoor ik makkelijker terug kon naar die
competities."

Top Headlines

Oudere Top Headlines