Glock over vlaggen-drama Verstappen: 'Na dood Bianchi moeten we dit serieus nemen'


Afgelopen zondag werd op het Autódromo Hermanos Rodríguez de Grand Prix van Mexico gereden. Red Bull was ervan overtuigd dat hun sterke chassis goed tot zijn recht zou komen, en gelijk hadden ze. Helaas werd de sterke pace van de Red Bull auto overschaduwd door aardig wat fouten van Max Verstappen , gevolgd door veel kritiek in de wandelgangen van de paddock. Timo Glock deelt in een exclusief interview met F1 Maximaal zijn mening over Max zijn prestaties.
Verstappen begon zijn Grand Prix weekend in Mexico goed. In de eerste vrije training wist hij zijn auto op P3 te zetten. In de tweede vrije training werd dit zelfs P2. Na de derde vrije training zakte de moed deels in nadat hij 'slechts' tot P6 kwam en er wellicht onderlijnd werd dat de Ferrari's nog steeds overduidelijk de sterksten waren . Echter, toen brak de kwalificatie aan. In de eerste run in Q3 wist Max zijn bolide al dominant op pole position te zetten. Tijdens de tweede run, echter, waarin Max nóg sneller ging, verschenen er gele vlaggen in de laatste bocht . Dit zou normaliter beteken dat niemand zijn tijd kon verbeteren en Max de facto op pole position zou staan. Echter, Max ging niet van zijn gas af en verbeterde zelfs zijn eigen tijd. 
'Na Jules Bianchi zijn dood moeten gele vlaggen erg serieus genomen worden'
'Naar mijn mening moeten gele vlaggen altijd worden opgevolgd, ook al doet het licht op je dashboard het niet', zo begint Glock. 'Een gele vlag betekent dat je je klaar moet maken om snelheid te verminderen, omdat er daar in de buurt een wagen op de baan staat of, sterker nog, een marshall', gaat Glock verder. 'Dat is waarom ik denk dat de penalty terecht is. Als de FIA dit niet had gedaan, creëerden ze precedent voor andere coureurs om voortaan ook gele vlaggen te negeren. Vooral na Jules Bianchi zijn dood moeten gele vlaggen erg serieus genomen worden', stelt de Duitser.
'De marshalls zetten hun leven daar op het spel'
'Wat Max na de race zei, was echt niet slim. Zeggen dat het hem niet interesseert wat de stewards ervan denken is niet echt verstandig, aangezien zij meeluisteren en zij ook altijd het laatste woord hebben', vervolgt Glock. De Duitser vervolgt zijn verhaal met stellen dat Max gewoon zijn fout had moeten toegeven. Vooral omdat de andere twee coureurs wél hun ronde hadden afgebroken. 'Ik weet niet of zijn team hem wel of niet op tijd heeft ingelicht, maar we moeten de snelheid van deze wagens echt niet onderschatten. De marshalls zetten hun leven daar op het spel. Hij zal waarschijnlijk vol met adrenaline gezeten hebben waardoor hij niet compleet kon controleren wat hij op dat moment zei, dat weet ik als geen ander. Maar laten we het zo zeggen: het heeft hem niet geholpen', zo stelt Glock. 
Naast de zaterdag waren wij ook benieuwd naar Max zijn zondag. We vielen daardoor met open deur in huis en waren benieuwd naar Glock zijn mening over het incident tussen Lewis Hamilton en Max aan het begin van de race. 'Het incidentje in de tweede bocht, ook al ziet Max dit misschien anders, was naar mijn mening gewoon een race-incident', zegt de voormalig Formule 1-coureur. 'Ze verloren allebei de achterkant van hun wagen, gevolgd door een klein beetje overstuur. Hierdoor konden ze zich beiden slecht positioneren voor de derde bocht. Beide coureurs moesten over het gras gaan , en Lewis raakte zelfs bijna Sebastian Vettel. Nee, dit was niks anders dan een race-incident.'
'Dat is wat hem speciaal maakt'
Buiten het incidentje in aan het begin van de race waren we ook benieuwd naar wat een ex-Formule 1 coureur vond van het incident tussen Max en Valtteri Bottas, waarbij Max een lekke band opliep. 'Deze manoeuvre was echt typisch Max Verstappen. Het had ook echt kunnen werken. Hij probeerde het, maar Bottas zag het totaal niet aankomen', verklaart Glock. 'Bottas probeerde hem nog te ontwijken maar moest uiteindelijk toch insturen, wat zorgde voor onvermijdelijk contact. Dit zorgde helaas voor een lekke band', vertelt Glock verder. Volgens Glock is het makkelijk om te zeggen dat Max had moeten wachten tot het volgende rechte stuk, omdat dat minder risico met zich mee zou brengen. 'Tóch probeerde hij het op een lastige plek, en dit is precies waarom Max zo speciaal is. Hij haalt in op plekken waar niemand dat doet. Vaak, heel vaak gaat dat goed, maar deze keer had hij minder geluk', zo concludeert Glock. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines