Waarom Russell en Antonelli een gridstraf aan de broek kregen
Na de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein moest Mercedes
zich bij de stewards melden. George Russell en Kimi Antonelli
werden te vroeg naar buiten gestuurd na een crash van Esteban Ocon
in Q2, waarna de stewards onverbiddelijk waren. Russell en
Antonelli worden één plaats teruggezet op de grid. De FIA legt uit
waarom. "De vertegenwoordiger van het team, Andrew Shovlin,
verklaarde dat hij de instructie voor de auto's per ongeluk had
gegeven, omdat hij het bericht op pagina 3 van het timingscherm,
'geschatte herstarttijd', verkeerd had geïnterpreteerd", zo luidt
het statement. "Hij voerde aan dat er geen sportief voordeel werd
behaald, omdat er nog voldoende tijd over was (elf minuten) voor
andere teams om hun ronden uit te voeren. Er werd ook opgemerkt dat
de sportief directeur van het team, Ron Meadows, niet aanwezig was
en dat hij normaal gesproken betrokken zou zijn bij het proces."
"De sportief directeur van de FIA verklaarde dat zo'n handeling een
sportief voordeel zou kunnen opleveren, omdat het een team in staat
zou kunnen stellen om een ronde uit te voeren terwijl de andere
teams dat misschien niet kunnen. De stewards delen dat standpunt.
De heer Shovlin stelde dat het mogelijk was om geen sportieve straf
uit te delen als de stewards verklaarden dat het niet als precedent
mag worden beschouwd. Hij vond anders dat er een verzachte
sportieve straf moest volgen. De stewards zijn het eens dat deze
overtreding een sportieve straf vereist. Wel accepteren ze dat het
een onopzettelijke fout was, met een verontschuldiging van de heer
Shovlin. We besluit een gridstraf van één plaats op te leggen." Tot
slot volgt er een waarschuwing. "Een soortgelijke overtreding in
andere omstandigheden kan in de toekomst tot een zwaardere straf
leiden."
zich bij de stewards melden. George Russell en Kimi Antonelli
werden te vroeg naar buiten gestuurd na een crash van Esteban Ocon
in Q2, waarna de stewards onverbiddelijk waren. Russell en
Antonelli worden één plaats teruggezet op de grid. De FIA legt uit
waarom. "De vertegenwoordiger van het team, Andrew Shovlin,
verklaarde dat hij de instructie voor de auto's per ongeluk had
gegeven, omdat hij het bericht op pagina 3 van het timingscherm,
'geschatte herstarttijd', verkeerd had geïnterpreteerd", zo luidt
het statement. "Hij voerde aan dat er geen sportief voordeel werd
behaald, omdat er nog voldoende tijd over was (elf minuten) voor
andere teams om hun ronden uit te voeren. Er werd ook opgemerkt dat
de sportief directeur van het team, Ron Meadows, niet aanwezig was
en dat hij normaal gesproken betrokken zou zijn bij het proces."
"De sportief directeur van de FIA verklaarde dat zo'n handeling een
sportief voordeel zou kunnen opleveren, omdat het een team in staat
zou kunnen stellen om een ronde uit te voeren terwijl de andere
teams dat misschien niet kunnen. De stewards delen dat standpunt.
De heer Shovlin stelde dat het mogelijk was om geen sportieve straf
uit te delen als de stewards verklaarden dat het niet als precedent
mag worden beschouwd. Hij vond anders dat er een verzachte
sportieve straf moest volgen. De stewards zijn het eens dat deze
overtreding een sportieve straf vereist. Wel accepteren ze dat het
een onopzettelijke fout was, met een verontschuldiging van de heer
Shovlin. We besluit een gridstraf van één plaats op te leggen." Tot
slot volgt er een waarschuwing. "Een soortgelijke overtreding in
andere omstandigheden kan in de toekomst tot een zwaardere straf
leiden."