Norris verdedigt McLaren na verlies tegen Verstappen
Max Verstappen schreef op knappe wijze de Grand Prix van Japan op
zijn naam door de beide McLarens af te troeven. Lando Norris en
Oscar Piastri bleven Verstappen onder druk zetten, maar konden hem
niet van zijn eerste overwinning van 2025 afhouden. Na afloop ging
het echter ook veel over de strategie van McLaren. Hadden ze niet
meer risico's kunnen nemen, bijvoorbeeld door de stint van Norris
te verlengen? De hoofdrolspeler denkt van niet en verdedigt zijn
team. "Achteraf was niets zonder risico", stelt Norris tegenover
onder meer RacingNews365. "Dat is het belangrijkste antwoord. Het
is heel makkelijk. Toen ik uit de auto stapte, was ik niet heel
tevreden over hoe het eruitzag en hoe we het hadden aangepakt. Er
waren echter geen garanties, ook niet dat ik Max in had kunnen
halen. Het was niet zeker dat de undercut sterk genoeg was, omdat
ik altijd in verkeer naar buiten zou zijn gereden. Hoezeer mensen
ook willen zeggen dat we het slecht hebben gedaan, ik ben het
oneens." Norris staat pal achter zijn team. "Ik sta altijd achter
onze beslissingen als team en ik heb er veel vertrouwen in dat we
altijd het beste belang voor ogen hebben. Hebben we nagedacht over
het risico dat we willen nemen in verschillende scenario's? Dat is
de grootste vraag na afgelopen weekend. Ben ik bereid om risico's
te nemen, achter andere auto's terecht te komen en zo voor de
overwinning te gaan? Ja, maar we zijn nog steeds op de tweede en
derde plaats geëindigd. We hebben een voorsprong in het
constructeurskampioenschap en ik heb een goed resultaat behaald.
Desondanks heb ik wel verloren van Max en is hij mijn belangrijkste
concurrent." Risico De Brit neemt dan ook geen genoegen met de
tweede plaats. "Natuurlijk waren we na afgelopen weekend niet blij.
We waren blij omdat we als tweede en derde over de streep kwamen en
nog steeds een geweldig resultaat behaalden. Maar had het
potentieel beter gekund en hadden we potentieel meer risico's
kunnen nemen en als team wat aanvallender kunnen zijn? Ja, maar
zoals ik in het begin al zei, niets zonder risico's op een
potentieel slechter resultaat. Ik blijf bij mijn standpunt over
onze aanpak in Japan, al hebben we wel gekeken hoe we af en toe wat
aanvallender kunnen zijn." Norris gaat ook nog dieper in op de
risico's. "We hadden niet zo'n groot gat ten opzichte van de
concurrentie achter ons. Dat maakt het moeilijker, omdat het veld
niet 35 seconden uit elkaar rijdt. Iedereen zat eigenlijk vrij
dicht op elkaar, wat ons leven op dat moment behoorlijk lastig
maakte. George ging voor de undercut op zowel Ferrari als mogelijk
Oscar Piastri. Als Oscar niet reageerde, zou de undercut hebben
gewerkt. Deze volgorde was nodig voor ons als team. We hebben nog
steeds een geweldig resultaat geboekt." "Stel dat ik vast kom te
zitten en Oscar of een andere coureur een undercut voor elkaar
bokst", vervolgt Norris zijn verhaal. "Het risico werkt niet in
mijn voordeel en ik verlies posities. Soms moet ik erkennen dat dat
het geval kan zijn. Soms zou ik accepteren dat de tweede plaats
geen slecht resultaat is, maar ik wil winnen. Ik zou iets
agressiever willen zijn, maar diep van binnen weet ik dat het een
lang seizoen betreft. Soms zijn punten belangrijker dan onnodige
risico's."
zijn naam door de beide McLarens af te troeven. Lando Norris en
Oscar Piastri bleven Verstappen onder druk zetten, maar konden hem
niet van zijn eerste overwinning van 2025 afhouden. Na afloop ging
het echter ook veel over de strategie van McLaren. Hadden ze niet
meer risico's kunnen nemen, bijvoorbeeld door de stint van Norris
te verlengen? De hoofdrolspeler denkt van niet en verdedigt zijn
team. "Achteraf was niets zonder risico", stelt Norris tegenover
onder meer RacingNews365. "Dat is het belangrijkste antwoord. Het
is heel makkelijk. Toen ik uit de auto stapte, was ik niet heel
tevreden over hoe het eruitzag en hoe we het hadden aangepakt. Er
waren echter geen garanties, ook niet dat ik Max in had kunnen
halen. Het was niet zeker dat de undercut sterk genoeg was, omdat
ik altijd in verkeer naar buiten zou zijn gereden. Hoezeer mensen
ook willen zeggen dat we het slecht hebben gedaan, ik ben het
oneens." Norris staat pal achter zijn team. "Ik sta altijd achter
onze beslissingen als team en ik heb er veel vertrouwen in dat we
altijd het beste belang voor ogen hebben. Hebben we nagedacht over
het risico dat we willen nemen in verschillende scenario's? Dat is
de grootste vraag na afgelopen weekend. Ben ik bereid om risico's
te nemen, achter andere auto's terecht te komen en zo voor de
overwinning te gaan? Ja, maar we zijn nog steeds op de tweede en
derde plaats geëindigd. We hebben een voorsprong in het
constructeurskampioenschap en ik heb een goed resultaat behaald.
Desondanks heb ik wel verloren van Max en is hij mijn belangrijkste
concurrent." Risico De Brit neemt dan ook geen genoegen met de
tweede plaats. "Natuurlijk waren we na afgelopen weekend niet blij.
We waren blij omdat we als tweede en derde over de streep kwamen en
nog steeds een geweldig resultaat behaalden. Maar had het
potentieel beter gekund en hadden we potentieel meer risico's
kunnen nemen en als team wat aanvallender kunnen zijn? Ja, maar
zoals ik in het begin al zei, niets zonder risico's op een
potentieel slechter resultaat. Ik blijf bij mijn standpunt over
onze aanpak in Japan, al hebben we wel gekeken hoe we af en toe wat
aanvallender kunnen zijn." Norris gaat ook nog dieper in op de
risico's. "We hadden niet zo'n groot gat ten opzichte van de
concurrentie achter ons. Dat maakt het moeilijker, omdat het veld
niet 35 seconden uit elkaar rijdt. Iedereen zat eigenlijk vrij
dicht op elkaar, wat ons leven op dat moment behoorlijk lastig
maakte. George ging voor de undercut op zowel Ferrari als mogelijk
Oscar Piastri. Als Oscar niet reageerde, zou de undercut hebben
gewerkt. Deze volgorde was nodig voor ons als team. We hebben nog
steeds een geweldig resultaat geboekt." "Stel dat ik vast kom te
zitten en Oscar of een andere coureur een undercut voor elkaar
bokst", vervolgt Norris zijn verhaal. "Het risico werkt niet in
mijn voordeel en ik verlies posities. Soms moet ik erkennen dat dat
het geval kan zijn. Soms zou ik accepteren dat de tweede plaats
geen slecht resultaat is, maar ik wil winnen. Ik zou iets
agressiever willen zijn, maar diep van binnen weet ik dat het een
lang seizoen betreft. Soms zijn punten belangrijker dan onnodige
risico's."