McLaren weerspreekt F1-dominantie: "Niet op zijn plaats"
P1 en P3 in de strijd om de wereldtitel bij de coureurs en
ruimschoots aan de leiding van het constructeurskampioenschap:
McLaren staat er na drie races zeer goed voor. De voorsprong op de
naaste concurrent, Mercedes, is maar liefst 36 punten, maar
teambaas Andrea Stella blijft de dominantie van zijn team
weerspreken. Maar hoe kijkt hij op dit moment naar de voorsprong
op de rest van het veld? "De MCL39 is zeker een competitieve auto.
Hij is sneller dan de auto van vorig jaar, die al snel en
betrouwbaar was. We hadden wat innovatie en moed nodig om zo'n
beetje de hele auto te veranderen. Ik kan alle mannen en vrouwen
bij McLaren, die de prestaties hebben geleverd die we onszelf als
doel hadden gesteld, niet genoeg bedanken. Dat gezegd hebbende,
denk ik echter dat de marges erg klein zijn. En ze blijven klein",
zo begint Stella aan zijn verhaal tegenover onder meer
RacingNews365. "Als we naar de kwalificatie in China kijken, was
het een beetje een allegaartje. We werden verslagen in de
kwalificatie in Japan, net als in de race. Ik denk dat we
realistisch moeten zijn over de situatie, in ieder geval wat
performance betreft. Ik hoor dat er soms wordt gepraat over
dominantie, maar dat vind ik niet op zijn plaats. En soms wordt het
uitgesproken door onze concurrenten." Stella vervolgt: "Het is
duidelijk dat iedereen het spel kent, iedereen weet hoe je druk
kunt uitoefenen of druk kunt proberen uit te oefenen op de rivalen.
Maar we zijn heel nuchtere mensen. Eerlijk gezegd zijn we heel
kalm. We gaan niet in op dit soort lokaas. We weten dat we hard
moeten werken om het potentieel van de MCL39 te benutten en we
moeten hard werken om de auto te blijven verbeteren." Was de race
op Suzuka daarin een wake-up call voor het team uit Woking? "We
hadden geen wake-up call nodig, omdat we niet sliepen en zeker niet
droomden. We waren klaarwakker en wisten dat we verslagen zouden
worden als we niet optimaal gebruik zouden maken van de performance
van de auto. En als we dat wel doen, winnen we misschien met een
heel klein verschil." "Dit is dus waar we het in het team over
hebben. Dit zijn de gesprekken die binnen het team plaatsvinden. Al
het andere lijkt voor mij een beetje van buitenaf opgebouwd, maar
het geeft niet weer wat er volgens ons in de cijfers zit."
ruimschoots aan de leiding van het constructeurskampioenschap:
McLaren staat er na drie races zeer goed voor. De voorsprong op de
naaste concurrent, Mercedes, is maar liefst 36 punten, maar
teambaas Andrea Stella blijft de dominantie van zijn team
weerspreken. Maar hoe kijkt hij op dit moment naar de voorsprong
op de rest van het veld? "De MCL39 is zeker een competitieve auto.
Hij is sneller dan de auto van vorig jaar, die al snel en
betrouwbaar was. We hadden wat innovatie en moed nodig om zo'n
beetje de hele auto te veranderen. Ik kan alle mannen en vrouwen
bij McLaren, die de prestaties hebben geleverd die we onszelf als
doel hadden gesteld, niet genoeg bedanken. Dat gezegd hebbende,
denk ik echter dat de marges erg klein zijn. En ze blijven klein",
zo begint Stella aan zijn verhaal tegenover onder meer
RacingNews365. "Als we naar de kwalificatie in China kijken, was
het een beetje een allegaartje. We werden verslagen in de
kwalificatie in Japan, net als in de race. Ik denk dat we
realistisch moeten zijn over de situatie, in ieder geval wat
performance betreft. Ik hoor dat er soms wordt gepraat over
dominantie, maar dat vind ik niet op zijn plaats. En soms wordt het
uitgesproken door onze concurrenten." Stella vervolgt: "Het is
duidelijk dat iedereen het spel kent, iedereen weet hoe je druk
kunt uitoefenen of druk kunt proberen uit te oefenen op de rivalen.
Maar we zijn heel nuchtere mensen. Eerlijk gezegd zijn we heel
kalm. We gaan niet in op dit soort lokaas. We weten dat we hard
moeten werken om het potentieel van de MCL39 te benutten en we
moeten hard werken om de auto te blijven verbeteren." Was de race
op Suzuka daarin een wake-up call voor het team uit Woking? "We
hadden geen wake-up call nodig, omdat we niet sliepen en zeker niet
droomden. We waren klaarwakker en wisten dat we verslagen zouden
worden als we niet optimaal gebruik zouden maken van de performance
van de auto. En als we dat wel doen, winnen we misschien met een
heel klein verschil." "Dit is dus waar we het in het team over
hebben. Dit zijn de gesprekken die binnen het team plaatsvinden. Al
het andere lijkt voor mij een beetje van buitenaf opgebouwd, maar
het geeft niet weer wat er volgens ons in de cijfers zit."