Nederlandse F1-engineer verklaart achilleshiel Red Bull RB21

Na de eerste drie races staat Max Verstappen er prima voor in de
WK-stand. De viervoudig wereldkampioen moet slechts één puntje
toegeven op de leider in de strijd om de wereldtitel, Lando Norris.
Het grotere probleem zit hem in de tweede coureur voor de
Oostenrijkse renstal, want die scoorde nog geen enkel punt in 2025.
De achterstand in het constructeurskampioenschap op leider McLaren
is nu namelijk al 50 punten. Willem Toet, een Nederlandse
F1-engineer die onder meer bij Benetton en Ferrari heeft gewerkt,
gaat in op de achilleshiel van de RB21. "Om significante prestaties
uit de Red Bull-auto te halen...", zo begint hij op het
YouTube-kanaal van Driver61 . "Ik denk dat iedereen zich realiseert
dat die auto aerodynamisch niet zo goed is als twee en misschien
wel drie van hun concurrenten. Max is in staat om met een stijve
auto te rijden. Dat houdt in dat de afstelling aerodynamisch en
mechanisch is gericht op de neus, zodat hij hem mooi kan laten
roteren. Maar je moet zo precies zijn om het te gebruiken." Toch
vraagt de Nederlander zich af waarom Red Bull een auto heeft
ontworpen die heel dicht tegen het randje aan zit. Daarbij wijst
hij vooral op het fenomeen stall , waarbij de luchtstroom het
profiel van een onderdeel niet meer kan volgen. "Als je stall hebt
bij een vloer van een Formule 1-auto, krijg je een kleine
vermindering in de luchtweerstand. En dus proberen de teams dat
randje te vinden waar je, als je eenmaal op het rechte stuk zit, de
luchtweerstand zo snel mogelijk kwijt raakt. Want luchtweerstand is
wat je afremt op het rechte stuk." "In een situatie waar de vloer
aan de ene kant een beetje rolt, waarbij je een vrij goed
aangesloten luchtstroom hebt, loop je aan de andere kant een veel
groter risico dat je in een van deze gebieden te maken hebt met
stall . Als de Red Bull een beetje rolt in de remzone, dan zal dat
de auto ongelooflijk gevoelig maken om mee te rijden." Tot slot
zegt Toet het volgende over Verstappen. "Hij klaagt ook, terwijl de
auto om hem heen is ontworpen. En waarom zou je dat niet doen? Hij
wint namelijk. Je ontwerpt de auto rond je beste coureur en als je
een keuze moet maken, wil je dat je beste coureur wint. Maar hij
klaagt ook dat het moeilijk wordt..."

Top Headlines

Oudere Top Headlines