Data tonen aan: McLaren deelt eerste klap uit aan Verstappen en Red Bull

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Bahrein temperde Max
Verstappen de verwachtingen. Ja, hij had een weergaloze zege
geboekt in Japan, maar McLaren beschikt nu eenmaal over de snellere
auto. Het feit dat het koel was in Suzuka speelde Verstappen in de
kaart. De hitte van Bahrein zou een andere pikorde gaan opleveren,
zo beredeneerde de wereldkampioen. Zijn voorspelling komt voorlopig
zeker uit. Verstappen kwam alleen tijdens de tweede vrije training
in actie en worstelde de hele sessie met zijn RB21. Red Bull heeft
al sinds het begin van het seizoen last van oververhitting van de
banden, iets wat in de hete woestijn flink tot uiting komt. Over de
snelste tijden van Verstappen kunnen we namelijk kort zijn: het is
niet goed genoeg. Oscar Piastri was maar liefst acht tienden
sneller dan Verstappen, die het met de zevende plaats moest doen.
De Nederlander verliest alleen al in de technische tweede sector
een halve seconde op de snelle Australiër. Overigens is Verstappen
niet de enige die het tempo van de McLarens niet kan bijbenen.
George Russell was best of the rest op de derde plaats, maar moest
op zijn beurt ook een halve seconde toegeven. McLaren deelde op de
zachte band een eerste klap uit. Als er nog twijfels waren of
McLaren over de snelste auto beschikt, zijn die nu wel weggenomen.
In normale omstandigheden, en zonder magische prestaties van
Verstappen of een andere coureur, is het een team uit Woking een
maatje te groot voor de rest. Bekijk hieronder de rondetijden van
de tweede vrije training. De tekst gaat daarna verder. Longrun De
afgelopen raceweekenden konden Verstappen en Red Bull nog hoop
putten uit de longruns. Ook al was de balans niet perfect, meestal
zag de racesimulatie er heel stabiel uit. Nu was de achterstand van
Verstappen echter veel groter dan in China en Japan. De Red
Bull-coureur werkte zijn longrun af op de softs en reed gemiddeld
zo'n beetje de vijfde tijd.  Het grootste probleem zit hem echter
in het tempo van Norris op hetzelfde rubber. Waar Verstappen
gemiddeld 1:38.8 rijdt, is Norris zes tienden sneller. Piastri was
de snelste, maar minder representatief ten opzichte van Verstappen.
Hij reed immers op de harde band. Het verschil tussen Norris en
Verstappen zit overigens met name in het begin van de longrun, waar
Norris simpelweg meer snelheid heeft dan de wereldkampioen. Red
Bull heeft dan ook veel huiswerk te doen richting de derde vrije
training en de kwalificatie. Verstappen heeft te veel last van
onderstuur, glijdt daardoor alle kanten op en jaagt zo sneller zijn
banden er doorheen. Als Red Bull de oververhitting en
bandenslijtage niet enigszins onder controle krijgt, kan het op een
pijnlijk weekend uitdraaien. Of zorgt Verstappen voor een nieuwe
verrassing in Bahrein? Uitgesloten is het natuurlijk nooit. Bekijk
hieronder de data van de longruns!

Top Headlines

Oudere Top Headlines