F1 wintertest 2025 - Alles wat je moet weten over de testdagen met Verstappen
Waar en wanneer zijn de F1-testdagen 2025? Dit jaar wordt er
slechts een Formule 1-testweek van drie dagen afgewerkt. Van
woensdag 26 februari tot en met vrijdag 28 februari strijkt de F1
neer in Bahrein, waar op het Bahrain International Circuit getest
zal gaan worden. RacingNews365 is aanwezig bij de testdagen en
houdt je vanaf het circuit op de hoogte van alle gebeurtenissen op
en rond de baan. Op het Formule 1-circuit in Bahrein moeten de
teams zich echter wel aan verschillende regels houden. We zetten de
verschillende reglementen en alle andere informatie voor je op een
rij. Waarom zijn de testdagen in Bahrein? Vroeger werden de
testdagen altijd op het Circuit de Catalunya in Barcelona gehouden.
De laatste jaren heeft Bahrein echter het stokje over genomen en
dat heeft meerdere redenen. Allereerst is het circuit in Bahrein
veelzijdig, met lange rechte stukken en technische gedeelten.
Zodoende krijgen de teams, net als in Barcelona, een goed beeld van
de competitiviteit van de auto. Daarnaast is het weer in Bahrein
vrijwel altijd goed in februari, terwijl de tests in Barcelona
weleens onderbroken moesten worden door kou, regen of sneeuw. Tot
slot was het tot 2025 duurzamer om in Bahrein te testen. Voorheen
werden er vaak twee testweken georganiseerd en konden de teams
makkelijk tussen hun Europese F1-fabrieken en het circuit in
Barcelona pendelen met nieuwe onderdelen. Tegenwoordig is er maar
één testweek, dus is dat niet nodig. Het voordeel dat de
openingsrace ook in Bahrein wordt gehouden, is nu wel verdwenen.
Australië heeft dit jaar de eer om de eerste race te organiseren.
Hoe lang mogen de teams testen? De F1-testdagen in Bahrein duren
drie dagen, van woensdag tot en met vrijdag. Elke dag is de baan
acht uur beschikbaar voor de coureurs, verdeeld in twee sessies van
vier uur, met een lunchpauze van een uur tussendoor. Teams kunnen
dan ook eventueel aanpassingen doorvoeren. In Bahrein begint men om
08:00 uur Nederlandse tijd aan de testdag. De ochtendsessie wordt
om 12:00 uur afgesloten en na de lunch zal de baan van 13:00 uur
van 17:00 uur weer worden vrijgegeven. Dit stramien wordt drie
dagen op rij herhaald. Bekijk het schema hieronder! De tekst gaat
daarna verder. Tijdschema Formule 1 wintertest Bahrein 2025 Wanneer
komt Max Verstappen in actie tijdens de test? Max Verstappen stapt
op woensdagochtend 26 februari direct in de nieuwe RB21, waarna hij
op donderdag 27 februari de gehele dag in actie komt. Liam Lawson,
zijn nieuwe teamgenoot, krijgt de kans om op woensdagmiddag en de
gehele vrijdag aan de Red Bull-bolide te proeven. Zo komen beide
coureurs uit op anderhalve testdag. Waar kan ik de F1-testdagen
2025 live bekijken? De testdagen in Bahrein worden volledig
uitgezonden door Viaplay. Verder kunnen de testdagen ook via F1TV
gevolgd worden. Voor beide diensten is een abonnement vereist, al
zendt Viaplay de eerste testdag ook gratis uit op Viaplay TV.
Liveblog F1-testdagen Bahrein Ook zonder abonnement hoef je niets
te missen van het F1-geweld, want RacingNews365 houdt je middels
liveblogs iedere seconde op de hoogte van alle gebeurtenissen op en
naast de baan in Bahrein. Aan het einde van de dag zal onze
reporter ter plekke je ook bijpraten. Naast het liveblog lees je
gedurende de testdagen ook interviews, analyses en reacties op de
website. Boven kan je ook de meest recente foto's en video's
bekijken. Wie rijdt er wanneer tijdens de testdagen? Daar is een
mooi schema voor opgesteld. Op het moment van schrijven is de
line-up nog niet van elk team bekend, maar we passen dit overzicht
aan wanneer er meer bekend wordt. Check het overzicht hieronder!
Deze tabel zal gaandeweg worden aangevuld. Als er een '/' tussen de
namen staat, dan betekent dat dat de eerste naam de ochtendsessie
op zich neemt, de tweede naam de middagsessie. Wie rijdt wanneer
tijdens de testdagen? Moeten de F1-teams verplicht aanwezig zijn?
