Data tonen aan: Verstappen en Red Bull staan voor gigantische opdracht
Soms gaat werkelijk alles fout tijdens een Grand Prix-weekend in de
Formule 1. Bij Max Verstappen en Red Bull was dat het geval in
Bahrein. Dat begon op vrijdag, toen Verstappen direct klaagde over
de balans en weinig hoop koesterde voor het restant van het
weekend. Tijdens de kwalificatie gaf de Nederlander inderdaad meer
dan een halve seconde toe op polesitter Oscar Piastri, waarna de
race nog dramatischer zou verlopen. Want ga maar na, Verstappen
kampte met balansproblemen en hoge bandenslijtage, terwijl de
pitstops ook nog eens in de soep liepen. De zesde plaats - met meer
dan een halve minuut achterstand op Piastri - was uiteindelijk het
hoogst haalbare. Logischerwijs gingen dan ook alle alarmbellen af
bij Red Bull. Of zoals Helmut Marko zei: "Momenteel zijn we het
vierde team." Maar hoe groot was de achterstand van Verstappen nu
echt in de race? Uit de data blijkt wel dat Red Bull voor een
gigantische opdracht staat om het gat te dichten met de
concurrentie. Bahrein leverde een representatief beeld op van de
krachtsverhoudingen, mede omdat het zondagavond aardig afkoelde en
de teams van tevoren al over veel informatie beschikten. De
wintertests werden immers ook op het circuit gehouden, met de
kanttekening dat het toen veel kouder was. Het eindoordeel is
helder: Verstappen komt gemiddeld negen tienden per ronde tekort
ten opzichte van Piastri, een eeuwigheid in de Formule 1. Nu kwam
de McLaren-coureur akelig dominant voor de dag, maar ook het gat
naar George Russell en Charles Leclerc is verontrustend voor
Verstappen. Het feit dat de wereldkampioen zo'n beetje vier tot
vijf tienden per ronde toegeeft op de snelste Mercedes en Ferrari,
laat duidelijk zien dat Red Bull met grote problemen kampt. Bekijk
hieronder de racepace van de Grand Prix van Bahrein. De tekst gaat
daarna verder. Verklaring Het grote verschil is in dit geval wel
deels te verklaren. Verstappen reed na zijn eerste pitstop op de
harde band, maar was niet vooruit te branden. Het C1-rubber
reageerde totaal niet zoals Red Bull had verwacht, waardoor
Verstappen hier en daar rondetijden in de 1:40 reed. Ter
vergelijking, Piastri hield tegelijkertijd zijn rondetijden
makkelijk in de 1:37 op de mediums. Een verschil van twee a drie
seconden, dus... Zodra Verstappen na 26 rondjes zijn harde banden
inwisselde voor de mediums, ging het inderdaad wel een stukje
beter. De coureur wist zich vanaf de laatste plaats nog op te
werken naar P6, al reed hij op dat moment hetzelfde tempo als de
worstelende Ferrari's, die in de slotfase verrassend genoeg op
harde Pirelli's naar buiten werden gestuurd. Verstappen kon McLaren
en Russell in de verste verte niet bijhouden na de safety car,
veroorzaakt door rommel op de baan. Red Bull had tot de race niet
op harde banden gereden, dus mogelijk gaat het om een eenmalige
samenloop van omstandigheden. Toch ziet het er echt dramatisch uit
voor het team uit Milton Keynes. Als je de data, rem- en
balansproblemen én pitstopfouten bij elkaar optelt, kan je niet
anders dan de conclusie trekken dat Red Bull de zaakjes totaal niet
op orde heeft. Verstappen verbloemt veel met zijn kwaliteiten, maar
de Grand Prix van Bahrein bevestigde het beeld dat Red Bull in
normale omstandigheden een enorme achterstand heeft op met name
McLaren en Mercedes. Dat de prestaties afhankelijk zijn van het
circuit, zal Red Bull nog een sprankje hoop geven.. Een week
geleden triomfeerde Verstappen nog in Japan, omdat Red Bull het
juiste window vond voor de koelere omstandigheden op Suzuka. Het
kan dan ook zomaar zijn dat Verstappen er op het stratencircuit in
Saoedi-Arabië er weer iets beter bij staat. Dat neemt echter niet
weg dat Red Bull op deze manier niet voor de titel kan strijden.
Zoals ook in Japan al werd gezegd, over 24 races is dit verschil
met McLaren niet vol te houden. Er moeten snel updates volgen.
