Wereldkampioen McLaren ziet geen topfavoriet in aanstaand F1-seizoen

De een verloor in 2024 een wereldtitel en aast op eerherstel. De ander mikt op prolongatie en droomt met het naar eigen zeggen 'beste rijdersduo op de Formule 1-grid' van 1-2'tjes en een dominant seizoen. McLaren-topman Zak Brown en Christian Horner, Max Verstappens teambaas, kijken in Bahrein vooruit naar het nieuwe Formule 1-seizoen.
Red Bull Racing wil de wereldtitel voor constructeurs heroveren, McLaren richt met Lando Norris en Oscar Piastri het vizier op de troon van Verstappen. "Ik denk niet dat er een topfavoriet is. Het wordt extreem close en spannend", voorspelt Brown.
Na twee maanden winterstop worden de kaarten in de F1 opnieuw geschud. Gaat dat een aardverschuiving veroorzaken? Waarschijnlijk niet, zegt Horner. Hij verwacht dat het veld nog dichter bij elkaar zit dan in 2024. "Dit wordt het laatste seizoen met het huidige reglement. Dat maakt de resultaten onvoorspelbaar. Iedereen zit aan het eind van de ontwikkelingscurve. Je ziet dat ook. De auto's ogen amper anders. Er valt nog slechts marginaal tijdwinst te boeken."
Verbeteringen
In Bahrein voelen alle renstallen hun nieuwe auto's voor het eerst aan de tand. De teams zetten tijdens drie testdagen de puntjes op de i. Red Bull heeft in de winter vertrouwen getankt. "We weten wat de zwakke plekken van onze RB20 waren en hebben die als het goed is met de RB21 geëlimineerd", zegt Horner. Verstappens teambaas benadrukt dat 2024 geen desastreus jaar was.
"We hebben negen races gewonnen, dus zo slecht was het niet. Dit seizoen zullen we op sommige circuits sterk zijn en op andere banen iets minder goed. Maar dat geldt voor alle teams. Het is erg circuitafhankelijk."
Ook McLaren denkt dat 2025 geen voorspelbare invuloefening wordt. "Ik denk dat minstens vier teams races gaan winnen", zegt Brown. Hij doelt naast zijn eigen renstal en Red Bull op Ferrari en Mercedes. "Maar het zou me niet verbazen als er nog een of twee teams voorin mee gaan doen. Incidenteel of regulier."
Mercedes en Ferrari starten het seizoen met grote vraagtekens. Mercedes gooit de Italiaanse tiener Andrea Kimi Antonelli in het diepe. "We houden rekening met pieken en dalen. Die zijn onvermijdelijk bij een jonge, onervaren coureur", weet teambaas Toto Wolff. Ferrari heeft met Charles Leclerc en zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton aan ervaring juist geen gebrek. De hamvraag is echter of Sir Lewis Ferrari-kroonprins Leclerc kan bijbenen.
Wereldkampioen McLaren start het seizoen met een luxe-probleem. De oranje brigade is het enige topteam waar de rijdersbezetting ongewijzigd is. "Het is zonder meer een voordeel om in dat opzicht stabiel te zijn. We weten wat we aan elkaar hebben en beide rijders racen in het teambelang", zegt Brown.
Maar of dat zo blijft als McLaren aan de lopende band races gaat winnen? Norris en Piastri willen allebei wereldkampioen worden en het team wijst op voorhand geen eerste rijder aan. 75 jaar Formule 1-historie tonen aan dat teamgenoten met een overheersende auto automatisch elkaars grootste rivalen worden.
Bij Red Bull Racing is een broedertwist niet aan de orde. Nieuwkomer Liam Lawson is simpelweg te onervaren om Verstappen het vuur na aan de schenen te leggen. "Ik moet meters maken, zorgen dat ik me op mijn gemak ga voelen en proberen optimaal te presteren", aldus de Nieuw-Zeelander die nog maar elf GP's heeft gereden.