Nee. Als een team het nut niet ziet of het simpelweg niet in staat
is om aanwezig te zijn, dan hoeft een team niet op te komen dagen
bij de testdagen. Zo sloeg Williams in 2019 noodgedwongen twee
testdagen over omdat de wagen simpelweg nog niet klaar was.
Vrijwillig worden de testdagen tegenwoordig echter nauwelijks meer
overgeslagen. In het geval een wagen nog niet klaar is, staat de
FIA het de teams toe om een oude wagen (maximaal drie seizoenen
oud) te gebruiken tijdens een testdag, al moet deze wel voldoen aan
de huidige regels. Vroeger waren de regels omtrent testen minder
streng, waardoor teams ook zelf circuits af konden huren tijdens
een seizoen om meters te maken. Vandaag de dag gaat dat niet,
waardoor de testdagen voorafgaand aan het seizoen van extra groot
belang zijn. Behalve deze officiële testdagen mogen de teams per
jaar nog twee 'promotie-evenementen' (in de volksmond een 'filmdag'
genoemd) afwerken. Dat zijn dagen met marketing of promotie als
doeleinde. Tijdens zo'n dag mag er maximaal 200 kilometer worden
afgelegd en moeten de teams verplicht speciale banden gebruiken
waarmee niet geracet wordt. Red Bull zet dinsdag 25 februari
bijvoorbeeld een filmdag in om de nieuwe RB21 aan een shakedown te
onderwerpen. Met hoeveel wagens tegelijk mogen teams rijden? Elk
team komt met één wagen naar de testdagen in Bahrein. Meer zijn er
niet toegestaan. In totaal zullen we dus maximaal tien wagens
tegelijkertijd op het asfalt zien. Een coureur komt normaliter
maximaal anderhalve dag in actie en heeft dus slechts twaalf uur de
tijd om zijn nieuwe auto helemaal te leren kennen. Waarom dat is
heeft verschillende redenen. De voornaamste reden is, natuurlijk,
financieel. Het kost veel geld om twee wagens drie volledige dagen
te laten rijden. Op deze manier wordt er dus geld bespaard en
hoeven de teams slechts één auto op te bouwen en klaar te hebben
voorafgaand aan de dagen. Het scheelt ze dus ook een hoop tijd.
Verder is het ook duurzamer. De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Is er een maximale hoeveelheid ronden tijdens een
F1-testdag? Nee, die is er niet. Een team mag zoveel mogelijk
ronden afleggen als het wil, zolang dit natuurlijk maar gebeurt
gedurende de aangewezen periode tijdens de testdagen. Zo reed Haas
in 2024 in totaal 441 ronden, wat gelijk staat aan ongeveer 2.386
kilometer. Hoeveel banden krijgen de F1-teams tijdens de testdagen
De Formule 1-teams krijgen tijdens de eerste testdagen in Bahrein
in totaal 35 sets droogweerbanden per team. Elk team krijgt ook
twee sets intermediates en twee sets regenbanden, maar die zullen
in de woestijn van Bahrein waarschijnlijk niet nodig zijn. De teams
hebben zelf een samenstelling mogen maken. Goed om te weten: het
asfalt in Bahrein is erg ruw, dus de zachtste banden (C4 en C5)
zullen sneller slijten en minder nuttig zijn. Hoeveel onderdelen
mogen F1-teams gebruiken tijdens de testdagen? De onderdelen die
een team gebruikt tijdens een test tellen niet mee voor het
totaalaantal onderdelen dat er tijdens een seizoen mag worden
gebruikt. Die teller begint pas te lopen tijdens het eerste
raceweekend van het jaar. Als er dus een motor kapot gaat, dan
hoeven de teams niet te vrezen dat het betekent dat ze de rest van
het jaar een motor minder mogen gebruiken. Het liefste werkt alles
natuurlijk van het eerste moment helemaal prima, maar als er
tijdens de testdagen toch iets gebeurt, dan weten de teams in ieder
geval welke zwakke plekken er nog aangepakt moeten worden. Ook daar
zijn de testdagen voor. Teams willen nog wel eens verschillende
aerodynamische onderdelen uitproberen tijdens de testdagen.
Tegelijkertijd zal de focus ook op betrouwbaarheid liggen. Een
andere factor is het budgetplafond. Teams kunnen niet zomaar
tientallen verschillende dingen ontwikkelen en uitproberen, want
dat kunnen ze niet (meer) betalen, óók richting de
reglementswijzigingen van 2026. Mogen de teams hun F1-wagens
verbergen in de pitbox? Sinds 2020 mogen de teams dat niet meer.
