McLaren is zich van geen kwaad bewust in controverse rond flexwing

De achtervleugels in de Formule 1 domineren het nieuws aan het
begin van het Formule 1-seizoen 2025. Door nieuwe richtlijnen
voorafgaand aan het seizoen was er de hoop dat het effect van
mini-DRS was verdwenen, maar in Australië bleek niets minder waar
te zijn. Er kwamen opnieuw strengere regels, waarbij de afstand
tussen de platen van de achtervleugel werd gereduceerd tot 0,5
millimeter. Toch deed de achtervleugel van McLaren in Japan de
nodige wenkbrauwen fronsen, omdat die toch aardig leek te flexen.
Maar alle auto's zijn legaal bevonden en McLaren-teambaas Andrea
Stella is er dan ook van overtuigd dat het team niets verkeerd
doet. "Ik heb 100 procent vertrouwen. Sterker nog: wat is het
nieuws? Waar hebben we het überhaupt over? Hebben we het erover dat
er teams zijn die de auto helemaal niet laten flexen? En er zijn
teams die zeggen: 'Dit is toegestaan binnen de reglementen. Oké,
binnen de reglementen mag mijn auto een beetje flexen'. En elk
onderdeel dat 100 of 200 kilo druk krijgt, zal flexen", zo vertelt
Stella bij Viaplay . "En als je dat doet binnen de reglementen, is
het qua performance bijna een compromis. Want ook de aanpak van Red
Bull heeft voordelen en daar werken ze erg hard voor. Red Bull wil
de neerwaartse druk behouden in de snelle bochten, al dat kost
topsnelheid en dus rondetijd. Wij gaan meer voor topsnelheid, al
kost dat wat neerwaartse druk." En hoe kijkt Red Bull-teambaas
Christian Horner ernaar? "We hebben vertrouwen in de FIA dat zij de
situatie goed oplossen. Er is natuurlijk veel over te doen op
social media. Ik ben er zeker van dat de FIA bewust is van wat er
allemaal rondgaat."

Top Headlines

Oudere Top Headlines