Data tonen aan: Verstappen kampt met verregaand Red Bull-probleem

Max Verstappen was voor de kwalificatie van de Grand Prix van
Bahrein niet heel hoopvol. Vrijdag bleek al dat de problemen van
Red Bull pijnlijk bloot worden gelegd op het bloedhete circuit, een
beeld dat nu verder is bevestigd. Verstappen kwam niet verder dan
de zevende plaats en moest maar liefst een halve seconde toegeven
op polesitter Oscar Piastri. Dat er in Pierre Gasly ook een Alpine
voor hem staat, zal waarschijnlijk extra bitter smaken. Helmut
Marko was er na afloop als de kippen bij om te stellen dat
Verstappen met een remprobleem kampte, al wilde de wereldkampioen
dat excuus niet gebruiken. Verstappen concludeerde simpelweg dat
geen enkele aanpassing heeft gewerkt en hij een verloren weekend
afwerkt. Uit de data blijkt ook dat de Nederlander met een
verregaand Red Bull-probleem kampt. Mogelijk hadden de remmen
invloed, maar dat vertelt gewoon niet het hele verhaal. Wie
namelijk naar het complete plaatje kijkt, of het nu over
topsnelheid, balans of bochtensnelheid gaat, ziet dat Verstappen en
Red Bull tekort schieten. In het staatje met topsnelheden - tot
Japan een sterk punt van Red Bull - bungelt Verstappen in de
middenmoot, terwijl hij bijna vier tienden op Piastri verliest in
de bochtige tweede sector. Oftewel, Red Bull heeft in Bahrein op
geen enkel vlak de zaakjes beter op orde dan de naaste
concurrenten. Ook George Russell en Charles Leclerc waren
bijvoorbeeld sterker qua topsnelheid. Het verregaande Red
Bull-probleem zit hem vooral in het feit dat de auto onvoorspelbaar
is en niet goed op veranderingen reageert. Verstappen stelde dat de
setup 'van links naar rechts is aangepast', maar dat mocht niet
baten. Je hoopt dan, ook als het niet je sterkste weekend is,
aanknopingspunten te vinden. Uit de data van de kwalificatie kan
weinig positiefs worden gehaald. Of zoals Verstappen het zei: "We
zijn slecht over één ronde en slecht in race ten opzichte van
McLaren." Bekijk de rondetijden, sectortijden en topsnelheden
hieronder. De tekst gaat daarna verder. McLaren superieur Over
McLaren gesproken, Piastri stoof soeverein naar poleposition. Het
verschil met Russell, die later één plaats werd teruggezet, was
misschien kleiner dan verwacht, maar Piastri kwam geen moment in
gevaar. Ten opzichte van Russell en Leclerc verliest Piastri
eigenlijk alleen tijd op het achterste rechte stuk, start/finish en
in bocht 9 en 10. Het bleek maar weer eens dat McLaren allround erg
sterk is, zowel in de bochten als op het rechte stuk. Voor
Verstappen en Red Bull geldt een restje schadebeperking. Vanaf de
zevende plaats zijn de kansen in principe beperkt, zeker omdat
Verstappen in de longruns last had van bandenslijtage. De hoop van
Red Bull is ongetwijfeld gevestigd op een chaotische race waarin
kansen zich voordoen. Verstappen is immers een meester in het
maximiliseren van zijn kansen. Bekijk hieronder de vergelijking
tussen Piastri, Russell en Leclerc.

Top Headlines

Oudere Top Headlines