Tot aan dat jaar verdwenen de meeste Formule 1-wagens meteen achter
gesloten garagedeuren op het moment dat een coureur terug de pitbox
in reed. Nu moeten de teams de deuren open houden tijdens de
testtijden. Dat is besloten om de fans een beter kijkje in de
Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen. Uiteraard
zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn auto
beschadigt bij een crash, mogen de teams hun wagen afdekken als
deze terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van
de wagen komt, mogen de teams ervoor kiezen om de deuren snel dicht
te doen. Waar dienen de verf en de 'wasrekken' voor tijdens de
testdagen? Teams rijden met diverse stellages met sensoren op de
auto's. Vaak rijden ze een korte, langzame run om data te
verzamelen. Deze data kan bestaan uit het meten van luchtstromen,
maar ook trillingen en weerstand. Het ziet er uit als een soort
hek, maar de teams kunnen niet zonder. Teams rijden tijdens de
testdagen ook geregeld met flow viz-verf rond. Het is een groen
goedje dat aangebracht wordt op diverse onderdelen om de
luchtstromen in kaart te brengen. De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Zijn de F1-testtijden representatief? | Wat is
sandbaggen? Normaal gesproken kunnen er geen al te grote conclusies
worden getrokken aan de hand van de testdagen. Vaak krijgen we wel
een beeld van de teams die hun betrouwbaarheid wel of niet op orde
hebben, maar aan de snelste rondetijden kunnen weinig harde
conclusies worden verbonden. Er is namelijk niets bekend over de
motorstanden die men gebruikt of de hoeveelheid brandstof die de
teams aan boord hebben. Deze kunnen namelijk een vertekend beeld
geven, of als we in F1-jargon spreken: de teams kunnen dan aan het
sandbaggen zijn. Pas tijdens de eerste Grand Prix van het jaar
weten we meer over de echte krachtsverhoudingen. Wel kunnen we aan
de hand van de testdagen een globale schets maken, met name aan de
hand van de long runs. RacingNews365 is deze week aanwezig bij de
testdagen in Bahrein. Vanaf het circuit houden we je elke dag met
liveblogs , interviews, artikelen en meerdere analyses op de hoogte
van het laatste nieuws en alle laatste ontwikkelingen omtrent de
wintertestdagen.
slechts een Formule 1-testweek van drie dagen afgewerkt. Van
woensdag 26 februari tot en met vrijdag 28 februari strijkt de F1
neer in Bahrein, waar op het Bahrain International Circuit getest
zal gaan worden. RacingNews365 is aanwezig bij de testdagen en
houdt je vanaf het circuit op de hoogte van alle gebeurtenissen op
en rond de baan. Op het Formule 1-circuit in Bahrein moeten de
teams zich echter wel aan verschillende regels houden. We zetten de
verschillende reglementen en alle andere informatie voor je op een
rij. Waarom zijn de testdagen in Bahrein? Vroeger werden de
testdagen altijd op het Circuit de Catalunya in Barcelona gehouden.
De laatste jaren heeft Bahrein echter het stokje over genomen en
dat heeft meerdere redenen. Allereerst is het circuit in Bahrein
veelzijdig, met lange rechte stukken en technische gedeelten.
Zodoende krijgen de teams, net als in Barcelona, een goed beeld van
de competitiviteit van de auto. Daarnaast is het weer in Bahrein
vrijwel altijd goed in februari, terwijl de tests in Barcelona
weleens onderbroken moesten worden door kou, regen of sneeuw. Tot
slot was het tot 2025 duurzamer om in Bahrein te testen. Voorheen
werden er vaak twee testweken georganiseerd en konden de teams
makkelijk tussen hun Europese F1-fabrieken en het circuit in
Barcelona pendelen met nieuwe onderdelen. Tegenwoordig is er maar
één testweek, dus is dat niet nodig. Het voordeel dat de
openingsrace ook in Bahrein wordt gehouden, is nu wel verdwenen.
Australië heeft dit jaar de eer om de eerste race te organiseren.
