Achter vier favoriete F1-teams dromen outsiders van incidentele podiumplaats
De Formule 1-taart lijkt al grotendeels verdeeld, nog voordat het seizoen zondag officieel begint in Melbourne. De vier favoriete renstallen zijn bekend, maar er zijn ook zes outsiders. Hoe staan zij ervoor?
Eind vorige maand maakten alle F1-teams hun eerste meters in Bahrein. Ze voelden op het Sakhir-circuit drie dagen lang hun nieuwe bolides aan de tand. Afgelopen week werden op hun hoofdkwartieren de puntjes op de i gezet en inmiddels is iedereen in Australië voor de start van het seizoen.
Wereldkampioen McLaren, Ferrari, Max Verstappens Red Bull Racing en Mercedes zetten op voorhand de toon. McLaren is favoriet, maar de onderlinge verschillen zijn klein.
Daarachter richt de rest zich in eerste instantie op puntjes sprokkelen, in de hoop dat de top steekjes laat vallen. Het kan voor teams als Alpine en Haas een zwaar seizoen worden. Andere teams dromen van een incidentele podiumplaats.
Williams (Carlos Sainz & Alex Albon)
Dat Carlos Sainz bij Ferrari plaats moest maken voor Lewis Hamilton was een opsteker voor Williams. Het achterhoedeteam viste Sainz op en beschikt plotsklaps over een sterk en ervaren rijdersduo.
Sainz beklaagde zich na de testdagen over tijdgebrek. "Het voelt raar om na anderhalve dag oefenen al te gaan racen met deze auto's. Belachelijk. Het is vooral slecht voor de debutanten, maar ook voor mij als overstapper. Ik had nog van alles willen uitproberen, maar dat zal ik dus tijdens de eerste raceweekends moeten uitvogelen."
Aston Martin (Fernando Alonso & Lance Stroll)
Het gebeurt niet vaak dat Lance Stroll de lachers op zijn hand heeft tijdens een persconferentie. In Bahrein gebeurde het zowaar, nadat een journalist hem had gevraagd of een coureur na vijf rondjes al weet of hij in een winnende auto zit. "In sommige gevallen weet je dat nog eerder", mompelde de Canadees zuurtjes. Nee, Aston Martin is dit jaar geen titelkandidaat. Nog niet. De renstal zal dat pas worden als de zoon van eigenaar Lawrence plaats moet maken voor een kanon.
Veteraan Fernando Alonso (43) is in staat om af en toe een topresultaat neer te zetten, maar Aston Martin richt zich nu al op 2026. Een nieuw reglement, Honda-krachtbronnen en een meesterontwerper: Adrian Newey. "2025 is een overgangsjaar", zegt Alonso. "Ik ben geduldig. We hebben alle ingrediënten in huis."
Aston Martin kan dit jaar breaking news worden als de op Saudische miljoenen drijvende renstal Verstappen weet te verleiden tot een overstap. Het bod van dik een miljard euro, waar de Britse Daily Mail over schreef, wordt in alle toonaarden ontkend. De Verstappen-clan staat echter bekend als loyaal. En de tandem Newey-Honda hoort bij de hechte familie die samen Verstappens titels heeft geoogst.
Alpine (Pierre Gasly & Jack Doohan)
Alpine rijdt als enige renstal met Renault-motoren. Dat maakt de Frans-Engelse equipe kwetsbaar. Het team begon vorig seizoen desastreus, krabbelde op, maar de prestaties zijn al jaren grillig. Een paar pieken en veel diepe dalen. Pierre Gasly ziet niettemin kansen. "Het zou me verbazen als we weer zo slecht uit de startblokken schieten."
De Fransman hoopt het gat met een team als Mercedes te overbruggen. "Hopelijk kan het middenveld meer voorin meedoen."
Jack Doohan is als aangeschoten wild voor het seizoen is begonnen. Alpine strikte de hoog aangeschreven Franco Colapinto als reserve. De Argentijn trappelt om de cockpit over te nemen. Dat is nooit bevorderlijk voor de rust in het team.
