Dramatische GP Bahrein voor Verstappen en Red Bull, Piastri domineert

Tijdens de trainingen leek het erop dat McLaren zou gaan domineren
in Bahrein, maar in de kwalificatie liep dat toch net iets anders.
Oscar Piastri ging er wel vandoor met poleposition, maar George
Russell wist het gat aanzienlijk klein te houden. Uiteindelijk zou
Charles Leclerc vanaf P2 starten en werd Russell wegens een
gridstraf naar P3 verwezen, terwijl we Lando Norris en Max
Verstappen respectievelijk op P6 en P7 terugvonden. Pierre Gasly
zorgde ook nog voor een verrassing, want de Fransman startte vanaf
P4. Het werd meteen spannend bij de start. Piastri kwam zonder al
te veel problemen weg en kon de leiding vasthouden bij het ingaan
van de eerste bocht, waar Russell zich op zijn beurt bijna
verremde. Beide heren kwamen echter zonder problemen de bocht uit
en konden hun weg op P1 en P2 vervolgen. Achter hen verscheen
echter een verrassende naam, want Norris had een geweldige start en
reed ineens op P3. Verstappen was daarentegen een plek verloren in
de openingsfase en moest zich vanaf de achtste plek herpakken.  Na
enkele ronden kwam echter slecht nieuws voor McLaren en Norris,
want de wedstrijdleiding stelde een onderzoek in naar de Brit
wegens een mogelijke valse start. Terwijl de stewards het incident
bekeken, koesterde Piastri een voorsprong van twee seconden op
Russell. Verstappen klom tussendoor ook een plek op na een stevig
potje racen met Carlos Sainz, waarmee hij zijn verloren positie
weer terug had gewonnen.  Drama Enkele ronden na het incident kwam
vervolgens het oordeel van de stewards: Norris kreeg een tijdstraf
van vijf seconden voor een valse start. Hij zou deze innen bij de
eerstvolgende pitstop, die sneller aan de orde zou zijn dan
gehoopt. De eerste coureurs begonnen na een rondje of tien al te
klagen over de banden en McLaren hakte daarom de knoop door om
Norris als eerste naar binnen te halen. Verstappen en Gasly volgden
zijn voorbeeld, al ging de stop bij Red Bull niet helemaal goed.
Het licht dat gekoppeld is aan de sensoren van de wheelguns bleef
op rood staan, waardoor Verstappen niet besefte dat hij al veilig
weg kon rijden. Dat kostte hem enkele seconden. Bij Verstappen ging
het vervolgens van kwaad tot erger. De Nederlander klaagde over een
gebrek aan grip, werd ingehaald door Kimi Antonelli en merkte al
snel dat verschillende onderdelen van zijn auto oververhit raakten.
De boodschap was duidelijk: de remproblemen hielden aan en
Verstappen kon de auto met geen mogelijkheid onder controle houden.
Om het over een andere boeg te gooien kwam de Nederlander in ronde
28 voor de tweede keer naar binnen, maar met een stop van zes
seconden werd het er niet beter op. In ronde 32 werd de boel
vervolgens flink opgeschud toen de wedstrijdleiding de safety car
de baan op stuurde. In bocht drie lag vuil op de baan dat daar niet
kon blijven liggen en zo kregen de meeste coureurs een gratis
pitstop in de schoot geworpen. Dat was goed nieuws voor Piastri,
die weer een ronde pitstops overleefde en zo de leiding vast kon
houden. De McLaren-coureur wist Russell achter zich te houden bij
de herstart, terwijl Norris in gevecht verwikkeld raakte met de
Ferrari-coureurs. Uiteindelijk kon iedereen zonder problemen
verder. Piastri bleef zijn voorsprong daarna stukje bij beetje
vergroten, want met nog vijftien ronden te gaan reed hij steeds
verder weg bij Russell. In ronde 46 zagen we vervolgens de eerste
én enige uitvaller van de race, nadat de schade aan de auto van
Sainz hem ervan weerhield zijn weg te vervolgen. Norris leek zich
ondertussen weer te kunnen herpakken, want in de slotfase van de
race kon hij het Leclerc ineens ontzettend moeilijk maken. De
Ferrari-coureur gaf zich echter niet zo snel gewonnen en zo leverde
dat nog een spannende slotfase op. Er stond immers een podiumplaats
op het spel. Uiteindelijk zou Norris aan het langste eind trekken
na een keurige inhaalactie. Door problemen voor Russell leek hij
zelfs nog even voor P2 te kunnen strijden, maar Russell wist de
aanval van Norris af te slaan en stond een 1-2'tje voor McLaren zo
in de weg. Dat gebeurde echter allemaal achter Piastri, die met een
voorsprong van ruim vijftien seconden de zege pakte op het Bahrain
International Circuit. Voor Verstappen werd het een race om snel te
vergeten, want de Nederlander kwam als zesde over de streep. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines