Zes nieuwkomers in de Formule 1, wie van hen is bestand tegen de druk?

Het Formule 1-circus begint komend weekend met de Grand Prix van Australië (zondag om 5.00 uur Nederlandse tijd). Voor zes coureurs is het de start van hun eerste volledige seizoen in de koningsklasse van de autosport. Tijd om ze kort te introduceren.
Liam Lawson:
Lawson is eigenlijk geen nieuweling meer te noemen, aangezien hij al zeven grands prix reed. Toch nemen we hem mee in dit lijstje, want de Nieuw-Zeelander reed nog geen volledig seizoen. Lawson is de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull.
Lawson maakt al enkele jaren deel uit van de Red Bull-familie. Als reservecoureur viel hij in 2023 meerdere wedstrijden in bij zusterteam Alpha Tauri voor de geblesseerde Daniel Ricciardo. Daarin maakte hij een goede indruk, maar een vast stoeltje leverde hem dat niet op. Afgelopen jaar verving Lawson tijdens het seizoen Ricciardo definitief bij het tot VCARB omgedoopte team.
Daar leek Lawson ook in 2025 te gaan rijden, maar Red Bull besloot hem aan het einde van het vorige kalenderjaar over te hevelen naar de hoofdmacht. Hij volgde Sergio Perez op, die wegens teleurstellende resultaten aan de kant werd geschoven.
Oliver Bearman:
Ook Oliver Bearman is geen onbekende coureur, hij reed vorig jaar al drie grands prix als invaller: één voor Ferrari en twee voor zijn huidige werkgever Haas F1.
Bearman pakte namens beide teams punten en daarmee schreef hij geschiedenis, want nooit eerder wist een coureur erin te slagen in zijn eerste twee grands prix in de punten te eindigen met twee verschillende teams.
Bearman werkte in de opstapklasses een jaar samen met de Nederlander Frits van Amersfoort, toen die voor zijn Formule 4-team Van Amersfoort Racing reed. Vorig jaar liet Van Amersfoort zich lovend uit over Bearman.
"Het racen zit in elke vezel van 'Ollie'. Dat ruik je aan hem. Net als Verstappen is hij een puur talent, zulke jongens weten op een natuurlijke manier hoe ze hard moeten rijden."
Jack Doohan:
De 22-jarige Doohan heeft de racegenen niet van een vreemde. Zijn vader Mick is meervoudig wereldkampioen op de motorfiets.
Doohan werd door Alpine aan het einde van vorig seizoen aangekondigd als vaste coureur voor 2025. Hij mocht direct instappen tijdens de laatste Grand Prix in Abu Dhabi. Hij verving de Fransman Esteban Ocon en eindigde de race als vijftiende.
Doohan was als reservecoureur al enkele jaren verbonden aan Alpine. Tussen 2018 en 2021 maakte hij onderdeel uit van het Red Bull Junior Team.
De druk op Doohan is al hoog voordat de eerste race is verreden. Dat heeft alles te maken met Franco Colapinto, de Argentijn die door Alpine is vastgelegd als reservecoureur. Na zijn goede invalbeurt bij Williams hadden veel mensen gerekend op een stoeltje voor dit seizoen, maar vooralsnog is hij een optie wanneer Doohan door het ijs zakt in zijn debuutseizoen.
Gabriel Bortoleto:
Eindelijk weer een Braziliaan in de Formule 1. Die gedachte kwam bij veel liefhebbers naar boven toen Gabriel Bortoleto werd bevestigd door het team van Sauber. Hij is de opvolger van Felipe Massa, die in 2018 afscheid nam van de sport.
Bortoleto hoopt als 33ste Braziliaanse coureur in de koningsklasse van de autosport in de voetsporen te treden van legendarische landgenoten als Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet en Ayrton Senna. Deze mannen wisten meerdere keren wereldkampioen te worden.
De voortekenen bij Bortoleto zijn goed. Zowel in de Formule 3 als de Formule 2 wist hij als debutant meteen het kampioenschap te winnen. Nu geeft het team van Sauber hem de kans om zich te laten zien op het hoogste podium. Gezien de verhoudingen op de grid is een derde titel op rij als 'rookie' niet heel realistisch.