Red Bull is verlost van achilleshiel Sergio Pérez. De Mexicaan kreeg na een flutseizoen ondanks een doorlopend contract zijn congé. "Liam heeft nog weinig ervaring, maar we hebben gezien hoe hij het vorig jaar deed bij ons tweede team. Het is een coureur met veel potentie. Hij gaat groeien", zegt Horner. "We zijn geduldig en hebben er alle vertrouwen in dat Liam ons aan mooie resultaten gaat helpen."
Red Bull Racing wil de wereldtitel voor constructeurs heroveren, McLaren richt met Lando Norris en Oscar Piastri het vizier op de troon van Verstappen. "Ik denk niet dat er een topfavoriet is. Het wordt extreem close en spannend", voorspelt Brown.
Na twee maanden winterstop worden de kaarten in de F1 opnieuw geschud. Gaat dat een aardverschuiving veroorzaken? Waarschijnlijk niet, zegt Horner. Hij verwacht dat het veld nog dichter bij elkaar zit dan in 2024. "Dit wordt het laatste seizoen met het huidige reglement. Dat maakt de resultaten onvoorspelbaar. Iedereen zit aan het eind van de ontwikkelingscurve. Je ziet dat ook. De auto's ogen amper anders. Er valt nog slechts marginaal tijdwinst te boeken."
Verbeteringen
In Bahrein voelen alle renstallen hun nieuwe auto's voor het eerst aan de tand. De teams zetten tijdens drie testdagen de puntjes op de i. Red Bull heeft in de winter vertrouwen getankt. "We weten wat de zwakke plekken van onze RB20 waren en hebben die als het goed is met de RB21 geëlimineerd", zegt Horner. Verstappens teambaas benadrukt dat 2024 geen desastreus jaar was.
"We hebben negen races gewonnen, dus zo slecht was het niet. Dit seizoen zullen we op sommige circuits sterk zijn en op andere banen iets minder goed. Maar dat geldt voor alle teams. Het is erg circuitafhankelijk."
Ook McLaren denkt dat 2025 geen voorspelbare invuloefening wordt. "Ik denk dat minstens vier teams races gaan winnen", zegt Brown. Hij doelt naast zijn eigen renstal en Red Bull op Ferrari en Mercedes. "Maar het zou me niet verbazen als er nog een of twee teams voorin mee gaan doen. Incidenteel of regulier."
Mercedes en Ferrari starten het seizoen met grote vraagtekens. Mercedes gooit de Italiaanse tiener Andrea Kimi Antonelli in het diepe. "We houden rekening met pieken en dalen. Die zijn onvermijdelijk bij een jonge, onervaren coureur", weet teambaas Toto Wolff. Ferrari heeft met Charles Leclerc en zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton aan ervaring juist geen gebrek. De hamvraag is echter of Sir Lewis Ferrari-kroonprins Leclerc kan bijbenen.
Wereldkampioen McLaren start het seizoen met een luxe-probleem. De oranje brigade is het enige topteam waar de rijdersbezetting ongewijzigd is. "Het is zonder meer een voordeel om in dat opzicht stabiel te zijn. We weten wat we aan elkaar hebben en beide rijders racen in het teambelang", zegt Brown.
Maar of dat zo blijft als McLaren aan de lopende band races gaat winnen? Norris en Piastri willen allebei wereldkampioen worden en het team wijst op voorhand geen eerste rijder aan. 75 jaar Formule 1-historie tonen aan dat teamgenoten met een overheersende auto automatisch elkaars grootste rivalen worden.
Bij Red Bull Racing is een broedertwist niet aan de orde. Nieuwkomer Liam Lawson is simpelweg te onervaren om Verstappen het vuur na aan de schenen te leggen. "Ik moet meters maken, zorgen dat ik me op mijn gemak ga voelen en proberen optimaal te presteren", aldus de Nieuw-Zeelander die nog maar elf GP's heeft gereden.
Red Bull is verlost van achilleshiel Sergio Pérez. De Mexicaan kreeg na een flutseizoen ondanks een doorlopend contract zijn congé. "Liam heeft nog weinig ervaring, maar we hebben gezien hoe hij het vorig jaar deed bij ons tweede team. Het is een coureur met veel potentie. Hij gaat groeien", zegt Horner. "We zijn geduldig en hebben er alle vertrouwen in dat Liam ons aan mooie resultaten gaat helpen."