Hoe lang mogen de teams testen? De F1-testdagen in Bahrein duren
drie dagen, van woensdag tot en met vrijdag. Elke dag is de baan
acht uur beschikbaar voor de coureurs, verdeeld in twee sessies van
vier uur, met een lunchpauze van een uur tussendoor. Teams kunnen
dan ook eventueel aanpassingen doorvoeren. In Bahrein begint men om
08:00 uur Nederlandse tijd aan de testdag. De ochtendsessie wordt
om 12:00 uur afgesloten en na de lunch zal de baan van 13:00 uur
van 17:00 uur weer worden vrijgegeven. Dit stramien wordt drie
dagen op rij herhaald. Bekijk het schema hieronder! De tekst gaat
daarna verder. Tijdschema Formule 1 wintertest Bahrein 2025 Wanneer
komt Max Verstappen in actie tijdens de test? Max Verstappen stapt
op woensdagochtend 26 februari direct in de nieuwe RB21, waarna hij
op donderdag 27 februari de gehele dag in actie komt. Liam Lawson,
zijn nieuwe teamgenoot, krijgt de kans om op woensdagmiddag en de
gehele vrijdag aan de Red Bull-bolide te proeven. Zo komen beide
coureurs uit op anderhalve testdag. Waar kan ik de F1-testdagen
2025 live bekijken? De testdagen in Bahrein worden volledig
uitgezonden door Viaplay. Verder kunnen de testdagen ook via F1TV
gevolgd worden. Voor beide diensten is een abonnement vereist, al
zendt Viaplay de eerste testdag ook gratis uit op Viaplay TV.
Liveblog F1-testdagen Bahrein Ook zonder abonnement hoef je niets
te missen van het F1-geweld, want RacingNews365 houdt je middels
liveblogs iedere seconde op de hoogte van alle gebeurtenissen op en
naast de baan in Bahrein. Aan het einde van de dag zal onze
reporter ter plekke je ook bijpraten. Naast het liveblog lees je
gedurende de testdagen ook interviews, analyses en reacties op de
website. Boven kan je ook de meest recente foto's en video's
bekijken. Wie rijdt er wanneer tijdens de testdagen? Daar is een
mooi schema voor opgesteld. Op het moment van schrijven is de
line-up nog niet van elk team bekend, maar we passen dit overzicht
aan wanneer er meer bekend wordt. Check het overzicht hieronder!
Deze tabel zal gaandeweg worden aangevuld. Als er een '/' tussen de
namen staat, dan betekent dat dat de eerste naam de ochtendsessie
op zich neemt, de tweede naam de middagsessie. Wie rijdt wanneer
tijdens de testdagen? Moeten de F1-teams verplicht aanwezig zijn?
Nee. Als een team het nut niet ziet of het simpelweg niet in staat
is om aanwezig te zijn, dan hoeft een team niet op te komen dagen
bij de testdagen. Zo sloeg Williams in 2019 noodgedwongen twee
testdagen over omdat de wagen simpelweg nog niet klaar was.
Vrijwillig worden de testdagen tegenwoordig echter nauwelijks meer
overgeslagen. In het geval een wagen nog niet klaar is, staat de
FIA het de teams toe om een oude wagen (maximaal drie seizoenen
oud) te gebruiken tijdens een testdag, al moet deze wel voldoen aan
de huidige regels. Vroeger waren de regels omtrent testen minder
streng, waardoor teams ook zelf circuits af konden huren tijdens
een seizoen om meters te maken. Vandaag de dag gaat dat niet,
waardoor de testdagen voorafgaand aan het seizoen van extra groot
belang zijn. Behalve deze officiële testdagen mogen de teams per
jaar nog twee 'promotie-evenementen' (in de volksmond een 'filmdag'
genoemd) afwerken. Dat zijn dagen met marketing of promotie als
doeleinde. Tijdens zo'n dag mag er maximaal 200 kilometer worden
afgelegd en moeten de teams verplicht speciale banden gebruiken
waarmee niet geracet wordt. Red Bull zet dinsdag 25 februari
bijvoorbeeld een filmdag in om de nieuwe RB21 aan een shakedown te
onderwerpen. Met hoeveel wagens tegelijk mogen teams rijden? Elk
team komt met één wagen naar de testdagen in Bahrein. Meer zijn er
niet toegestaan. In totaal zullen we dus maximaal tien wagens
tegelijkertijd op het asfalt zien. Een coureur komt normaliter
maximaal anderhalve dag in actie en heeft dus slechts twaalf uur de
tijd om zijn nieuwe auto helemaal te leren kennen. Waarom dat is
heeft verschillende redenen. De voornaamste reden is, natuurlijk,
financieel. Het kost veel geld om twee wagens drie volledige dagen
te laten rijden. Op deze manier wordt er dus geld bespaard en
hoeven de teams slechts één auto op te bouwen en klaar te hebben
voorafgaand aan de dagen. Het scheelt ze dus ook een hoop tijd.
