McLaren profiteert van Red Bull-kennis over flexwings

Zoals bekend heeft de FIA vanaf het begin van dit seizoen de regels
met betrekking tot de flexibiliteit van de achtervleugel verder
aangescherpt. Voor wat betreft de voorvleugels werden soortgelijke
reglementswijzigingen uitgesteld tot de Grand Prix van Spanje.
Hoewel de FIA-stewards heel graag zien dat de nieuwe regels worden
nageleefd, heeft het nauwelijks geleid tot performanceverlies bij
welk team dan ook en al helemaal niet bij de topteams. Sterker nog,
McLaren krijgt het voor elkaar om met de MCL39 nog steeds heel
efficiënt te zijn op de rechte stukken en toch de benodigde
downforce te creëren voor de bochten, zonder dat dit ten koste gaat
van het gedrag van de auto. De vleugels, ook al laten
onboardbeelden wel degelijk verbuigingen zien, zijn volkomen
legaal, aangezien ze alle statische tests met betrekking tot de
buigzaamheid van de materialen doorstaan. De FIA monitort ook
zorgvuldig wat de vleugels doen door middel van de zelfklevende
stippen op de achtervleugel, die als referentie voor bewegingen
moeten dienen. Objectief feit in deze is dat de auto, waarvan de
competitiviteit echt niet louter en alleen afhangt van al dan niet
flexende vleugels, ontsproten is uit het brein van Rob Marshall.
Marshall kwam begin 2024 over van Red Bul, waar hij al het brein
was achter de gecontroleerde flexibiliteit van de vleugels aldaar.
Die eigenschappen zijn steeds meer verloren gegaan sinds zijn
vertrek. Marshall is een hele pragmatische engineer, die altijd de
gave had om de theorieën en concepten van Adrian Newey haalbaar te
maken en in de praktijk te brengen. Het is dan ook heel normaal dat
McLaren helemaal weet te voldoen aan de technische richtlijnen,
ondanks dat het aerodynamsiche concept, waarbij de lucht ook over
die elastische vleugels heen beweegt, zo extreem is.

Top Headlines

Oudere Top Headlines