McLaren-flexwing doet opnieuw wenkbrauwen fronsen
De achtervleugels in de Formule 1 domineren begin 2025 het nieuws.
De FIA had gehoopt om met de strengere richtlijnen voor het seizoen
het 'mini DRS-effect' uit te bannen, maar tijdens de openingsrace
in Australië bleek al snel dat dat niet het geval was. De grootte
van de opening van de vleugel was in Melbourne nog 2 millimeter,
maar werd in China al verkleind naar een halve millimeter. Toen
hadden de teams nog een marge van van 0,25 millimeter, maar sinds
de race in Japan moesten de teams zich echt aan de marge van een
halve millimeter houden. De FIA liet in China al weten dat vier of
vijf teams de achtervleugel moesten aanpassen, waarbij Haas en
Alpine hebben toegegeven dat ze aanpassingen moesten doorvoeren.
Ook de naam van McLaren werd veel genoemd, maar tot op heden is nog
steeds niet duidelijk of ze iets hebben moeten aanpassen. De auto's
van Lando Norris en Oscar Piastri zijn echter nog steeds door de
technische keuringen gekomen, waardoor de auto in ieder geval niet
illegaal is. Maar als we beelden zien vanuit het weekend in Japan,
dan is het in ieder geval duidelijk dat de achtervleugel van
McLaren nog aardig lijkt te flexen. Daar waar de vleugel bij het
team uit Woking naar beneden wordt gedrukt op hoge snelheid,
'flext' hij weer terug in de normale vorm op lagere snelheid. Dat
is bijvoorbeeld bij Red Bull veel minder tot bijna niet te zien.
Bekijk hieronder de vergelijking tussen McLaren en Red Bull!
De FIA had gehoopt om met de strengere richtlijnen voor het seizoen
het 'mini DRS-effect' uit te bannen, maar tijdens de openingsrace
in Australië bleek al snel dat dat niet het geval was. De grootte
van de opening van de vleugel was in Melbourne nog 2 millimeter,
maar werd in China al verkleind naar een halve millimeter. Toen
hadden de teams nog een marge van van 0,25 millimeter, maar sinds
de race in Japan moesten de teams zich echt aan de marge van een
halve millimeter houden. De FIA liet in China al weten dat vier of
vijf teams de achtervleugel moesten aanpassen, waarbij Haas en
Alpine hebben toegegeven dat ze aanpassingen moesten doorvoeren.
Ook de naam van McLaren werd veel genoemd, maar tot op heden is nog
steeds niet duidelijk of ze iets hebben moeten aanpassen. De auto's
van Lando Norris en Oscar Piastri zijn echter nog steeds door de
technische keuringen gekomen, waardoor de auto in ieder geval niet
illegaal is. Maar als we beelden zien vanuit het weekend in Japan,
dan is het in ieder geval duidelijk dat de achtervleugel van
McLaren nog aardig lijkt te flexen. Daar waar de vleugel bij het
team uit Woking naar beneden wordt gedrukt op hoge snelheid,
'flext' hij weer terug in de normale vorm op lagere snelheid. Dat
is bijvoorbeeld bij Red Bull veel minder tot bijna niet te zien.
Bekijk hieronder de vergelijking tussen McLaren en Red Bull!