Alles wat je moet weten over de 2021 F1-auto


Na bijna 2 jaar van discussies en onderhandelen is de kogel door de kerk. De nieuwe regels voor Formule 1-seizoen 2021 zijn vandaag onthuld tijdens een persconferentie. De F1-auto’s zullen er ander uit gaan zien door grote wijzigingen in de aerodynamica. Alles met het doel om meer wiel-aan-wiel racen te zien en meer competitie te hebben op de baan. We leggen je in dit artikel uit wat er allemaal veranderd aan de F1-auto in 2021.
De belangrijkste verandering zit in de aerodynamica. Met de huidige F1-auto’s is het lastig om dicht achter een concurrent te rijden. Een 2019 auto verliest 40% downforce als deze dicht achter een ander zit. Met de 2021 regels wordt dit terug gebracht naar slecht 5 tot 10%. Dat komt door:

Simpelere voorvleugel
Simpelere voorwiel ophanging
Nieuw design achtervleugel
Andere diffuser en bodem
Bargeboards verdwijnen
Toevoeging van Wheel Wake Control Devices (kleine ‘vleugeltjes’ boven de voorbanden)

[social-post platform="twitter" id="1189935141008871426"]
F1-auto’s worden langzamer en er komen 18inch wielen
De wijzigingen in het reglement zijn gericht op beter racen en er is minder gekeken naar rondetijden. Door het verminderen van de downforce en een gewichtstoename zullen er niet direct rondenrecords gebroken gaan worden. De verwachting is dat in eerste instantie de auto’s in 2021 meerdere seconden langzamer zijn, vergelijkbaar met de rondetijden uit 2016.
Naast de aerodynamische wijzigingen zal Pirelli vanaf 2021 banden leveren op een 18inch formaat. Een groot verschil ten opzichte van de huidige 13inch banden. De banden in 2021 zullen door een groter contactoppervlak meer grip moeten leveren en minder slijtage.
Al met al zien de F1-auto’s er in de getoonde modellen behoorlijk anders uit. Maar het is altijd afwachten hoe slim de teams zijn in het gebruik van deze reglementen. De ervaring uit het verleden is dat de slimme ontwerpers vaak toch weer een manier vinden om meer snelheid te vinden.
Minder updates en teams gaan ontwerpen delen
In het kader van kostenvermindering, zullen de teams met een ‘open source’ systeem gaan werken om ontwerpen te delen met elkaar. De gedachte is dat teams op de FIA website plaatsen hoe ze een bepaald onderdeel hebben ontworpen, zodat andere teams dat kunnen overnemen. Voor welke onderdelen dat zal gaan gebeuren is nog niet duidelijk. Tegen Autosport.com zegt Andy Green, de technisch directeur van Racing Point: ‘Er zijn vele kleine systemen die voor iedereen gelik zijn. Denk aan stuurbekrachtiging of brandstof systemen’.
Daarnaast mogen er tijdens de race-weekenden minder updates geplaatst worden. Onderdelen die op de vrijdag op de auto geschroefd worden, mogen op zaterdag niet zomaar weer vervangen worden. (Foto: Formula One Management)

Top Headlines

Oudere Top Headlines

  • RaceXpress

    00:20

    07-05-2025

  • RaceXpress

    04:15

    07-05-2025

  • RaceXpress

    05:35

    07-05-2025

  • RaceXpress

    12:30

    06-05-2025

  • RaceXpress

    06:20

    07-05-2025

  • RaceXpress

    19:20

    07-05-2025