Waarom Verstappen en Norris geen straffen kregen voor pitlane-incident

In een verder gezapige Formule 1 Grand Prix van Japan schoof het
F1-publiek op één moment richting het puntje van de stoel. McLaren
leverde op hetzelfde moment een betere pitstop af dan Red Bull,
waardoor Max Verstappen en Lando Norris zij aan zij richting de
uitgang van de pitstraat reden. Verstappen reed in de fastlane ,
Norris rechts van hem in het verlengde van de working lane . Het
zijn belangrijke begrippen om te onthouden. Verstappen had het
gelijk aan zijn kant om stoïcijns zijn lijn te houden, Norris had
het gelijk aan zijn kant door in ieder geval iets te proberen, want
ook hij wist dat dit waarschijnlijk de enige kans zou zijn in de
race om naast Verstappen te komen. Hij reed echter zijn eigen fuik
in, want het asfalt hield op en ging over in gras. Natúúrlijk riep
hij dat hij op het gras werd geduwd, het was een laatste strohalm
die nooit voldoende houvast zou bieden. Bovenstaande is een lezing
uit de losse pols, maar wat zeggen de reglementen? Welnu, de
coureur in de fastlane heeft altijd voorrang op de coureur in de
working lane, zo stelt paragraaf 5b van hoofdstuk IV uit Appendix L
van de International Sporting Code:  Cars in the fast lane have
priority over those re-joining from the working lane. Once a car
has left its garage or pit stop position it should blend into the
fast lane as soon as it is safe to do so, and without unnecessarily
impeding cars which are already in the fast lane. Twee paragrafen
later (5d) staat tevens beschreven dat inhalen in de pitstraat
enkel in uitzonderlijke gevallen is toegestaan, uitzonderingen die
niet op dit scenario van toepassingen waren. Cars in either the
fast lane or working lane may not overtake other cars in the fast
lane except in exceptional circumstances e.g., a slow car with an
obvious mechanical problem, a stopped car, an obstacle. Unsafe
release? Bij velen speelde na het zien van de beelden nog de vraag
of McLaren niet berispt had moeten worden voor een unsafe release,
maar ook met dat vraagstuk maakt de International Sporting Code
korte metten in de paragrafen 5f en 5g. Cars must not be released
from a garage or pit stop position in a way that could endanger or
unnecessarily impede pit lane personnel or another driver.
Equipment or tyres may not be left in the pit lane in a manner that
would endanger or unnecessarily impede pit lane personnel or
another car. Cars may not be released from a garage or pit stop
position in an unsafe condition. Norris bracht op geen enkel moment
Verstappen of crewleden van andere teams in gevaar, waarbij het
natuurlijk hielp dat McLaren het team was dat als laatste in de
pitstraat gestationeerd was. Norris was nooit plan naar de fastlane
te sturen, waardoor Verstappen ook nooit uitwijkende manoeuvren uit
heeft hoeven voeren. Niet voor niks deden na afloop beide coureurs
het ook af met het inmiddels beroemde gebbetje over 'grasmaaien'.

Top Headlines

Oudere Top Headlines