Isack Hadjar:
De hierboven voorgestelde Bortoleto troefde in de strijd om de Formule 2-titel Isack Hadjar nipt af. Voor de Fransman met Algerijnse roots leek het niet tot promotie te komen, tot dat Red Bull besloot om Sergio Perez te vervangen door Liam Lawson.
Daardoor kwam er een plekje vrij bij zusterteam VCARB. Die werd ingenomen door Hadjar, die al een aantal jaar als testcoureur verbonden was aan de Red Bull-stal.
Hadjar staat bekend als iemand die zich flink kan laten gaan over de boordradio. Hij schroomt niet om soms een scheldwoord te gebruiken bij zijn tirades, iets waarmee hij zomaar in de problemen kan komen met de nieuwe regels van de FIA.
Kwetsbaarheid tonen zie je niet vaak bij Formule 1-coureurs, maar Hadjar heeft in een interview bij Canal+ laten weten toch gespannen te zijn voor zijn debuut. "Het feit dat ik moeite heb met visualiseren en het hebben van een totaaloverzicht, laat zien hoe groot het voor mij is. Eerlijk gezegd ben ik bang."
Kimi Antonelli
Heeft Mercedes met de jonge Kimi Antonelli een toekomstig wereldkampioen doorgeschoven uit het juniorenprogramma? De verwachtingen zijn in elk geval hooggespannen rond het 18-jarige Italiaanse talent. De druk is hoog, ook vanwege het feit dat hij Lewis Hamilton opvolgt.
De Brit werd bij het team zes keer wereldkampioen en groeide ook uit tot een echte teamleider. Die rol moet George Russell nu op zich nemen, zodat Antonelli in de relatieve luwte kan wennen.
De entree van Antonelli in de Formule 1 was opmerkelijk. Tijdens de eerste vrije training op het circuit van Monza stuurde hij de Mercedes hard de muur in. Een dure, maar ook leerzame fout. Overigens liet hij kort daarvoor de snelste ronde noteren. Met de snelheid lijkt het dan wel goed te zitten.
Liam Lawson:
Lawson is eigenlijk geen nieuweling meer te noemen, aangezien hij al zeven grands prix reed. Toch nemen we hem mee in dit lijstje, want de Nieuw-Zeelander reed nog geen volledig seizoen. Lawson is de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull.
Lawson maakt al enkele jaren deel uit van de Red Bull-familie. Als reservecoureur viel hij in 2023 meerdere wedstrijden in bij zusterteam Alpha Tauri voor de geblesseerde Daniel Ricciardo. Daarin maakte hij een goede indruk, maar een vast stoeltje leverde hem dat niet op. Afgelopen jaar verving Lawson tijdens het seizoen Ricciardo definitief bij het tot VCARB omgedoopte team.
Daar leek Lawson ook in 2025 te gaan rijden, maar Red Bull besloot hem aan het einde van het vorige kalenderjaar over te hevelen naar de hoofdmacht. Hij volgde Sergio Perez op, die wegens teleurstellende resultaten aan de kant werd geschoven.
Oliver Bearman:
Ook Oliver Bearman is geen onbekende coureur, hij reed vorig jaar al drie grands prix als invaller: één voor Ferrari en twee voor zijn huidige werkgever Haas F1.
Bearman pakte namens beide teams punten en daarmee schreef hij geschiedenis, want nooit eerder wist een coureur erin te slagen in zijn eerste twee grands prix in de punten te eindigen met twee verschillende teams.
Bearman werkte in de opstapklasses een jaar samen met de Nederlander Frits van Amersfoort, toen die voor zijn Formule 4-team Van Amersfoort Racing reed. Vorig jaar liet Van Amersfoort zich lovend uit over Bearman.
"Het racen zit in elke vezel van 'Ollie'. Dat ruik je aan hem. Net als Verstappen is hij een puur talent, zulke jongens weten op een natuurlijke manier hoe ze hard moeten rijden."
