Voormalig Red Bull-coureur onthult bizarre Marko-eis bij zusterteam

Dat Helmut Marko en Red Bull Racing een controversiële beslissing
niet schuwen, dat weten we al een tijdje. Zo staat zowel Red Bull
als het zusterteam bekend om de vele rijderswissels, al dan niet
tijdens het seizoen. Jaime Alguersuari, de Spaanse coureur die ruim
twee jaar bij Toro Rosso (het huidige Racing Bulls) reed, doet nu
een even fraaie als bizarre anekdote uit de doeken. "Helmut
verwacht altijd dat we iets doen dat buiten bereik ligt. In 2010
was er een systeem, de F-duct. Het was iets dat McLaren in
Barcelona had getest en vanaf dat moment heeft elk team het
gekopieerd, behalve een paar teams zoals wij. Wij konden het niet,
omdat we niet goed genoeg waren voor dat systeem. Dat leidde
uiteindelijk tot DRS. In 2010 waren wij het enige team dat punten
scoorde zonder DRS", zo begint Alguersuari aan zijn anekdote in de
Beyond the Grid -podcast. "Maar het maakte niets uit voor Helmut en
misschien ook niet voor Franz Tost. Ik denk het eigenlijk wel, maar
op het eerste gezicht waren we gewoon niet goed genoeg. Maar ze
verwachtten dat we wonderen zouden verrichten. En ik herinner me
dat ik een ontmoeting had met Helmut in Suzuka. Het was een soort
verlenging van de beslissing over de coureurs. En ik vroeg hem:
'Waar is dit voor? We verslaan Michael Schumacher en Nico Rosberg,
met veel minder budget dan zij. We doen het geweldig met de banden
en met het management van de strategieën. Wat is hier aan de hand?
En waarom?'" De Spanjaard vervolgt: "En hij vertelde me, eerlijk
zoals hij altijd was: 'Je moet een race winnen. Je moet echt een
race winnen in een Toro Rosso'. Ik had zoiets van: oké, weet je wat
ik ga doen? En dat vertelde ik hem meteen op een vrijdagavond in
Suzuka. Ik zei: 'Ik ga de race op zondag winnen, maar het kan me
niet schelen wat er gaat gebeuren en wat de stewards gaan zeggen,
want ik ga de laatste chicane niet rijden zoals die bedoeld is'."
"Ik ga rechtdoor en snijd de laatste chicane af. Dan mis je 1,5
seconde. Hamilton stond op pole, of wie dan ook, al denk ik dat
Vettel op pole stond, en ik mis 1,5 seconde. Ik weet dat jouw auto
180 punten meer downforce heeft dan mijn auto. Er is geen kans dat
ik 1,5 seconde (sneller, red.) ga, zelfs geen twee tienden. Ik doe
mijn uiterste best in elke bocht. Dus laten we een deal sluiten. Ik
onderteken het papier en win op zondag, maar ik snijd elke ronde de
chicane af. Hij begon te lachen en toen verliet ik de vergaderzaal.
Het was waanzinnig."

Top Headlines

Oudere Top Headlines