Verstappen moet gapend gat toestaan in laatste training GP Bahrein
Met ruim 32 graden op de thermometer begonnen de twintig Formule
1-coureurs aan de derde en afsluitende vrije training voor de Grand
Prix van Bahrain. In de zeer warme omstandigheden, waarbij de
asfalttemperatuur nog ruim tien graden hoger lag, zochten de
coureurs in het begin van de sessie nog niet massaal de baan op.
Haas-coureur Oliver Bearman was de eerste rijder die we op het
Bahrain International Circuit zagen. Bovendien zijn de
omstandigheden niet representatief voor de kwalificatie later op de
dag en op de zondag tijdens de Grand Prix, omdat de zon dan al
onder is. De temperatuur ligt dan een stuk lager dan tijdens deze
derde training het geval was. Na tien minuten in de sessie hadden
we alleen nog maar de beide Haas-coureurs en de Ferrari's van Lewis
Hamilton en Charles Leclerc op het asfalt gezien. Daar kwamen
mondjesmaat nog wat andere coureurs bij, maar we moesten nog even
wachten op Max Verstappen. De Nederlander liet zijn gezicht na ruim
een kwartier zien. Hamilton had met een 1:34.8 voorlopig de snelste
tijd neergezet, maar daar nam Lando Norris geen genoegen mee. De
Brit snelde naar een 1:33.7. Verstappen zat ook in een snelle
ronde, maar brak die af nadat hij de auto niet kreeg ingestuurd in
bocht 11. Hij had wel de snelste eerste sector achter zijn naam
staan, maar dook gelijk naar binnen. Snelle tijd voor Verstappen
Oscar Piastri ging in zijn eerste snelle ronde sneller dan wie dan
ook. De Australiër was een kleine halve seconde rapper dan
teamgenoot Norris en zette de snelste ronde op 1:33.324 neer.
Norris probeerde vervolgens een verbetering door te voeren, maar
was twee tienden langzamer dan zijn eigen snelste tijd. Yuki
Tsunoda zette in de Red Bull de elfde tijd neer, op maar liefst 1,6
seconde van Piastri. Verstappen had na een halfuur in de sessie
nog altijd geen tijd op de klokken gezet, net als George Russell.
Nico Hulkenberg veroorzaakte in zijn Stake F1 vervolgens een
virtual safety car. Zijn auto sloeg ineens in anti-stall, waarna
hij zijn auto stilzette langs de baan. Niet veel later werd hij
achter de vangrails geduwd. Het zorgde voor een korte onderbreking
van de sessie, al konden de auto's wel op de baan blijven.
Verstappen wist met zijn eerste getimede ronde P2 te noteren en
splitte zo de McLarens. De achterstand op Piastri was ruim twee
tienden en daardoor lijkt Red Bull toch wat gevonden te hebben.
Russell spinde in de slotfase van de training nog, waarna de beide
McLarens en Verstappen er nog eens voor gingen zitten. Verstappen
pakte de snelste tijd af van Piastri met een 1:32.974. Pierre Gasly
ging verrassend genoeg 53 duizendsten sneller dan de Nederlander,
maar toen moest Piastri nog komen. Hij was sneller dan wie dan ook,
want hij noteerde by far de snelste tijd. Hij snelde naar een
1:31.646 en was 1,2 seconde sneller dan Kimi Antonelli, die de
voorlopig tweede tijd noteerde. Uiteindelijk moest Norris, nadat
hij een paar rondjes afbrak, in zijn snelste ronde zes tienden
toegeven op Piastri. Daarmee eindigde hij op P2. Charles Leclerc
finishte op P3, met Russell en Antonelli daarachter. Verstappen
kwam niet verder dan P8, terwijl Tsunoda op de laatste plaats
eindigde.
1-coureurs aan de derde en afsluitende vrije training voor de Grand
Prix van Bahrain. In de zeer warme omstandigheden, waarbij de
asfalttemperatuur nog ruim tien graden hoger lag, zochten de
coureurs in het begin van de sessie nog niet massaal de baan op.
Haas-coureur Oliver Bearman was de eerste rijder die we op het
Bahrain International Circuit zagen. Bovendien zijn de
omstandigheden niet representatief voor de kwalificatie later op de
dag en op de zondag tijdens de Grand Prix, omdat de zon dan al
onder is. De temperatuur ligt dan een stuk lager dan tijdens deze
derde training het geval was. Na tien minuten in de sessie hadden
we alleen nog maar de beide Haas-coureurs en de Ferrari's van Lewis
Hamilton en Charles Leclerc op het asfalt gezien. Daar kwamen
mondjesmaat nog wat andere coureurs bij, maar we moesten nog even
wachten op Max Verstappen. De Nederlander liet zijn gezicht na ruim
een kwartier zien. Hamilton had met een 1:34.8 voorlopig de snelste
tijd neergezet, maar daar nam Lando Norris geen genoegen mee. De
Brit snelde naar een 1:33.7. Verstappen zat ook in een snelle
ronde, maar brak die af nadat hij de auto niet kreeg ingestuurd in
bocht 11. Hij had wel de snelste eerste sector achter zijn naam
staan, maar dook gelijk naar binnen. Snelle tijd voor Verstappen
Oscar Piastri ging in zijn eerste snelle ronde sneller dan wie dan
ook. De Australiër was een kleine halve seconde rapper dan
teamgenoot Norris en zette de snelste ronde op 1:33.324 neer.
Norris probeerde vervolgens een verbetering door te voeren, maar
was twee tienden langzamer dan zijn eigen snelste tijd. Yuki
Tsunoda zette in de Red Bull de elfde tijd neer, op maar liefst 1,6
seconde van Piastri. Verstappen had na een halfuur in de sessie
nog altijd geen tijd op de klokken gezet, net als George Russell.
Nico Hulkenberg veroorzaakte in zijn Stake F1 vervolgens een
virtual safety car. Zijn auto sloeg ineens in anti-stall, waarna
hij zijn auto stilzette langs de baan. Niet veel later werd hij
achter de vangrails geduwd. Het zorgde voor een korte onderbreking
van de sessie, al konden de auto's wel op de baan blijven.
Verstappen wist met zijn eerste getimede ronde P2 te noteren en
splitte zo de McLarens. De achterstand op Piastri was ruim twee
tienden en daardoor lijkt Red Bull toch wat gevonden te hebben.
Russell spinde in de slotfase van de training nog, waarna de beide
McLarens en Verstappen er nog eens voor gingen zitten. Verstappen
pakte de snelste tijd af van Piastri met een 1:32.974. Pierre Gasly
ging verrassend genoeg 53 duizendsten sneller dan de Nederlander,
maar toen moest Piastri nog komen. Hij was sneller dan wie dan ook,
want hij noteerde by far de snelste tijd. Hij snelde naar een
1:31.646 en was 1,2 seconde sneller dan Kimi Antonelli, die de
voorlopig tweede tijd noteerde. Uiteindelijk moest Norris, nadat
hij een paar rondjes afbrak, in zijn snelste ronde zes tienden
toegeven op Piastri. Daarmee eindigde hij op P2. Charles Leclerc
finishte op P3, met Russell en Antonelli daarachter. Verstappen
kwam niet verder dan P8, terwijl Tsunoda op de laatste plaats
eindigde.