Alpine sorteert voor op ingrijpende verandering: "We zijn er klaar voor!"
Tijdens de Grand Prix van China sprak RacingNews365 de eigenlijk
altijd rustig overkomende Oliver Oakes. De Brit is pas 37 jaar oud
en daarmee de jongste F1-teambaas op de grid. Ondanks de jonge
leeftijd van Oakes, is er aan ervaring geen gebrek. Zo was hij een
succesvolle coureur - hij maakte deel uit van het Red Bull Junior
Team - en richtte hij daarnaast het in de autosport welbekende
Hitech GP op. Met dat team boekte hij verschillende successen en
hielp hij coureurs als George Russell, Nikita Mazepin en Alex Palou
op weg naar de Formule 1 en IndyCar. Gezien die ervaring werd
Oakes al vaker gelinkt aan F1-teams, maar uiteindelijk werd Alpine
zijn eerste team in de Formule 1. Daar staat hij dit jaar voor het
eerst aan de leiding van het team, voor een volledig F1-seizoen.
"Natuurlijk is het anders om nu een heel seizoen aan de leiding te
staan, ten opzichte van vorig jaar toen ik pas halverwege het
seizoen in kon stappen. Dat moment was heel anders dan nu. Toen zag
ik namelijk nieuwe upgrades komen, terwijl ik nu gedurende de
winter de auto helemaal opgebouwd heb zien worden." "Dat we nu zelf
dingen maken is natuurlijk ook anders dan wat ik gewend ben ik de
opstapklassen richting de Formule 1. In junior-klassen koop je als
het als ware bij de supermarkt voor auto-onderdelen in", aldus
Oakes met een lach op zijn gezicht. “Dat maakt de F1 wel heel
interessant, dat je echt bijna alles zelf moet maken. Voor de rest
zijn er ook veel dingen die overeen komen, op het gebied van
management bijvoorbeeld. Ik vond het in ieder geval heel mooi om te
zien hoe de auto helemaal werd gemaakt deze winter, zeker omdat het
jaar ervoor de winter zo moeizaam verliep voor het team." Het is
hét topic op dit moment Oliver Oakes "Nu moeten we ons blijven
verbeteren. Op korte en lange-termijn. Dat is makkelijk gezegd,
maar we zijn niet het grootste, maar zeker ook niet het kleinste
team dus we zullen vooral efficiënt moeten zijn. We moeten ons
focussen op de juiste dingen. We waren vorig jaar al een goed team,
maar ik denk dat we net wat richting en vertrouwen misten.
Waarschijnlijk was ook de sfeer in het team niet helemaal goed de
afgelopen jaren. Er waren veel wisselingen in het team en er
speelde een zekere voorgeschiedenis tussen de twee coureurs op dat
moment. Dat is nu in het verleden en we moeten gewoon goed focussen
nu. Terug naar de basis, maar van de andere kant kun je dat niet
zeggen in een complexe sport die de Formule 1 is." "Het zou
arrogant zijn om zoiets te zeggen in de Formule 1, dus zou ik het
nooit zo precies willen zeggen. We willen echter vooral creëren dat
mensen het gevoel hebben binnen het team dat ze zich uit kunnen
spreken, dat ze zich trots voelen binnen het team", analyseert
Oakes zijn periode tot nu toe in het team. Naast dat hij ervoor
moet zorgen dat het team dit jaar zal presteren, staat hem ook al
een grote uitdaging voor 2026 te wachten. Niet alleen moet men in
Enstone een compleet nieuwe bolide bouwen, net als bij alle andere
teams, maar zal Alpine ook overstappen op Mercedes-motoren. "Ja,
2026 is wel echt hét topic op dit moment. Best veel teams zijn er
behoorlijk uitgesproken over. Wij gaan natuurlijk overstappen naar
een andere motorleverancier en daar zijn we klaar voor. Afgelopen
jaar hebben we een grote stap gemaakt door zesde te worden en ik
denk dat het vooral belangrijk is om alle jaren te presteren. Je
kijkt uiteindelijk in 2027 of 2028 toch terug op alle voorgaande
jaren."
altijd rustig overkomende Oliver Oakes. De Brit is pas 37 jaar oud
en daarmee de jongste F1-teambaas op de grid. Ondanks de jonge
leeftijd van Oakes, is er aan ervaring geen gebrek. Zo was hij een
succesvolle coureur - hij maakte deel uit van het Red Bull Junior
Team - en richtte hij daarnaast het in de autosport welbekende
Hitech GP op. Met dat team boekte hij verschillende successen en
hielp hij coureurs als George Russell, Nikita Mazepin en Alex Palou
op weg naar de Formule 1 en IndyCar. Gezien die ervaring werd
Oakes al vaker gelinkt aan F1-teams, maar uiteindelijk werd Alpine
zijn eerste team in de Formule 1. Daar staat hij dit jaar voor het
eerst aan de leiding van het team, voor een volledig F1-seizoen.
"Natuurlijk is het anders om nu een heel seizoen aan de leiding te
staan, ten opzichte van vorig jaar toen ik pas halverwege het
seizoen in kon stappen. Dat moment was heel anders dan nu. Toen zag
ik namelijk nieuwe upgrades komen, terwijl ik nu gedurende de
winter de auto helemaal opgebouwd heb zien worden." "Dat we nu zelf
dingen maken is natuurlijk ook anders dan wat ik gewend ben ik de
opstapklassen richting de Formule 1. In junior-klassen koop je als
het als ware bij de supermarkt voor auto-onderdelen in", aldus
Oakes met een lach op zijn gezicht. “Dat maakt de F1 wel heel
interessant, dat je echt bijna alles zelf moet maken. Voor de rest
zijn er ook veel dingen die overeen komen, op het gebied van
management bijvoorbeeld. Ik vond het in ieder geval heel mooi om te
zien hoe de auto helemaal werd gemaakt deze winter, zeker omdat het
jaar ervoor de winter zo moeizaam verliep voor het team." Het is
hét topic op dit moment Oliver Oakes "Nu moeten we ons blijven
verbeteren. Op korte en lange-termijn. Dat is makkelijk gezegd,
maar we zijn niet het grootste, maar zeker ook niet het kleinste
team dus we zullen vooral efficiënt moeten zijn. We moeten ons
focussen op de juiste dingen. We waren vorig jaar al een goed team,
maar ik denk dat we net wat richting en vertrouwen misten.
Waarschijnlijk was ook de sfeer in het team niet helemaal goed de
afgelopen jaren. