F1 in het kort | Wat Steiner betreft heeft 2019 niet plaats gevonden


In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1 Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om te vermelden.
Wat Steiner betreft heeft 2019 niet plaats gevonden
Als er één team is dat verlangd naar de definitieve finishvlag van het Formule 1-seizoen in Abu Dhabi, dan is het het team van Haas wel. Op het Circuit of the Americas schreef Romain Grosjean maar weer eens een bolide af en kwalificeerden beide auto's zich buiten de top-10. Teambaas Günther Steiner is er wel klaar mee. 'Wat mij betreft heeft 2019 nooit plaats gevonden', verzucht de geplaagde teambaas. 'Ik ga dit jaar gewoon verdringen uit mijn herinnering.'
Verstappen waarschuwt na VT3: 'Hij is sneller dan hij eruit ziet'
Max Verstappen heeft na de derde vrije training kort gereageerd op de derde vrije training. De Nederlander wist de snelste tijd te klokken op het Circuit of the Americas en legt uit hoe dat komt. Wel waarschuwt hij volgens  Auto Motor und Sport  dat één concurrent nog niet het achterste van de tong heeft laten zien.
'We hebben veel balans gevonden, maar pas op: Hamilton heeft vandaag geen perfecte ronde gereden. Hij is sneller dan hij eruit ziet', aldus de Red Bull-coureur die in de Brit zijn grootste tegenstander herkent.
Marko positief: 'We zitten op het niveau van Mercedes'
Het seizoen kent nog maar een paar races en Red Bull Racing kan dan ook niet hoger komen dan de derde plek in het constructeurskampioenschap. Ondanks dat ziet Helmut Marko vooruitgang bij het Oostenrijkse team. 'We zitten op het niveau van Mercedes in de race', aldus de Red Bull-adviseur in een interview met Motorsport.com over de voortgang van Honda. 'Het enige dat ontbreekt is de kwalificatiemodus.' Of Red Bull ook zo'n kwalificatiemodus gaat krijgen, is nog niet bekend.
Indonesische motorcoureur laat leven bij crash in Maleisië
Afridza Munandar is zaterdag overleden op het circuit van Sepang. De Indonesische motorcoureur kwam om het leven bij een crash in de Idemitsu Asia Talent Cup. De twintigjarige Munandar ging in bocht 10 onderuit, waarop de race direct werd stilgelegd. In het ziekenhuis bezweek hij aan zijn verwondingen. Op verzoek van de rijders gaat de tweede race deze zaterdag wél door. In 2017 reed de Formule 1 voor het laatst in Sepang (Maleisië). Max Verstappen won destijds de race. (Foto: Instagram MotoGP)
Forse tegenvaller voor Perez na onhandige actie in Amerika
Een flinke tegenvaller voor Sergio Perez. De Mexicaan zal bij de Grand Prix van de Verenigde Staten vanuit de pitlane moeten beginnen. Dat heeft alles te maken met het feit dat hij tijdens de tweede training de weegbrug van de FIA miste. Perez zag het rode licht om zich te melden te laat en reed door naar de pitbox van zijn werkgever Racing Point. Als hij zich daarna alsnog had gemeld, had hij mogelijk een berisping gekregen. Het team voerde echter direct een oefenpitstop uit. 
Verstappen leidt klassement voor meeste ongeldige ronden in Amerika
Bij het uitkomen van bocht 19 op het Circuit of the Americas is de wedstrijdleiding strikt. De coureurs nemen veel snelheid mee in de aanloop naar de op één na laatste bocht van de baan. Omdat het daardoor makkelijk is voor de coureurs om de limiet van het circuit te overschrijden, wordt het nauw in de gaten gehouden.
Naast de eerste plek tijdens de eerste vrije training, pakt de Nederlander ook de gedeelde eerste plaats voor de meeste ongeldige ronden in Austin. De Red Bull-coureur zag twee ronden ongeldig verklaard worden, alleen bij Lando Norris werden ook twee tijden geschrapt. Alexander Albon, Pierre Gasly, Lewis Hamilton, Daniil Kvyat, Kevin Magnussen, Charles Leclerc en Lance Stroll zagen één rondetijd verdwijnen volgens  Motorsport-Total .
Coureurs klagen: Circuit of the Americas zit vól met scheuren
Het is geen wonder dat de coureurs over de boordradio aan het klagen zijn tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Amerika. Autosporttechnicus Albert Fabrega neemt ons mee op een track walk over het Amerikaanse circuit. Zijn beeldmateriaal spreekt boekdelen. Het circuit zit vol met scheuren die, naast de hobbels op het circuit, het rijden niet makkelijker maakt.
[social-post platform="twitter" id="1190304872647872512"]
Max Verstappen, de ster van Circuit of the Americas
Max Verstappen heeft er zin in dit weekend. Op zijn twitter plaatst hij een foto van zichzelf op een van de sterren op het Circuit of the Americas. 'Practice makes perfect', leest zijn commentaar. Met een vierde plaats in 2017 en een tweede plaats in 2018, zou er maar één logische vervolgstap zijn in 2019..
