Red Bull-strateeg doet plechtige oproep: "Zou niet nodig moeten zijn, maar dat is het wel"

Hannah Schmitz werd de afgelopen jaren steeds populairder in de
Formule 1-paddock. Als strateeg van Red Bull Racing heeft ze Max
Verstappen vaak geholpen in de jacht op overwinningen, maar ze
staat ook vaak in de spotlights als een van de weinige vrouwen aan
de pitmuur. Vrouwen zijn immers nog steeds in de minderheid binnen
de koningsklasse van de autosport en dat brengt toch uitdagingen
met zich mee voor de dames die wél te vinden zijn in de F1-paddock.
Zo laat Schmitz tegenover Motorsport.com weten dat het nooit echt
haar intentie was om vanuit haar functie als vrouwelijke strateeg
een soort rolmodel te worden, maar dat ze die rol nu wel heeft
geaccepteerd. "Toen ik net begon, wilde ik haast niet dat mensen me
zouden zien als vrouw. Het was niet zo dat ik probeerde net zo te
zijn als de mannen hier, maar mijn gender heeft geen impact op mijn
vermogen om mijn werk te doen. Mijn gender hoeft dus geen factor te
zijn als ik mijn werk doe, maar ik had toen wel het idee dat de
diversiteit er misschien op vooruit zou gaan. Dat duurt gewoon wat
langer in deze industrie." Toch ziet ook Schmitz dat ze als
rolmodel een belangrijke taak heeft binnen de sport. "Maar toen
realiseerde ik me dat dat eigenlijk gewoon niet lijkt te gebeuren,
dus moeten wij als een soort rolmodel maar roepen over hoe leuk
deze baan eigenlijk is. Ik hou ontzettend van mijn werk, hoe
fantastisch het is en hoe je alles zo bij elkaar kan brengen. Je
hoeft geen blanke man uit de middenklasse te zijn om dit werk te
doen." Dat is dan ook de reden dat Schmitz het heft in eigen handen
heeft genomen en meerdere initiatieven heeft geïntroduceerd binnen
Red Bull. Zo is ze betrokken bij een netwerk voor genderinclusie,
een forum waar diversiteit en inclusie besproken wordt. Ook
organiseerde ze een webinar vlak voor Internationale Vrouwendag, om
zo vijf vrouwen die werkzaam zijn binnen Red Bull aan het woord te
laten over hun functies. Op die manier hoopte Schmitz andere
vrouwen te inspireren en te introduceren aan functies die voorheen
minder bekend waren.  Niet nodig Schmitz krijgt verder ook
regelmatig berichten van jonge meiden die zelf graag een carrière
in de Formule 1 na willen jagen. Voor die meiden heeft ze één
belangrijk advies. "Ik denk dat het grootste deel van mijn
carrière-advies bestaat uit mensen die zeggen dat je niet meteen op
moet geven als de eerste keer mislukt, als we panels of andere
evenementen organiseren. Je moet niet denken dat je niet goed
genoeg bent, want dat is ook de reden dat het mij in eerste
instantie niet lukte. Maar je moet net dat beetje harder werken en
zoveel mogelijk netwerken, proberen om zoveel mogelijk namen te
verzamelen, dat soort dingen."  "Of bijvoorbeeld de vacaturehouder
bellen en vragen of diegene je CV al gezien heeft, dat soort zaken.
Dat is wat je vaak hoort van mensen die uiteindelijk in deze
industrie terecht zijn gekomen. Het gaat vaak om dat beetje extra
moed of die extra stap die je moet zetten om daar te komen. Dat zou
natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar dat is het blijkbaar wel.
Maar toch zijn er niet veel rolmodellen." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines