Max 100 | Dit waren de vijf spectaculairste inhaalmanoeuvres van Max Verstappen


In de Verenigde Staten zal Max Verstappen zijn honderdste race rijden. Met 99 races achter de kiezen zet F1 Maximaal vandaag voor je de vijf mooiste inhaalacties van de Nederlander tot dusver op een rijtje. Met bijna vijf seizoenen achter de rug zitten er een paar juweeltjes tussen.
5. Twee inhaalacties in één regenachtige ronde Monaco
Grand Prix van Monaco, 2016 - Max Verstappen vs. Kevin Magnussen
Het werd na één jaar Formule 1 al duidelijk, Max Verstappen voelt zich als een vis in het water wanneer het geregend heeft. Jos Verstappen ging toen Max klein was op de droge racelijn staan. Zo forceerde hij zijn zoontje om te wennen aan het feit dat je soms ook op een nat wegdek grip kunt vinden. De wijze lessen van Jos the Boss hebben zich dubbel en dwars terugbetaald, want in Hockenheim dit jaar plukte hij er nog de vruchten van.
De Grand Prix van Monaco, het blijft een unieke race. Het nauwe straatcircuit zorgt voor on-board camerabeelden die voor een claustrofoob nauwelijks te bekijken zijn. De coureurs zitten continu op de limiet, maar moeten ook blijven zoeken naar duizendsten van seconden, naast of tegen de vangrail aan. Wel staat de race in het vorstendom erom bekend dat het zeer beperkte mogelijkheden kent om in te halen. Als het wegdek droog is, tenminste.
Zodra het begint te regenen boven het circuit kan de bovenstaande stelling meteen de prullenbak in. De grip verdwijnt op het circuit waardoor er manieren zijn om langs coureurs te komen, die onder normale omstandigheden onmogelijk zouden zijn. Tijdens een meesterlijke race in 2016 liet Verstappen heerlijk zien hoe dit in werking treedt.
Tijdens de Grand Prix van Monaco bevond Verstappen zich achteraan het veld, op P16. Eerst moest Felipe Nasr gepasseerd worden. Bij het uitkomen van de tunnel klaarde hij het klusje alsof het niets was. Vervolgens kwam hij samen met Kevin Magnussen na de start-finish bij de eerste bocht aan. Op het gladde wegdek komen de twee coureurs naast elkaar te staan, met Max aan de binnenkant. De timing is perfect en de spekgladde racelijn moeiteloos genomen. Er blijft genoeg ruimte tussen de barrière en de bolide zitten en de manoeuvre is een feit. Het draaide weliswaar niet om punten, maar verschafte de winnaar wel status in de matige weersomstandigheden.
[social-post platform="youtube" id="ZjjISGw2wsc"]
Tip: Actie op 01:00
4. Ferrari heeft geen grip op de Red Bull
Grand Prix van Brazilië, 2018 - Max Verstappen vs. Sebastian Vettel
Max Verstappen begon de Grand Prix van Brazilië in 2018 vanaf de vijfde positie. Twee Ferrari's en twee Mercedessen bevonden zich voor hem en er stond hem een zware klus te wachten. De Red Bull presteert doorgaans op Interlagos meer dan prima en ook nu werkte het materiaal naar behoren.
In ronde drie keek Verstappen tegen de staart aan van de toen nog voor Ferrari rijdende Kimi Raikkonen. De Fin gaf mee, de Red Bull was geen partij en nam van het rechte stuk zo veel snelheid meer, dat het geen gevecht te noemen was. Kimi, die de race daarvoor in Amerika zijn laatste overwinning wist te behalen, was al over zijn top heen en herkende de grootmacht toen hij de voorvleugel met de kenmerkende rode Red Bull letters in zijn spiegels zag. Zoals al veel vaker dat jaar wist hij dat - zodra het jachtseizoen geopend was bij Verstappen - tegenstribbelen weinig zin had.
Maar de hongerige jonge coureur uit Hasselt bleek niet verzadigd. Slechts één ronde later zat hij op de staart van de tweede auto uit Maranello. Vettel onderging hetzelfde lot als zijn teamgenoot een ronde eerder; Verstappen rook bloed.
Interlagos wordt gekenmerkt door een lang recht stuk waarbij je op volle snelheid door de pitstraat schiet. Ook naar de tweede Ferrari nam hij veel snelheid mee en hij zette zijn bolide naast die van Vettel. Met twee wielen volledig over de kerbs leek het alsof Verstappen wederom een gat wist te vinden, waar er eigenlijk geen gat was. Hij deed zijn naam eer aan, evenals de naam van Formule 1-legende Ayrton Senna, die onder dezelfde discipline racete: 'When you no longer go for a gap, you are no longer a racing driver.'
[social-post platform="youtube" id="o5pdLO9irzY"]
Tip: Actie op 01:00
3. Sluwe passeerbeweging in seizoensopener
Grand Prix van Australië, 2019 - Max Verstappen vs. Sebastian Vettel
De meest recente manoeuvre van dit lijstje werd uitgevoerd in de seizoensopener van 2019. Elk jaar wordt afgetrapt op Albert Park met de Grand Prix van Australië. De wedstrijd die jaarlijks om vijf uur 's ochtends valt in Nederland is berucht vanwege een pijnlijk gebrek aan actie. Genoeg reden dus voor veel fans om een uiltje te knappen tijdens de race.
Maar dit jaar bleek de race allesbehalve saai. Max Verstappen hield de uitstekende vorm, die hij meenam uit 2018, vast en greep op één positie naast het podium. Een verrassing voor de Honda-Red Bull fans, het was de eerste race waarin Red Bull Racing de Honda-krachtbron achterin de bolide had liggen.
In ronde 31 wist de Red Bull-coureur zich te positioneren achter Sebastian Vettel. De onervaren, onvolwassen versie van Max Verstappen zou proberen bij de eerste bocht na de start-finish, meteen een aanval te plaatsen aan de binnenkant. Maar we zagen een andere Max. We zagen een Max die Albert Park kende. We zagen een Max die geduld en precisie verkoos boven roekeloosheid. We zagen een Max die exact wist hoe hij de Duitser een oor aan kon naaien.
Bij het aansnijden van de eerste bocht, besloot Verstappen de buitenkant te nemen. Niet om Vettel al in te halen, maar om optimaal positie te kiezen voor wat er zou volgen. De exit voor het tweede rechte stuk was perfect, de Red Bull won nét dat stukje snelheid die de Honda-krachtbron nog niet kon leveren. Het stappenplan was doordacht en vervolgens uitmuntend uitgevoerd. Vanaf race één was het duidelijk: ook dit seizoen viel er niet met de Nederlander te sollen.
[social-post platform="youtube" id="NdD8gEGj0to"]
Tip: Actie op 02:00
2. Verstappen jaagt op een Sauber in België
Grand Prix van België, 2015 - Max Verstappen vs. Felipe Nasr
Max Verstappen kwam in 2015 pas net kijken in de koningsklasse. Met tien races op zijn naam in de F1 mocht hij zijn eerste thuisrace gaan rijden. De race in Hongarije, vóór de Belgische Grand Prix, wist hij al knap vierde te worden. Nu mocht hij het ook in België laten zien. Wat bleek, Verstappen wist vanaf het begin van zijn carrière al een show weg te geven. 
Zoals dit jaar duidelijk werd is inhalen op Spa Franchorchamps een kunst. Na Kemmel Straight of in de chicane bij de start wil het zo nu en dan lukken met genoeg snelheidsverschil. In een bocht als Blanchimont is een inhaalmanoeuvre echter praktisch onmogelijk, met name als je vecht tegen een auto die vergelijkbaar veel snelheid heeft.
De Toro Rosso-coureur startte in 2015 als vijftiende op Spa en vocht zich langzaam omhoog in het klassement. In ronde tien kwam hij Felipe Nasr tegen in de Sauber. De Braziliaan verdedigde fors maar kon Verstappen niet van P11 afhouden.
Briljant koos Verstappen de buitenkant bij Blanchimont. De actie was onmogelijk, ook commentator Olav Mol besefte zich dat. Hij verhief zijn stem terwijl we de Toro Rosso over de kerbstones zagen stuiteren. Ja, hij zat er toch naast. Nu was het slechts een kwestie van uitremmen in de chicane. Ook dat lukte, België wist vanaf dat moment dat ze jarenlang mochten gaan genieten van hun Max Verstappen.
[social-post platform="youtube" id="788IiRsxMqM"]
1. De 'regenmeester' is herrezen
Grand Prix van Brazilië, 2016 - Max Verstappen vs. Nico Rosberg
Interlagos in 2016 was voor Max misschien wel de mooiste race uit zijn carrière. Eerder dat jaar doorgebroken bij Red Bull, moest hij het nu bewijzen op een circuit waar hij weinig ervaring had - en waar een flinke laag water op stond. Brazilië kende ooit een eigen regenmeester. 22 jaar na het treurige overlijden van Ayrton Senna, leek het alsof het uitgerekend de Formule 1-legende was die achter het stuur van de Red Bull plaatsnam. Vechtend tegen de tropische storm hield Verstappen de bolide op het circuit, maar hij deed veel meer dan dat. Kunstig was zijn stuurwerk te noemen in de erbarmelijke omstandigheden.
Verstappen won tijd op de twee voorste coureurs. Nico Rosberg, toen nog op P2, kon zijn teamgenoot niet bijhouden en Verstappen kreeg de achterligger in zijn vizier. Alle coureurs waren aan het zoeken naar grip maar alleen de Limburger vond die grip. In ronde 32 sloeg het noodlot toe voor de Duitser. Rosberg nam de relatief droge binnenbocht, Max reed op de spekgladde buitenlijn in bocht drie. Met stalen ballen en zijn voet op het gaspedaal kwam hij zij aan zij. Het volgende shot werd de kop van het veld van voren gefilmd, Lewis Hamilton kwam als eerst de bocht uit.
Door de spray van de Mercedes van Hamilton bleef het heel even een raadsel. De tijd stond heel even stil en de Nederlandse huishoudens hielden hun hart vast. Had Verstappen het geflikt? Had hij het in zich om de Mercedes op onmogelijke wijze in te halen in die bocht? De gedaante van een auto sprong op uit de spray van Hamilton en het rood-blauwe chassis bevestigde wat veel Nederlanders hoopten - nee, vermoedden. Brazilië stond op zijn kop. De pitstraat stond op zijn kop. De racewereld stond op zijn kop. De 'rainmaster' was herrezen in het lichaam van een negentien-jarige. Nu draagt hij de naam Max Verstappen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
[social-post platform="youtube" id="CJJyVSORDKw"]

Top Headlines

Oudere Top Headlines