[social-post platform="twitter" id="1190285560650387457"]
Red Bull verlengt met sponsor Citrix
Via haar officiële kanalen laat Red Bull Racing weten dat het haar contract met sponsor Citrix verlengd heeft. De Amerikaanse softwareontwikkelaar is verantwoordelijk voor een hoop technische netwerken binnen het team, zoals de online verbinding van het personeel in de paddock en de technici in de fabriek in Milton Keynes. Met de verbintenis is Red Bull ook voor de komende jaren verzekerd van de samenwerking, die al vanaf 2007 stand houdt. 
Williams geeft voorproefje van 2021 Formule 1-auto
Op Instagram heeft Williams een voorproefje gegeven van hoe de bolide eruit zou zien met aanpassingen van de nieuwe regels. Het model is veel simpeler dan dat de auto's er nu uit zien. De achtervleugel en voorvleugel zijn heel simpel, grote verschillen met de auto van dit jaar!
[social-post platform="instagram" id="B4SeBXHhHVX"]
Amerikanen verkiezen winnaar in beste donut competitie
Drie coureurs van drie teams hebben drie pogingen gedaan om de beste donut te draaien op de Hollywood Boulevard. Aan de hand van het geluid dat het publiek produceerde werd gemeten welke donuts het meest in de smaak vielen bij het Amerikaanse publiek. Het was een spannende competitie, maar Valtteri Bottas werd bekend gemaakt als duidelijke winnaar. 
[social-post platform="twitter" id="1189902760877207553"]
F1 verlengt licensiedeal met Codemasters tot 2025
Goed nieuws voor Formula 1-gameliefhebbers: Codemasters heeft exclusieve rechten gekregen om de Formule 1-games te gaan maken tot minstens 2025, zo meldt  Motorsportweek .
In 2008 verkreeg het bedrijf de rechten om de game uit te geven en sindsdien geven ze elk jaar een nieuwe versie van het spel uit. Het is de langste verlenging in de geschiedenis van de samenwerking tussen F1 en een spelmaker. Codemasters heeft voor de F1 2019 titel meerdere titels gewonnen en scoorde 87% op Metacritic evenals 95% op OpenCritic. 
Beeldmateriaal Hollywood Boulevard: Verstappen draait donuts
Max Verstappen mocht voorafgaand aan de Grand Prix van Amerika promotiewerk doen voor de Formule 1. Samen met drie andere coureurs reisde de Nederlander af naar Los Angeles. Daar mochten de coureurs in hun Formule 1-bolides over Hollywood Boulevard scheuren en donuts draaien. Zo'n donut blijft er heerlijk uit zien!
[social-post platform="twitter" id="1189855427770626048"]
Formule 1 komt met teaser van 2021 bolide
De Formule 1 heeft op Twitter een teaser geplaatst waarin de contouren te zien zijn van een van de nieuwe Formule 1-auto's. De regelgeving gaat aanzienlijk veranderen in 2021 waardoor de auto's er anders uit zullen gaan zien. Veel geven ze niet weg, maar 'coming soon' geeft wel aan dat er meer beeldmateriaal aan zit te komen..
[social-post platform="twitter" id="1189814262136496129"]
Marko acht de Honda-motor en de Mercedes-krachtbron gelijk
Helmut Marko is er van overtuigd dat de Honda-motor in de race op het niveau van Mercedes ligt. Het grote verschil is volgens Marko te zien op zaterdag: 'We missen alleen de kwalificatiemodus nog.'
Motorsport-Total   confronteerde Mercedes-teambaas met de gewaagde uitspraak. De Duitser lachte het weg maar moest ook toegeven: 'Het vermogen varieert per circuit. In Mexico hadden ze echter wel een klein voordeel vanwege de hoogte.'
GP van Mexico is de afgelopen vijf jaar op rij volledig uitverkocht
Op de televisie ziet het er al waanzinnig uit, moet je je voorstellen hoe het is om in het stadiongedeelte van het Circuit Hermanos Rodriguez te zitten. Gekenmerkt door maskertjes, sombrero's en Mariachi bands maken de Mexicanen er elk jaar weer een feest van. Maar hoe krijgen ze steeds die kaarten verkocht?
'We wachten niet tot mensen komen en ons vragen: kan ik een kaartje kopen? We benaderen de mensen actief. De tickets worden verkocht via meer dan 50 verschillende kanalen. We hebben een merk ontwikkeld, het gaat niet alleen om racen. Het wordt verondersteld een groot feest te zijn dat mensen drie dagen lang vermaakt', aldus een woordvoerder voor het Mexicaanse circuit volgens Auto Motor und Sport .
Renault vreest 'wilde westen' na protest Racing Point
Cyril Abiteboul denkt dat Racing Point een ongeschreven regel heeft verbroken tijdens het protest dat ingediend is tegen het remsysteem van de Franse renstal. 'Het helpt niet om teleurgesteld te zijn, ik merk gewoon dat de tijden zijn veranderd', benadrukt Cyril Abiteboul volgens  Formel1 . In plaats van enkel een onderzoek te starten, diende Racing Point een motie in om de gele bolides één wedstrijd langs het circuit te laten staan. Dit was volgens Abiteboul absoluut niet oké.
Bottas gaat Tecpro barrier aankaarten bij FIA
De crash van Valtteri Bottas in de Mexicaanse Q3 was een flinke. De Fin ging met hoge snelheid de muur in, maar stuitte vooral hard op een uitstulpende 'Tecpro barrier'. 'Dat ga ik zeker aankaarten', zei Bottas na afloop tegen  Autosport . 'Dit soort dingen moeten we voorkomen, mijn klap was veel te hard.'
Verstappen-fan Priestley kritisch op de Nederlander
Marc Priestley is een grote fan van Max Verstappen. Desalniettemin denkt de Brit dat Verstappen het dit weekend duidelijk anders aan had moeten pakken. 'Het negeren van een gele vlag is een serieuze fout. Maar daar zat het grootste probleem niet eens denk ik. Na afloop sprak hij er zo nonchalant over. Ze moesten het goede voorbeeld geven, dit gedrag kan niet geaccepteerd worden.'
In zijn analyse van de Grand Prix van Mexico gaat de voormalig Formule 1-mechanicus in op interessante kijkersvragen, waaronder een over de Ferrari-krachtbron bij de klantenteams. Waarom hebben zij op de rechte stukken minder snelheid?
[social-post platform="youtube" id="KLkn8hWlsQs"]
Verstappens poleposition ontnomen
Max Verstappen is volgens Motorsport.com definitief zijn poleposition kwijt. Volgens de FIA gaat de officiële poleposition in de statistieken naar Charles Leclerc. Wel kreeg Verstappen na de kwalificatie op zaterdag de 'Poleposition Award' van Pirelli uitgereikt, maar dat blijkt na het raceweekend in Mexico onterecht te zijn geweest.
Schade na aanrijding Verstappen kost Hamilton twee tienden
Al in de eerste bocht van de Grand Prix van Mexico was het letterlijk raak tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Het tweetal kwam met elkaar in aanraking en pas na afloop van de race bleek wat daar de schade van is. 'Twee tienden per ronde', vertelt een hooggeplaatste monteur aan Motorsport.it . Een stukje bodem van de Mercedes ging door de aanrijding verloren en dat is gelijk terug te zien in de rondetijden. Ondanks dit wist Hamilton zijn concurrenten voor te blijven en de race te winnen. 
Verstappen geeft F1-show weg in Los Angeles 
Het F1-circus is komend weekend op het Circuit of The Americas te vinden waar de Grand Prix van de Verenigde Staten wordt verreden. Er is de Amerikaanse eigenaren van Liberty Media veel aan gelegen om de F1 populairder te maken in hun land en dus worden er veel activiteiten georganiseerd. Zo moet Max Verstappen zich samen met Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo melden in Los Angeles waar zij een zogeheten showrun verzorgen op de Hollywood Boulevard. 
Horner: 'Tijden van Verstappen bleven goed'
Hoewel de F1-coureurs tijdens de vrije training nog veel last hadden van slijtage van de banden, was daar op zondag niks meer van te merken. Hoe dat zo kwam is een groot raadsel voor Helmut Marko: 'Dat was een grote verrassing voor iedereen', zegt hij tegenover Auto Motor und Sport . 'Het regende gisteravond nog als een gek. Ik heb geen idee waarom het opeens zo anders was.' Max Verstappen kon tijdens de race lang doorrijden op dezelfde banden: 'We wilden hem eigenlijk weer naar binnen halen', zei teambaas Christian Horner. 'Maar zijn rondetijden werden gewoon niet slechter.'
Vettel geen fan van 'shitty' trofee en selfie-guy
De podiumceremonie op het Autodromo Hermanos Rodriguez was dit jaar net even anders. Naast dat de winnende auto met Lewis Hamilton op het podium werd getakeld, kwam ook de vaste mascotte van de Grand Prix van Mexico Mario Achi op het podium. Deze wilde een selfie met Sebastian Vettel maken, maar daar was hij niet van gediend. 'Ik vond die ‘selfie guy’ niks. Hij probeerde op de foto te komen en toen ik heb hem weggeduwd', zei Vettel tijdens de persconferentie. 'Ik ben sowieso geen fan van selfies. Het was leuk om de wagen omhoog te takelen. Het is een mooie manier om het hele stadion en het publiek erbij te betrekken. Het merendeel vond ik leuk, behalve die selfie-guy en de trofee. Het is jammer. Je hebt zo’n geweldige race, ze steken er zoveel energie in en dan krijg je zo’n ‘shitty’ trofee. In de toekomst kunnen we misschien iets leuks bedenken, iets traditioneel Mexicaans.'

Top Headlines