Haas (Esteban Ocon & Ollie Bearman)
Esteban Ocon heeft een mooie Formule 1-droom. "Het wordt enorm close: het hele veld binnen een halve seconde." De Fransman staat wel met beide benen op de grond. "Het is een wens, geen voorspelling. Pas in de kwalificatie zien we het eerste plaatje."
De test in Bahrein verliep voor de Amerikaanse renstal niet vlekkeloos. "We hadden wat issues, hebben tijd verloren en niet alles kunnen doen. Dat is balen", zegt Ollie Bearman. De jonge Brit, die aan zijn eerste F1-seizoen begint, kwam zelf ook tijd tekort. "Het was karig. Ik had graag extra uren en wat meer banden willen hebben."
RB Racing Bulls (Yuki Tsunoda & Isack Hadjar)
"De auto is een stap voorwaarts, maar nog lang niet goed genoeg", meldde Yuki Tsunoda in Bahrein. "We kampten met problemen, maar die heb ik liever in een test dan bij de eerste race."
"Ik heb veel geleerd en een beetje kunnen wennen aan de snelheid van de Formule 1", zegt debutant Isack Hadjar. "Nu komt het moeilijkste deel: alles eruit halen op momenten dat het er echt om gaat."
Sauber (Nico Hülkenberg & Gabriel Bortoleto)
Letterlijk en figuurlijk is Sauber het lelijke eendje op de startgrid. 2025 is een overgangsjaar. Vanaf 2026 heet het team Audi, is er een nieuw reglement en komt de echte sprong in het diepe.
Aan alles is te merken dat de gifgroene auto's hoge ogen gaan gooien in de strijd om de rode lantaarn. Zonde, want met Bortoleto heeft de renstal een supertalent in huis. De Braziliaanse Formule 2-kampioen start met gemengde gevoelens. "Ik ben happy over mijn eerste uren in de cockpit, maar we verloren veel tijd door kinderziekten. Die horen er helaas bij in deze fase. Het gaat erom hoe we ermee dealen."
Eind vorige maand maakten alle F1-teams hun eerste meters in Bahrein. Ze voelden op het Sakhir-circuit drie dagen lang hun nieuwe bolides aan de tand. Afgelopen week werden op hun hoofdkwartieren de puntjes op de i gezet en inmiddels is iedereen in Australië voor de start van het seizoen.
Wereldkampioen McLaren, Ferrari, Max Verstappens Red Bull Racing en Mercedes zetten op voorhand de toon. McLaren is favoriet, maar de onderlinge verschillen zijn klein.
Daarachter richt de rest zich in eerste instantie op puntjes sprokkelen, in de hoop dat de top steekjes laat vallen. Het kan voor teams als Alpine en Haas een zwaar seizoen worden. Andere teams dromen van een incidentele podiumplaats.
Williams (Carlos Sainz & Alex Albon)
Dat Carlos Sainz bij Ferrari plaats moest maken voor Lewis Hamilton was een opsteker voor Williams. Het achterhoedeteam viste Sainz op en beschikt plotsklaps over een sterk en ervaren rijdersduo.
Sainz beklaagde zich na de testdagen over tijdgebrek. "Het voelt raar om na anderhalve dag oefenen al te gaan racen met deze auto's. Belachelijk. Het is vooral slecht voor de debutanten, maar ook voor mij als overstapper. Ik had nog van alles willen uitproberen, maar dat zal ik dus tijdens de eerste raceweekends moeten uitvogelen."
Aston Martin (Fernando Alonso & Lance Stroll)
Het gebeurt niet vaak dat Lance Stroll de lachers op zijn hand heeft tijdens een persconferentie. In Bahrein gebeurde het zowaar, nadat een journalist hem had gevraagd of een coureur na vijf rondjes al weet of hij in een winnende auto zit. "In sommige gevallen weet je dat nog eerder", mompelde de Canadees zuurtjes. Nee, Aston Martin is dit jaar geen titelkandidaat. Nog niet. De renstal zal dat pas worden als de zoon van eigenaar Lawrence plaats moet maken voor een kanon.
