Terugblik: 'Wereldkampioen van de toekomst' zwaargewond bij bizarre crash
We schrijven het jaar 2011. Robert Kubica, op dat moment
Lotus-coureur, heeft net bij de wintertest vriend en vijand
verbaasd door de snelste tijd te noteren in Barcelona. De Pool
stond te boek als enorm talent en potentiële wereldkampioen van de
toekomst, mede door een zeer sterk seizoen bij BMW Sauber in 2008.
Uiteindelijk zou het vreselijk misgaan op 6 februari 2011, vandaag
precies 14 jaar geleden. Kubica kreeg de kans om in een Skoda
Fabia mee te doen aan de Rally van Andorra, maar crashte in de
openingsfase zeer zwaar. De winnaar van de Grand Prix van Canada in
2008 raakte de controle kwijt over zijn auto en botste tegen de
vangrails. Tot overmaat van ramp scheurde de vangrail open en werd
bizar genoeg de auto doorboord. Het kostte de hulpdiensten een uur
om Kubica uit de auto te halen, waarna hij met levensbedreigende
verwondingen naar het ziekenhuis werd gebracht. Zo liep Kubica 42
breuken op, verloor hij driekwart van zijn bloed en onderging hij
in totaal 17 operaties, waaronder eentje van 12 uur. De
verwondingen waren het ergst aan zijn rechterarm en -hand, die
zelfs bijna geamputeerd dienden te worden. Dat werd voorkomen, maar
het duurde een hele tijd voor Kubica weer hersteld was. Hij zou
uiteindelijk wonderwel terugkeren in de rallysport én de Formule 1,
waar hij in 2019 uitkwam voor Williams. Het zou echter helaas geen
succesvolle terugkeer worden, want Kubica legde het steevast af
tegen George Russell en moest na een jaar weer vertrekken. Wel
scoorde hij een punt in Duitsland. In 2021 mocht Kubica bij Alfa
Romeo nog Kimi Raikkonen vervangen toen de Fin positief testte op
het coronavirus. Kubica werkte de Grand Prix van Nederland en
Italië af en zou daarna definitief uit de koningsklasse verdwijnen.
Later bleek overigens ook nog dat Kubica in principe vanaf 2012 bij
Ferrari zou gaan rijden. Dat team hield in 2011 vast aan de matig
presterende Felipe Massa, maar toonde regelmatig interesse in de
Pool. Kubica gaf tegenover de Italiaanse tak van Motorsport.com ook
toe dat hij er nog steeds van baalt. "Ferrari is mijn grootste
spijt. Ik had in 2012 naar Maranello moeten verhuizen, maar ook al
veel eerder. Niet iedereen weet dat. Het is een wond die na het
ongeluk makkelijker opengaat. In de wereld waarin we leven, is het
makkelijker om dingen te laten gaan, maar door het ongeluk ging ik
van het ene uiterste naar het andere." "Niemand kan zich
voorstellen hoe anders ik was vóór 2011. Wat ik heb meegemaakt, had
niet alleen invloed op de sportieve kant, maar ook op mijn
dagelijks leven. Het was een grote klap, die vele jaren heeft
geduurd. Ik weet niet eens meer hoe ik vroeger reed. Maakt niet
uit, zo is het leven en zo is het gegaan", vertelde Kubica.
Lotus-coureur, heeft net bij de wintertest vriend en vijand
verbaasd door de snelste tijd te noteren in Barcelona. De Pool
stond te boek als enorm talent en potentiële wereldkampioen van de
toekomst, mede door een zeer sterk seizoen bij BMW Sauber in 2008.
Uiteindelijk zou het vreselijk misgaan op 6 februari 2011, vandaag
precies 14 jaar geleden. Kubica kreeg de kans om in een Skoda
Fabia mee te doen aan de Rally van Andorra, maar crashte in de
openingsfase zeer zwaar. De winnaar van de Grand Prix van Canada in
2008 raakte de controle kwijt over zijn auto en botste tegen de
vangrails. Tot overmaat van ramp scheurde de vangrail open en werd
bizar genoeg de auto doorboord. Het kostte de hulpdiensten een uur
om Kubica uit de auto te halen, waarna hij met levensbedreigende
verwondingen naar het ziekenhuis werd gebracht. Zo liep Kubica 42
breuken op, verloor hij driekwart van zijn bloed en onderging hij
in totaal 17 operaties, waaronder eentje van 12 uur. De
verwondingen waren het ergst aan zijn rechterarm en -hand, die
zelfs bijna geamputeerd dienden te worden. Dat werd voorkomen, maar
het duurde een hele tijd voor Kubica weer hersteld was. Hij zou
uiteindelijk wonderwel terugkeren in de rallysport én de Formule 1,
waar hij in 2019 uitkwam voor Williams. Het zou echter helaas geen
succesvolle terugkeer worden, want Kubica legde het steevast af
tegen George Russell en moest na een jaar weer vertrekken. Wel
scoorde hij een punt in Duitsland. In 2021 mocht Kubica bij Alfa
Romeo nog Kimi Raikkonen vervangen toen de Fin positief testte op
het coronavirus. Kubica werkte de Grand Prix van Nederland en
Italië af en zou daarna definitief uit de koningsklasse verdwijnen.
Later bleek overigens ook nog dat Kubica in principe vanaf 2012 bij
Ferrari zou gaan rijden. Dat team hield in 2011 vast aan de matig
presterende Felipe Massa, maar toonde regelmatig interesse in de
Pool. Kubica gaf tegenover de Italiaanse tak van Motorsport.com ook
toe dat hij er nog steeds van baalt. "Ferrari is mijn grootste
spijt. Ik had in 2012 naar Maranello moeten verhuizen, maar ook al
veel eerder. Niet iedereen weet dat. Het is een wond die na het
ongeluk makkelijker opengaat. In de wereld waarin we leven, is het
makkelijker om dingen te laten gaan, maar door het ongeluk ging ik
van het ene uiterste naar het andere." "Niemand kan zich
voorstellen hoe anders ik was vóór 2011. Wat ik heb meegemaakt, had
niet alleen invloed op de sportieve kant, maar ook op mijn
dagelijks leven. Het was een grote klap, die vele jaren heeft
geduurd. Ik weet niet eens meer hoe ik vroeger reed. Maakt niet
uit, zo is het leven en zo is het gegaan", vertelde Kubica.