Verder is het ook duurzamer. De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Is er een maximale hoeveelheid ronden tijdens een
F1-testdag? Nee, die is er niet. Een team mag zoveel mogelijk
ronden afleggen als het wil, zolang dit natuurlijk maar gebeurt
gedurende de aangewezen periode tijdens de testdagen. Zo reed Haas
in 2024 in totaal 441 ronden, wat gelijk staat aan ongeveer 2.386
kilometer. Hoeveel banden krijgen de F1-teams tijdens de testdagen
De Formule 1-teams krijgen tijdens de eerste testdagen in Bahrein
in totaal 35 sets droogweerbanden per team. Elk team krijgt ook
twee sets intermediates en twee sets regenbanden, maar die zullen
in de woestijn van Bahrein waarschijnlijk niet nodig zijn. De teams
hebben zelf een samenstelling mogen maken. Goed om te weten: het
asfalt in Bahrein is erg ruw, dus de zachtste banden (C4 en C5)
zullen sneller slijten en minder nuttig zijn. Hoeveel onderdelen
mogen F1-teams gebruiken tijdens de testdagen? De onderdelen die
een team gebruikt tijdens een test tellen niet mee voor het
totaalaantal onderdelen dat er tijdens een seizoen mag worden
gebruikt. Die teller begint pas te lopen tijdens het eerste
raceweekend van het jaar. Als er dus een motor kapot gaat, dan
hoeven de teams niet te vrezen dat het betekent dat ze de rest van
het jaar een motor minder mogen gebruiken. Het liefste werkt alles
natuurlijk van het eerste moment helemaal prima, maar als er
tijdens de testdagen toch iets gebeurt, dan weten de teams in ieder
geval welke zwakke plekken er nog aangepakt moeten worden. Ook daar
zijn de testdagen voor. Teams willen nog wel eens verschillende
aerodynamische onderdelen uitproberen tijdens de testdagen.
Tegelijkertijd zal de focus ook op betrouwbaarheid liggen. Een
andere factor is het budgetplafond. Teams kunnen niet zomaar
tientallen verschillende dingen ontwikkelen en uitproberen, want
dat kunnen ze niet (meer) betalen, óók richting de
reglementswijzigingen van 2026. Mogen de teams hun F1-wagens
verbergen in de pitbox? Sinds 2020 mogen de teams dat niet meer.
Tot aan dat jaar verdwenen de meeste Formule 1-wagens meteen achter
gesloten garagedeuren op het moment dat een coureur terug de pitbox
in reed. Nu moeten de teams de deuren open houden tijdens de
testtijden. Dat is besloten om de fans een beter kijkje in de
Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen. Uiteraard
zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn auto
beschadigt bij een crash, mogen de teams hun wagen afdekken als
deze terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van
de wagen komt, mogen de teams ervoor kiezen om de deuren snel dicht
te doen. Waar dienen de verf en de 'wasrekken' voor tijdens de
testdagen? Teams rijden met diverse stellages met sensoren op de
auto's. Vaak rijden ze een korte, langzame run om data te
verzamelen. Deze data kan bestaan uit het meten van luchtstromen,
maar ook trillingen en weerstand. Het ziet er uit als een soort
hek, maar de teams kunnen niet zonder. Teams rijden tijdens de
testdagen ook geregeld met flow viz-verf rond. Het is een groen
goedje dat aangebracht wordt op diverse onderdelen om de
luchtstromen in kaart te brengen. De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Zijn de F1-testtijden representatief? | Wat is
sandbaggen? Normaal gesproken kunnen er geen al te grote conclusies
worden getrokken aan de hand van de testdagen. Vaak krijgen we wel
een beeld van de teams die hun betrouwbaarheid wel of niet op orde
hebben, maar aan de snelste rondetijden kunnen weinig harde
conclusies worden verbonden. Er is namelijk niets bekend over de
motorstanden die men gebruikt of de hoeveelheid brandstof die de
teams aan boord hebben. Deze kunnen namelijk een vertekend beeld
geven, of als we in F1-jargon spreken: de teams kunnen dan aan het
sandbaggen zijn. Pas tijdens de eerste Grand Prix van het jaar
weten we meer over de echte krachtsverhoudingen. Wel kunnen we aan
de hand van de testdagen een globale schets maken, met name aan de
hand van de long runs. RacingNews365 is deze week aanwezig bij de
testdagen in Bahrein. Vanaf het circuit houden we je elke dag met
liveblogs , interviews, artikelen en meerdere analyses op de hoogte
van het laatste nieuws en alle laatste ontwikkelingen omtrent de
wintertestdagen.