Bekijk hieronder de verschillende stints in Bahrein!
Formule 1. Bij Max Verstappen en Red Bull was dat het geval in
Bahrein. Dat begon op vrijdag, toen Verstappen direct klaagde over
de balans en weinig hoop koesterde voor het restant van het
weekend. Tijdens de kwalificatie gaf de Nederlander inderdaad meer
dan een halve seconde toe op polesitter Oscar Piastri, waarna de
race nog dramatischer zou verlopen. Want ga maar na, Verstappen
kampte met balansproblemen en hoge bandenslijtage, terwijl de
pitstops ook nog eens in de soep liepen. De zesde plaats - met meer
dan een halve minuut achterstand op Piastri - was uiteindelijk het
hoogst haalbare. Logischerwijs gingen dan ook alle alarmbellen af
bij Red Bull. Of zoals Helmut Marko zei: "Momenteel zijn we het
vierde team." Maar hoe groot was de achterstand van Verstappen nu
echt in de race? Uit de data blijkt wel dat Red Bull voor een
gigantische opdracht staat om het gat te dichten met de
concurrentie. Bahrein leverde een representatief beeld op van de
krachtsverhoudingen, mede omdat het zondagavond aardig afkoelde en
de teams van tevoren al over veel informatie beschikten. De
wintertests werden immers ook op het circuit gehouden, met de
kanttekening dat het toen veel kouder was. Het eindoordeel is
helder: Verstappen komt gemiddeld negen tienden per ronde tekort
ten opzichte van Piastri, een eeuwigheid in de Formule 1. Nu kwam
de McLaren-coureur akelig dominant voor de dag, maar ook het gat
naar George Russell en Charles Leclerc is verontrustend voor
Verstappen. Het feit dat de wereldkampioen zo'n beetje vier tot
vijf tienden per ronde toegeeft op de snelste Mercedes en Ferrari,
laat duidelijk zien dat Red Bull met grote problemen kampt. Bekijk
hieronder de racepace van de Grand Prix van Bahrein. De tekst gaat
daarna verder. Verklaring Het grote verschil is in dit geval wel
deels te verklaren. Verstappen reed na zijn eerste pitstop op de
harde band, maar was niet vooruit te branden. Het C1-rubber
reageerde totaal niet zoals Red Bull had verwacht, waardoor
Verstappen hier en daar rondetijden in de 1:40 reed. Ter
vergelijking, Piastri hield tegelijkertijd zijn rondetijden
makkelijk in de 1:37 op de mediums. Een verschil van twee a drie
seconden, dus... Zodra Verstappen na 26 rondjes zijn harde banden
inwisselde voor de mediums, ging het inderdaad wel een stukje
beter. De coureur wist zich vanaf de laatste plaats nog op te
werken naar P6, al reed hij op dat moment hetzelfde tempo als de
worstelende Ferrari's, die in de slotfase verrassend genoeg op
harde Pirelli's naar buiten werden gestuurd. Verstappen kon McLaren
en Russell in de verste verte niet bijhouden na de safety car,
veroorzaakt door rommel op de baan. Red Bull had tot de race niet
op harde banden gereden, dus mogelijk gaat het om een eenmalige
samenloop van omstandigheden. Toch ziet het er echt dramatisch uit
voor het team uit Milton Keynes. Als je de data, rem- en
balansproblemen én pitstopfouten bij elkaar optelt, kan je niet
anders dan de conclusie trekken dat Red Bull de zaakjes totaal niet
op orde heeft. Verstappen verbloemt veel met zijn kwaliteiten, maar
de Grand Prix van Bahrein bevestigde het beeld dat Red Bull in
normale omstandigheden een enorme achterstand heeft op met name
McLaren en Mercedes. Dat de prestaties afhankelijk zijn van het
circuit, zal Red Bull nog een sprankje hoop geven.. Een week
geleden triomfeerde Verstappen nog in Japan, omdat Red Bull het
juiste window vond voor de koelere omstandigheden op Suzuka. Het
kan dan ook zomaar zijn dat Verstappen er op het stratencircuit in
Saoedi-Arabië er weer iets beter bij staat. Dat neemt echter niet
weg dat Red Bull op deze manier niet voor de titel kan strijden.
Zoals ook in Japan al werd gezegd, over 24 races is dit verschil
met McLaren niet vol te houden. Er moeten snel updates volgen.
Bekijk hieronder de verschillende stints in Bahrein!