Red Bull-coureur Buemi reageert op controversiële vleugel McLaren: "Het is duidelijk"
Wat Red Bull-simulatorcoureur, tevens voormalig Toro Rosso-coureur
Sebastian Buemi betreft, is het duidelijk dat de achtervleugel van
McLaren 'flext'. De storm rond het thema is nog niet gaan liggen en
laaide op nadat op onboardvideo's van de GP van Japan duidelijk te
zien is dat de vleugelelementen van de MCL39 bewegen. Hoewel
McLaren geslaagd is voor alle tests, wordt er dus volop
gespeculeerd of de achtervleugel wel voldoet aan de reglementen met
betrekking tot de mate waarin een achtervleugel mag flexen. Sinds
de openingsrace in Australië mag de opening in de achtervleugel nog
maar 0,5 millimeter zijn, maar volgens Buemi zijn aanvullende
regels nodig, zo legt hij uit in gesprek met RacingNews365 . "Ik
weet het niet zo goed. Om eerlijk te zijn ben ik geen hele
technische jongen, maar ik heb de video's gezien waarin je het ziet
gebeuren. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, of alle teams nu
misschien die kant op gaan bewegen, of dat de FIA de regels aan zal
passen. Ik weet het niet." Maar als we hem op de man af vragen of
hij denkt dat de vleugel daadwerkelijk flext, laat het antwoord
niets aan duidelijkheid te wensen over: "Ik denk dat het
overduidelijk is. Op papier is dit (de werking van de vleugel) veel
sneller." "Natuurlijk, er zijn bepaalde reglementen en het lijkt
erop dat McLaren aan die regels voldoet. Daarmee hebben ze goed
werk afgeleverd. Maar alsnog weet ik niet wat de teams en de FIA
zullen gaan doen." Flexende vleugels toch legaal? Het is
opmerkelijk. De FIA wil maar wat graag af van flexende vleugels en
toch worden vleugels die overduidelijk bewegen legaal bevonden. Dat
heeft alles te maken met de manier waarop ze de flexibiliteit
testen. Dat doen ze namelijk met stilstaande bolides. Op de
vleugels wordt met gewichten verticale druk uitgeoefend, waarbij de
de vleugels niet meer mogen bewegen dan waarde X. Zodra de vleugel
daaraan voldoet, krijgt hij het stempel 'approved' mee. Echter, in
de praktijk heb je nooit met enkel verticale belasting te maken.
Daar komen meer aspecten, krachten en elementen bij kijken die niet
in stilstand gesimuleerd kunnen worden. Dit laat ruimte aan teams
om de mazen in de wet op te zoeken. Daarmee kom je op het punt dat
een vleugels misschien niet geheel in de geest zijn van wat de FIA
voor ogen heeft, maar puur volgens de letter van de reglementen wel
aan de regels voldoet.
Sebastian Buemi betreft, is het duidelijk dat de achtervleugel van
McLaren 'flext'. De storm rond het thema is nog niet gaan liggen en
laaide op nadat op onboardvideo's van de GP van Japan duidelijk te
zien is dat de vleugelelementen van de MCL39 bewegen. Hoewel
McLaren geslaagd is voor alle tests, wordt er dus volop
gespeculeerd of de achtervleugel wel voldoet aan de reglementen met
betrekking tot de mate waarin een achtervleugel mag flexen. Sinds
de openingsrace in Australië mag de opening in de achtervleugel nog
maar 0,5 millimeter zijn, maar volgens Buemi zijn aanvullende
regels nodig, zo legt hij uit in gesprek met RacingNews365 . "Ik
weet het niet zo goed. Om eerlijk te zijn ben ik geen hele
technische jongen, maar ik heb de video's gezien waarin je het ziet
gebeuren. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, of alle teams nu
misschien die kant op gaan bewegen, of dat de FIA de regels aan zal
passen. Ik weet het niet." Maar als we hem op de man af vragen of
hij denkt dat de vleugel daadwerkelijk flext, laat het antwoord
niets aan duidelijkheid te wensen over: "Ik denk dat het
overduidelijk is. Op papier is dit (de werking van de vleugel) veel
sneller." "Natuurlijk, er zijn bepaalde reglementen en het lijkt
erop dat McLaren aan die regels voldoet. Daarmee hebben ze goed
werk afgeleverd. Maar alsnog weet ik niet wat de teams en de FIA
zullen gaan doen." Flexende vleugels toch legaal? Het is
opmerkelijk. De FIA wil maar wat graag af van flexende vleugels en
toch worden vleugels die overduidelijk bewegen legaal bevonden. Dat
heeft alles te maken met de manier waarop ze de flexibiliteit
testen. Dat doen ze namelijk met stilstaande bolides. Op de
vleugels wordt met gewichten verticale druk uitgeoefend, waarbij de
de vleugels niet meer mogen bewegen dan waarde X. Zodra de vleugel
daaraan voldoet, krijgt hij het stempel 'approved' mee. Echter, in
de praktijk heb je nooit met enkel verticale belasting te maken.
Daar komen meer aspecten, krachten en elementen bij kijken die niet
in stilstand gesimuleerd kunnen worden. Dit laat ruimte aan teams
om de mazen in de wet op te zoeken. Daarmee kom je op het punt dat
een vleugels misschien niet geheel in de geest zijn van wat de FIA
voor ogen heeft, maar puur volgens de letter van de reglementen wel
aan de regels voldoet.