Waarom Russell een straf ontliep na de GP van Bahrein

George Russell reed tijdens de kwalificatie van de GP van Bahrein
de tweede tijd, maar startte op zondag vanaf P3. De
Mercedes-coureur kreeg een gridstraf van één plek voor een fout in
de pitstraat. Nadat hij de race als tweede eindigde moest Russell
zich andermaal melden bij de stewards. Dit keer was de reden dat
tijdens de race zijn DRS openging, ondanks dat hij in de
detectiezone niet binnen één seconde van zijn voorligger reed.
Russell gaf direct na de race aan dat hij op de radioknop duwde,
waarna de DRS openging, terwijl het team diverse elektronische
problemen oploste. De stewards bevestigden dat dit het geval was en
zeiden dat Russell zelf twee tienden van een seconde liet liggen,
nadat hij enkele honderdsten won door de DRS te openen. "De
verbinding tussen het geautomatiseerde DRS-activeringssysteem en de
auto viel weg door problemen met een door een externe partij
geleverd onderdeel", aldus een verklaring van de stewards.  "Daarom
stond de FIA handmatige activering van het DRS toe in
overeenstemming met artikel 22.1 h). Op dat moment had de coureur
last van een brake-by-wire -probleem en andere elektronische
problemen. Op dat moment werd hem geadviseerd gebruik te maken van
een extra knop in de cockpit, die dient als back-up radioknop maar
ook als handmatige DRS-activeringsknop", wordt verder uitgelegd.
"Op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11 probeerde hij het team
via deze knop op te roepen, maar activeerde in plaats daarvan per
ongeluk de DRS. De DRS werd geactiveerd over een afstand van 37
meter op een recht stuk van ongeveer 700 meter. Hoewel hij 0,02
seconde won, gaf hij ter compensatie 0,28 seconde op in de volgende
bocht. Dit werd bevestigd door de telemetrie. Hoewel er technisch
gezien sprake was van een overtreding, hebben de stewards besloten
dat er geen straf wordt opgelegd omdat er geen sportief voordeel is
behaald."

Top Headlines

Oudere Top Headlines