Long run analyse | Mercedes snelste, Verstappen zit er dicht op


Rond de tweede helft van de tweede vrije training is het traditioneel gezien de bedoeling dat de teams switchen van kwalificatiesimulatie naar racesimulatie. Gedurende deze periode kunnen teams een realistisch beeld krijgen in hoeverre hun banden slijten en hoe de racesnelheid zich verhoudt tot andere teams. Uit een analyse van Auto Motor Und Sport kwam één ding duidelijk naar voren: Mercedes was het snelste team. 
Lewis Hamilton was op vrijdag de snelste man. Dat gold niet alleen voor één ronde, ook over meerdere ronden was de (hoogst waarschijnlijk) aanstaande wereldkampioen de snelste coureur. Hamilton wist op de harde band een rondetijd van 1:39,119 neer te zetten, sneller dan wie dan ook op deze band. Ook op de zachte band was de Brit snel, met een gemiddelde rondetijd van 1:39,676 wist hij iedereen voor te blijven. Echter, over één ronde moet zijn snelste tijd in perspectief worden getrokken: 'Het ziet er nu beter uit dan het werkelijk is, Lewis had een perfecte slipstream van Kubica, die aan het einde van het rechte stuk pas voor hem aan de kant ging', aldus Lewis zijn race-engineer.
'Onze slijtage is te hoog'
Waar Mercedes zelfverzekerd de rest van het Grand Prix weekend in ging, zag het er voor de andere top teams minder rooskleurig uit. Op de medium band miste Max Verstappen   twee tienden per ronde vergeleken met Valtteri Bottas . 'Onze bandenslijtage is veel te hoog', bekritiseerde Helmut Marko . Toch heeft hij redenen om voorzichtig optimistisch te zijn. 'We hebben de harde band niet gebruikt vanmiddag, maar als je kijkt naar de lange runs van bijvoorbeeld Hulkenberg en Gasly zien we dat dit de beste raceband is. Sebastian Vettel was daarentegen niet tevreden: 'We moeten er echt nog aan werken, onze banden slijten echt veel te veel', aldus de Ferrari coureur. (Foto: Mercedes AMG F1)

Top Headlines

Oudere Top Headlines