De geheimen van Ferrari's gloednieuwe vloer uitgelegd

Ferrari heeft een nieuwe, aangepaste vloer naar Bahrein meegenomen.
Het is een ontwikkeling die aanvankelijk deel uitmaakte van een
groter pakket dat gepland was voor Miami, maar nu dus al op de auto
is gezet. Het is een zeer uitgebreide aanpassing in verschillende
gebieden van de vloer, te beginnen bij de voorkant waar de
verticale omleiders van de luchtstroom en het profiel van de
externe barges zijn aangepast. Maar het gaat ook om het
expansiegebied en de volumes van de Venturi-kanalen in het centrale
deel. Het smalste deel van de diffuser is ook ingrijpend aangepast
en wordt nu gekenmerkt door een smaller, V-vormig en scherper
randprofiel in vergelijking met de vorige gebogen versie. Dit zijn
ingrijpende wijzigingen, die zeker tot doel hebben om de downforce
te verhogen die door de vloer van de auto wordt gegenereerd, maar
tegelijkertijd is het ook het doel om het werkvenster van de SF-25
te vergroten. De omvang van de wijzigingen maakt duidelijk dat dit
pakket niet in korte tijd tot stand is gekomen. De
ontstaansgeschiedenis gaat daarbij terug tot direct na de
wintertests, zoals sommige bronnen bevestigen. En het is niet
alleen het werk van de aerodynamica-afdeling van Ferrari, maar ook
van de voertuigdynamica-afdeling. Tekst loopt verder onder de foto.
Geen wonderoplossing De afgetopte prestaties tijdens de eerste
races van Ferrari zijn in feite het resultaat van de onvolmaakte
integratie tussen het aerodynamische concept, in specifieke
omstandigheden, en de dynamica van de auto. In de praktijk pasten
het aerodynamische deel en de voertuigdynamica alleen onder
bepaalde randvoorwaarden perfect bij elkaar. Bovendien
communiceerden ze dan niet met elkaar in het geval van een hogere
rijhoogte. De nieuwe vloer heeft, in de praktijk en wat betreft de
aerodynamische verschijnselen onder de auto, de neiging om te
variëren met het centrum van de aerodynamische druk en het dichter
bij het massamiddelpunt van de auto te brengen. Dit werk omvat het
genereren van verschillende belastingen, afhankelijk van de
specifieke secties van de vloer. Het is zo ontworpen, om
terugslagverschijnselen van de uitgaande druk te voorkomen, die de
extractie van de luchtstroom onder de auto deels teniet deden.
Lewis Hamilton zei al dat hij geen wonderoplossing verwachtte, maar
dat het eerder een concrete verbetering was. Daardoor zou de
performance van de SF-25 dichter bij die van de auto's van Mercedes
en McLaren kunnen worden gebracht.

Top Headlines

Oudere Top Headlines