Waarom Verstappen levensgrote problemen kent in Bahrein
Na de Grand Prix van Japan was er optimisme waar te nemen bij Red
Bull. Max Verstappen troefde de McLarens af en pakte zo zijn eerste
overwinning van het seizoen. Oké, Lando Norris en Oscar Piastri
zijn in principe sneller dan Red Bull, maar Verstappen doet in
ieder geval mee als alles op zijn plaats valt. En met één punt
achterstand op Norris is er natuurlijk nog niets verloren na drie
races. Vijf dagen later, op de vrijdag in Bahrein, is de stemming
compleet omgeslagen. Verstappen worstelde enorm tijdens de tweede
vrije training en gaf maar liefst acht tienden toe op McLaren. De
bloedhete omstandigheden nabij Sakhir leggen de problemen van Red
Bull pijnlijk bloot. Is dat onverwacht? Niet helemaal, maar toch
gingen de alarmbellen af. Helmut Marko vertelde bijvoorbeeld het
volgende: "Deze race is er een die moeilijker is voor ons. En het
voornaamste probleem is de bandentemperatuur, die we maar niet
onder controle krijgen. Dat maakt het nog erger. Gek genoeg werd
het wat beter op een bepaald moment en reden we dezelfde
rondetijden als Norris, maar dat was maar drie of vier rondes lang.
Als we wisten waar het probleem zat, dan zouden we het oplossen."
Red Bull tast dus blijkbaar volledig in het duister. In Australië
en China waren er al duidelijke signalen over de banden, maar het
gedrag op het ruwe, warme asfalt in Bahrein is de bevestiging dat
het team uit Milton Keynes met een levensgroot probleem kampt.
Zodra de temperatuur oploopt, jaagt Verstappen het Pirelli-rubber
er veel sneller doorheen dan zijn naaste concurrenten, en met name
McLaren. Het bandenprobleem heeft ook weer een link met de balans
van de auto. Verstappen glijdt veel, waardoor de temperatuur verder
oploopt en de slijtage toeneemt. Het glijden wordt weer veroorzaakt
door het kwetsbare gedrag van de RB21, die last heeft van zowel
onderstuur als overstuur. Verstappen en Yuki Tsunoda kunnen maar
mondjesmaat inschatten hoe de auto op hun stuurbewegingen reageert,
met als gevolg dat ze veel moeten corrigeren. Een coureur glijdt
dan als het ware 'over zijn banden heen'. De aankomende races lijkt
dat nog wel even zo te blijven. Verstappen en Red Bull gaan een
zware periode tegemoet, want ook in Saoedi-Arabië en Miami belooft
het normaal gesproken warm te worden. En een (gedeeltelijke)
oplossing laat op zich wachten tot de Grand Prix van Emilia-Romagna
in mei. Dan neemt Red Bull waarschijnlijk een updatepakket mee. Tot
die tijd moet Verstappen zien te overleven in warme omstandigheden,
met Bahrein als startpunt. Of weet Red Bull het tij te keren
richting de kwalificatie?
Bull. Max Verstappen troefde de McLarens af en pakte zo zijn eerste
overwinning van het seizoen. Oké, Lando Norris en Oscar Piastri
zijn in principe sneller dan Red Bull, maar Verstappen doet in
ieder geval mee als alles op zijn plaats valt. En met één punt
achterstand op Norris is er natuurlijk nog niets verloren na drie
races. Vijf dagen later, op de vrijdag in Bahrein, is de stemming
compleet omgeslagen. Verstappen worstelde enorm tijdens de tweede
vrije training en gaf maar liefst acht tienden toe op McLaren. De
bloedhete omstandigheden nabij Sakhir leggen de problemen van Red
Bull pijnlijk bloot. Is dat onverwacht? Niet helemaal, maar toch
gingen de alarmbellen af. Helmut Marko vertelde bijvoorbeeld het
volgende: "Deze race is er een die moeilijker is voor ons. En het
voornaamste probleem is de bandentemperatuur, die we maar niet
onder controle krijgen. Dat maakt het nog erger. Gek genoeg werd
het wat beter op een bepaald moment en reden we dezelfde
rondetijden als Norris, maar dat was maar drie of vier rondes lang.
Als we wisten waar het probleem zat, dan zouden we het oplossen."
Red Bull tast dus blijkbaar volledig in het duister. In Australië
en China waren er al duidelijke signalen over de banden, maar het
gedrag op het ruwe, warme asfalt in Bahrein is de bevestiging dat
het team uit Milton Keynes met een levensgroot probleem kampt.
Zodra de temperatuur oploopt, jaagt Verstappen het Pirelli-rubber
er veel sneller doorheen dan zijn naaste concurrenten, en met name
McLaren. Het bandenprobleem heeft ook weer een link met de balans
van de auto. Verstappen glijdt veel, waardoor de temperatuur verder
oploopt en de slijtage toeneemt. Het glijden wordt weer veroorzaakt
door het kwetsbare gedrag van de RB21, die last heeft van zowel
onderstuur als overstuur. Verstappen en Yuki Tsunoda kunnen maar
mondjesmaat inschatten hoe de auto op hun stuurbewegingen reageert,
met als gevolg dat ze veel moeten corrigeren. Een coureur glijdt
dan als het ware 'over zijn banden heen'. De aankomende races lijkt
dat nog wel even zo te blijven. Verstappen en Red Bull gaan een
zware periode tegemoet, want ook in Saoedi-Arabië en Miami belooft
het normaal gesproken warm te worden. En een (gedeeltelijke)
oplossing laat op zich wachten tot de Grand Prix van Emilia-Romagna
in mei. Dan neemt Red Bull waarschijnlijk een updatepakket mee. Tot
die tijd moet Verstappen zien te overleven in warme omstandigheden,
met Bahrein als startpunt. Of weet Red Bull het tij te keren
richting de kwalificatie?