Veteraan Fernando Alonso (43) is in staat om af en toe een topresultaat neer te zetten, maar Aston Martin richt zich nu al op 2026. Een nieuw reglement, Honda-krachtbronnen en een meesterontwerper: Adrian Newey. "2025 is een overgangsjaar", zegt Alonso. "Ik ben geduldig. We hebben alle ingrediënten in huis."
Aston Martin kan dit jaar breaking news worden als de op Saudische miljoenen drijvende renstal Verstappen weet te verleiden tot een overstap. Het bod van dik een miljard euro, waar de Britse Daily Mail over schreef, wordt in alle toonaarden ontkend. De Verstappen-clan staat echter bekend als loyaal. En de tandem Newey-Honda hoort bij de hechte familie die samen Verstappens titels heeft geoogst.
Alpine (Pierre Gasly & Jack Doohan)
Alpine rijdt als enige renstal met Renault-motoren. Dat maakt de Frans-Engelse equipe kwetsbaar. Het team begon vorig seizoen desastreus, krabbelde op, maar de prestaties zijn al jaren grillig. Een paar pieken en veel diepe dalen. Pierre Gasly ziet niettemin kansen. "Het zou me verbazen als we weer zo slecht uit de startblokken schieten."
De Fransman hoopt het gat met een team als Mercedes te overbruggen. "Hopelijk kan het middenveld meer voorin meedoen."
Jack Doohan is als aangeschoten wild voor het seizoen is begonnen. Alpine strikte de hoog aangeschreven Franco Colapinto als reserve. De Argentijn trappelt om de cockpit over te nemen. Dat is nooit bevorderlijk voor de rust in het team.
Haas (Esteban Ocon & Ollie Bearman)
Esteban Ocon heeft een mooie Formule 1-droom. "Het wordt enorm close: het hele veld binnen een halve seconde." De Fransman staat wel met beide benen op de grond. "Het is een wens, geen voorspelling. Pas in de kwalificatie zien we het eerste plaatje."
De test in Bahrein verliep voor de Amerikaanse renstal niet vlekkeloos. "We hadden wat issues, hebben tijd verloren en niet alles kunnen doen. Dat is balen", zegt Ollie Bearman. De jonge Brit, die aan zijn eerste F1-seizoen begint, kwam zelf ook tijd tekort. "Het was karig. Ik had graag extra uren en wat meer banden willen hebben."
RB Racing Bulls (Yuki Tsunoda & Isack Hadjar)
"De auto is een stap voorwaarts, maar nog lang niet goed genoeg", meldde Yuki Tsunoda in Bahrein. "We kampten met problemen, maar die heb ik liever in een test dan bij de eerste race."
"Ik heb veel geleerd en een beetje kunnen wennen aan de snelheid van de Formule 1", zegt debutant Isack Hadjar. "Nu komt het moeilijkste deel: alles eruit halen op momenten dat het er echt om gaat."
Sauber (Nico Hülkenberg & Gabriel Bortoleto)
Letterlijk en figuurlijk is Sauber het lelijke eendje op de startgrid. 2025 is een overgangsjaar. Vanaf 2026 heet het team Audi, is er een nieuw reglement en komt de echte sprong in het diepe.
Aan alles is te merken dat de gifgroene auto's hoge ogen gaan gooien in de strijd om de rode lantaarn. Zonde, want met Bortoleto heeft de renstal een supertalent in huis. De Braziliaanse Formule 2-kampioen start met gemengde gevoelens. "Ik ben happy over mijn eerste uren in de cockpit, maar we verloren veel tijd door kinderziekten. Die horen er helaas bij in deze fase. Het gaat erom hoe we ermee dealen."