Verstappen bij voorbaat kansloos: "Op dat moment al schaakmat"

Rudy van Buren bekeek de Formule 1 Grand Prix van Bahrein vanaf de
bank. Hij zag dat het voor Verstappen een kansloze missie werd.
Naar eigen zeggen werd hij steeds een beetje stiller. Wat ging er
in zijn ogen mis? "Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om te
zien dat een aantal dingen niet loopt vanuit balanspunt. Je ziet
bijvoorbeeld dat de auto de bocht niet genoeg door komt. Je ziet
ook dat er tractie-problemen zijn. De auto is geen geheel door de
bocht heen. We spreken natuurlijk vaak over balans, wat betekent
dat je van de entry van de bocht naar de apex en uiteindelijk de
exit een soort dans opvoert. Maar je zag bij beide auto's dat die
dans er niet was", geeft Van Buren aan in de nieuwste aflevering
van de RacingNews365-podcast. "Wat het gevolg is van dat soort
balansproblemen, is dat de banden oververhitten. Je moet meer gaan
forceren met de auto dan iemand die in een McLaren rijdt. Ik wil
niet zeggen dat dat team op z'n dooie gemakje kan rijden, maar het
ziet er wel een stuk makkelijker uit op de onboard-camera", legt
Van Buren de sterkte van McLaren uit. "In de kwalificatie wil het
niet en dan sta je op P7, waar je eigenlijk niet wil starten, omdat
je dan een beetje in het gedrang zit. Dat zagen we ook in de eerste
bocht. Je staat op dat moment al een beetje schaakmat, doordat je
er wat timide in moet. Je rijdt in een treintje, vervolgens gaat
het mis bij de eerste pitstop en kom je in het verkeer terecht. Dat
is het laatste wat je wilt. Bij de tweede pitstop zien precies
hetzelfde verhaal. Het loopt niet, het zit echt de hele wedstrijd
tegen en er is gewoon snelheid tekort." Jan van der Burgt,
hoofdredacteur en nieuwbakken tafelgast in deze podcast, vraagt
zich, luisterend naar de woorden van Van Buren, af of dit dan een
kwestie is van een RB21 die buiten het werkvenster valt, of dat
speciaal dit weekend extra elementen meespeelden? "Ik denk dat je
er in Bahrein twee dingen bij moet tekenen: A: agressief asfalt en
B: buitentemperatuur. Dat zijn twee dingen die onze problemen meer
zichtbaar maken. Alles wat een auto in negatieve zin doet vergroten
die twee factoren verder uit. Andersom werkt het bij bijvoorbeeld
McLaren ook zo. Als je bandenmanagement heel goed is, profiteer je
daar dan des te meer van." Beluister hieronder de volledige
podcast.

Top Headlines

Oudere Top Headlines