Jack Doohan:
De 22-jarige Doohan heeft de racegenen niet van een vreemde. Zijn vader Mick is meervoudig wereldkampioen op de motorfiets.
Doohan werd door Alpine aan het einde van vorig seizoen aangekondigd als vaste coureur voor 2025. Hij mocht direct instappen tijdens de laatste Grand Prix in Abu Dhabi. Hij verving de Fransman Esteban Ocon en eindigde de race als vijftiende.
Doohan was als reservecoureur al enkele jaren verbonden aan Alpine. Tussen 2018 en 2021 maakte hij onderdeel uit van het Red Bull Junior Team.
De druk op Doohan is al hoog voordat de eerste race is verreden. Dat heeft alles te maken met Franco Colapinto, de Argentijn die door Alpine is vastgelegd als reservecoureur. Na zijn goede invalbeurt bij Williams hadden veel mensen gerekend op een stoeltje voor dit seizoen, maar vooralsnog is hij een optie wanneer Doohan door het ijs zakt in zijn debuutseizoen.
Gabriel Bortoleto:
Eindelijk weer een Braziliaan in de Formule 1. Die gedachte kwam bij veel liefhebbers naar boven toen Gabriel Bortoleto werd bevestigd door het team van Sauber. Hij is de opvolger van Felipe Massa, die in 2018 afscheid nam van de sport.
Bortoleto hoopt als 33ste Braziliaanse coureur in de koningsklasse van de autosport in de voetsporen te treden van legendarische landgenoten als Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet en Ayrton Senna. Deze mannen wisten meerdere keren wereldkampioen te worden.
De voortekenen bij Bortoleto zijn goed. Zowel in de Formule 3 als de Formule 2 wist hij als debutant meteen het kampioenschap te winnen. Nu geeft het team van Sauber hem de kans om zich te laten zien op het hoogste podium. Gezien de verhoudingen op de grid is een derde titel op rij als 'rookie' niet heel realistisch.
Isack Hadjar:
De hierboven voorgestelde Bortoleto troefde in de strijd om de Formule 2-titel Isack Hadjar nipt af. Voor de Fransman met Algerijnse roots leek het niet tot promotie te komen, tot dat Red Bull besloot om Sergio Perez te vervangen door Liam Lawson.
Daardoor kwam er een plekje vrij bij zusterteam VCARB. Die werd ingenomen door Hadjar, die al een aantal jaar als testcoureur verbonden was aan de Red Bull-stal.
Hadjar staat bekend als iemand die zich flink kan laten gaan over de boordradio. Hij schroomt niet om soms een scheldwoord te gebruiken bij zijn tirades, iets waarmee hij zomaar in de problemen kan komen met de nieuwe regels van de FIA.
Kwetsbaarheid tonen zie je niet vaak bij Formule 1-coureurs, maar Hadjar heeft in een interview bij Canal+ laten weten toch gespannen te zijn voor zijn debuut. "Het feit dat ik moeite heb met visualiseren en het hebben van een totaaloverzicht, laat zien hoe groot het voor mij is. Eerlijk gezegd ben ik bang."
Kimi Antonelli
Heeft Mercedes met de jonge Kimi Antonelli een toekomstig wereldkampioen doorgeschoven uit het juniorenprogramma? De verwachtingen zijn in elk geval hooggespannen rond het 18-jarige Italiaanse talent. De druk is hoog, ook vanwege het feit dat hij Lewis Hamilton opvolgt.
De Brit werd bij het team zes keer wereldkampioen en groeide ook uit tot een echte teamleider. Die rol moet George Russell nu op zich nemen, zodat Antonelli in de relatieve luwte kan wennen.
De entree van Antonelli in de Formule 1 was opmerkelijk. Tijdens de eerste vrije training op het circuit van Monza stuurde hij de Mercedes hard de muur in. Een dure, maar ook leerzame fout. Overigens liet hij kort daarvoor de snelste ronde noteren. Met de snelheid lijkt het dan wel goed te zitten.