Ontwikkeling beoogde nieuwe auto Verstappen met vertraging nu écht begonnen
Italiaanse media melden namelijk dat de ingebruikname van de state
of the art nieuwe windtunnel vertraging heeft opgelopen. Officieel
mogen de teams sinds januari van dit jaar aan de nieuwe bolide voor
2026 werken, maar het team dat nadrukkelijk zou hengelen naar de
diensten van Max Verstappen heeft dus nog geen model in de
windtunnel kunnen testen. Grote vraag is echter of met dat wel had
gedaan als die windtunnel wél al in gebruik was genomen. Immers,
waarom zou je al een studiemodel (en dus een bepaalde denkrichting)
in de windtunnel willen testen als de man die je als het grote
genie binnen hebt gehaald nog nergens zijn zegje over kan doen. Het
is wellicht makkelijker om wat later (lees: nu, met twee maanden
vertraging) met een zo blanco mogelijk vel papier op de klapper van
Newey van start te gaan dan dat je eerst een al compleet uitgedacht
concept moet evalueren om dat vervolgens bij te sturen of zelfs
volledig naar de prullenbak te verwijzen. Het is voor Aston Martin
nu wel zaak om de windtunnel zo snel mogelijk wél operationeel te
hebben, zodat Newey alle tools aan kan wenden die hij tot zijn
beschikking heeft om met name in 2026 een dijk van een auto neer te
zetten. Bij de 2025-bolide, en de doorontwikkeling daarvan, zal hij
naar verluidt nauwelijks betrokken zijn. Als Aston Martin
daadwerkelijk Max Verstappen aan boord wil krijgen voor 2026, zal
het dit seizoen al wat moois voor moeten kunnen leggen aan
Verstappen, al is het maar op die voor Newey zo kenmerkende
tekentafel.
of the art nieuwe windtunnel vertraging heeft opgelopen. Officieel
mogen de teams sinds januari van dit jaar aan de nieuwe bolide voor
2026 werken, maar het team dat nadrukkelijk zou hengelen naar de
diensten van Max Verstappen heeft dus nog geen model in de
windtunnel kunnen testen. Grote vraag is echter of met dat wel had
gedaan als die windtunnel wél al in gebruik was genomen. Immers,
waarom zou je al een studiemodel (en dus een bepaalde denkrichting)
in de windtunnel willen testen als de man die je als het grote
genie binnen hebt gehaald nog nergens zijn zegje over kan doen. Het
is wellicht makkelijker om wat later (lees: nu, met twee maanden
vertraging) met een zo blanco mogelijk vel papier op de klapper van
Newey van start te gaan dan dat je eerst een al compleet uitgedacht
concept moet evalueren om dat vervolgens bij te sturen of zelfs
volledig naar de prullenbak te verwijzen. Het is voor Aston Martin
nu wel zaak om de windtunnel zo snel mogelijk wél operationeel te
hebben, zodat Newey alle tools aan kan wenden die hij tot zijn
beschikking heeft om met name in 2026 een dijk van een auto neer te
zetten. Bij de 2025-bolide, en de doorontwikkeling daarvan, zal hij
naar verluidt nauwelijks betrokken zijn. Als Aston Martin
daadwerkelijk Max Verstappen aan boord wil krijgen voor 2026, zal
het dit seizoen al wat moois voor moeten kunnen leggen aan
Verstappen, al is het maar op die voor Newey zo kenmerkende
tekentafel.