Verstappen met potentieel voordeel in GP Bahrein
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Pirelli deelt maar
liefst vijf (!) mogelijke strategieën voor de Formule 1 Grand Prix
van Bahrein. Vier daarvan zijn tweestoppers en slechts één van de
vijf is een eenstopper. Dat is niet gek, want het lijkt immers
onlogisch om voor slechts één pitstop te kiezen tijdens de lange
race, die vooral slopend zal zijn voor de banden. Het ruwe asfalt
is namelijk niet meer vervangen sinds het in 2004 is aangelegd.
Bovendien spelen de hoge temperaturen én de verschillende zware
remzones een rol in de hoge bandenslijtage. Pirelli opteert voor
een start op de zachte banden of de mediums. Als je start op de
zachte banden, kun je na tien tot zestien ronden switchen naar de
mediums of de harde banden. Tussen rondje 32 en 39 kun je dan de
laatste stop maken, om de laatste stint op de mediums af te
werken. Je kan natuurlijk ook op de mediums starten, waarna je
tussen rondje veertien en 22 de eerste keer de pits opzoekt. De
harde band wordt geadviseerd voor de tweede stint, maar dan ligt
het er vooral aan hoe lang de coureur het vol kan houden op die
band. Je kunt afhankelijk van de lengte van de tweede stint kiezen
voor de 'veilige' keuze, om de race op de mediums uit te rijden,
maar je kan ook vol in de aanval gaan op de zachte banden. Tot slot
is er dus de keuze om voor een eenstopper te gaan. Starten op de
mediums is dan het devies volgens de bandenleverancier, om tussen
rondje 22 en 28 te switchen naar de harde banden. Maar hoe staan de
rijders er eigenlijk voor met het aantal banden dat ze nog over
hebben? Tekst loopt verder onder de foto. Verstappen is de
uitzondering Als we daar een blik op werpen, zien we dat Verstappen
een potentieel voordeel heeft wat betreft de harde banden. Daar
waar de beide McLarens, Ferrari's, Mercedessen én zijn teamgenoot
Yuki Tsunoda slechts één setje nieuwe harde banden over hebben,
heeft Verstappen als enige coureur van het hele veld twee setjes
nieuwe harde banden over. Mocht de slijtage dus hoger zijn dan
verwacht, heeft Verstappen een tactisch voordeel in handen.
Bovendien kan hij harder pushen op de banden, omdat hij dus twee
setjes klaar heeft liggen in zijn pitbox. Daar staat tegenover dat
Verstappen samen met Tsunoda, George Russell en Kimi Antonelli
'maar' één nieuw setje van de mediums heeft, terwijl Oscar Piastri,
Lando Norris, Charles Leclerc en Lewis Hamilton nog twee nieuwe
setjes over hebben. Van de zachte banden heeft geen enkele van de
topcoureurs een nieuw setje over. De beide McLarens, Ferrari's en
Verstappen hebben nog drie gebruikte setjes over, Tsunoda, Russell
en Antonelli zelfs vier. Maar de race zal ongetwijfeld een tactisch
steekspel én een slijtageslag worden wat de banden betreft. Wie
daar het beste mee omgaat, lijkt de grootste kanshebber te zijn
voor de zege in Bahrein.
liefst vijf (!) mogelijke strategieën voor de Formule 1 Grand Prix
van Bahrein. Vier daarvan zijn tweestoppers en slechts één van de
vijf is een eenstopper. Dat is niet gek, want het lijkt immers
onlogisch om voor slechts één pitstop te kiezen tijdens de lange
race, die vooral slopend zal zijn voor de banden. Het ruwe asfalt
is namelijk niet meer vervangen sinds het in 2004 is aangelegd.
Bovendien spelen de hoge temperaturen én de verschillende zware
remzones een rol in de hoge bandenslijtage. Pirelli opteert voor
een start op de zachte banden of de mediums. Als je start op de
zachte banden, kun je na tien tot zestien ronden switchen naar de
mediums of de harde banden. Tussen rondje 32 en 39 kun je dan de
laatste stop maken, om de laatste stint op de mediums af te
werken. Je kan natuurlijk ook op de mediums starten, waarna je
tussen rondje veertien en 22 de eerste keer de pits opzoekt. De
harde band wordt geadviseerd voor de tweede stint, maar dan ligt
het er vooral aan hoe lang de coureur het vol kan houden op die
band. Je kunt afhankelijk van de lengte van de tweede stint kiezen
voor de 'veilige' keuze, om de race op de mediums uit te rijden,
maar je kan ook vol in de aanval gaan op de zachte banden. Tot slot
is er dus de keuze om voor een eenstopper te gaan. Starten op de
mediums is dan het devies volgens de bandenleverancier, om tussen
rondje 22 en 28 te switchen naar de harde banden. Maar hoe staan de
rijders er eigenlijk voor met het aantal banden dat ze nog over
hebben? Tekst loopt verder onder de foto. Verstappen is de
uitzondering Als we daar een blik op werpen, zien we dat Verstappen
een potentieel voordeel heeft wat betreft de harde banden. Daar
waar de beide McLarens, Ferrari's, Mercedessen én zijn teamgenoot
Yuki Tsunoda slechts één setje nieuwe harde banden over hebben,
heeft Verstappen als enige coureur van het hele veld twee setjes
nieuwe harde banden over. Mocht de slijtage dus hoger zijn dan
verwacht, heeft Verstappen een tactisch voordeel in handen.
Bovendien kan hij harder pushen op de banden, omdat hij dus twee
setjes klaar heeft liggen in zijn pitbox. Daar staat tegenover dat
Verstappen samen met Tsunoda, George Russell en Kimi Antonelli
'maar' één nieuw setje van de mediums heeft, terwijl Oscar Piastri,
Lando Norris, Charles Leclerc en Lewis Hamilton nog twee nieuwe
setjes over hebben. Van de zachte banden heeft geen enkele van de
topcoureurs een nieuw setje over. De beide McLarens, Ferrari's en
Verstappen hebben nog drie gebruikte setjes over, Tsunoda, Russell
en Antonelli zelfs vier. Maar de race zal ongetwijfeld een tactisch
steekspel én een slijtageslag worden wat de banden betreft. Wie
daar het beste mee omgaat, lijkt de grootste kanshebber te zijn
voor de zege in Bahrein.