Van het commerciële verjaardagsfeestje van F1 gaan fans niet veel wijzer worden

Geen circuit, maar een rode loper. Geen Silverstone, maar Londen. En naar alle waarschijnlijkheid geen wol, maar wel veel geblaat. Het Formule 1-circus trapt vanavond het seizoen af met een show in The O2-arena in Londen.
In het evenementencomplex waar afgelopen weekend de rockband Snow Patrol een uitverkocht concert verzorgde, staat alles in het teken van twintig coureurs, tien renstallen en hun nieuwe auto's.
De Formule 1-organisatie belooft een bombastisch spektakel. Een "epische, onvergetelijke avond", waarbij teams een voor een aan de fans worden voorgesteld. Een flitsende, pijlsnelle show moet het worden, muzikaal omlijst door Take That en andere acts. Het is voor het eerst dat de koningsklasse van de mondiale autosport zo groots uitpakt aan de vooravond van een seizoen.
De reden: de Formule 1 viert een mijlpaal. Een verjaardag. 75 jaar Formule 1. Op 13 mei 1950 werd de eerste officiële grand prix verreden. Plaats van handeling: Silverstone. Winnaar: Giuseppe 'Nino' Farina (Alfa Romeo).
Het eerste seizoen bestond uit slechts zeven races. De beste vier resultaten telden mee voor het wereldkampioenschap, waarin Farina erin slaagde Juan Manuel Fangio nipt achter zich te houden.
Er is in 75 jaar veel veranderd. Van een amateuristische hobbysport voor vermogende mannen is de Formule 1 inmiddels een multinational die honderden miljoenen omzet. F1 is een mix van sport en entertainment. Dat was de afgelopen jaren al te merken aan de komst van Netflix-serie Drive To Survive en ook in The O2 zal het meer draaien om vorm dan om inhoud.
Veel nieuws zal er in Londen niet te zien zijn. De teams houden hun nieuwe aerodynamische vondsten zo lang mogelijk op zak. Pas later deze maand, tijdens drie testdagen in Bahrein, gaan de auto's daadwerkelijk kilometers maken. De renstallen huren dan fotografen in om met een telelens haarfijn vast te leggen wat de whizzkids van de concurrenten hebben gebouwd.
Waar draait het dan wel om in de O2? Om de zogenoemde 'liveries'. Oftewel de kleurstelling, de sponsoruitingen en de look van de auto. Alle teams (of op zijn minst het leeuwendeel) zal op de rode loper een 'dummy' showen. Niemand wil rivalen wijzer maken door nieuwe ontwerpdetails in de schijnwerpers te zetten.
Hoe spraakmakend die strijdkleuren zijn? Dat is ook nog maar de vraag. Teams, en ook de coureurs, zitten eigenlijk helemaal niet te wachten op het verjaardagsfeestje. Ze beschouwen het vooral als een hinderlijke onderbreking van hun voorbereiding op het seizoen.
Vooral voor het trio teams dat geen hoofdkwartier in Engeland heeft, is dat vervelend. Ferrari en Red Bull's tweede team RB komen uit Italië, Sauber zetelt in Zwitserland. Maar nee zeggen is geen optie. De show in Londen is een verplicht nummer en dus zal iedereen, al dan niet met tegenzin, acte de présence geven.
Zoals gezegd: nieuws komt er amper. Enerzijds omdat teams hun kaarten tegen de borst houden, anderzijds omdat ze de afgelopen dagen via hun eigen kanalen al de gewenste publiciteit hebben gegenereerd.
Overalls, helmen, horloges
Een korte bloemlezing. Red Bull Racing deelde beelden van de overalls, de helmen en de gesponsorde horloges van Max Verstappen en zijn kersverse teamgenoot Liam Lawson. De RB21 gaat pas een dag voor de wintertest in Bahrein voor het eerst de baan op. De equipe hint op sociale media op een licht gewijzigde kleurstelling, die vanavond in de O2 zal worden getoond.
Wereldkampioen bij de constructeurs McLaren voelde de MCL39 al wel aan de tand op Silverstone. Een zogenoemde 'shakedown' van maximaal 200 kilometer, oftewel de eerste rondjes om te kijken of verse wintervondsten goed functioneren.
De camouflage-outfit van de auto maakte het nog enigszins een uitdaging, maar insiders hebben al gezien dat de auto op diverse plekken stevig onder handen is genomen. En Lando Norris liet meteen weten klaar te zijn voor de wereldtitel. "Het veld zit dichter bij elkaar dan ooit en ik heb geleerd van mijn wiel-tegen-wiel-duels met Max. Waar nodig zal ik mijn ellebogen gebruiken."
Ook Haas en Williams reden hun eerste rondjes op Silverstone. Williams 'lanceerde' de FW47 voor 47 geselecteerde fans, die op het circuit meteen de van Ferrari overgekomen Carlos Sainz in actie zagen.
Haas was van plan louter de nieuwe race-overalls van coureurs Ocon en Bearman te publiceren, maar de renstal had de pech dat een fotograaf vanuit het hotel tegenover de pitbox perfect zicht had op de VF-25. Het spy-shot van de nieuwe auto in opgefriste kleuren ging meteen viral, maar misschien was dat wel de bedoeling.
Immers: teams bepalen van oudsher bij voorkeur zelf wat ze laten zien, wanneer en waar. In Londen wordt het daarom vanavond meer een commercieel feestje dan een spektakel voor de fans. Diehards hebben hun blik al gericht op woensdag: Ferrari, Lewis Hamilton en Charles Leclerc onthullen dan hun rode racewapen in een livestream op de Ferrari-website.

Top Headlines

Oudere Top Headlines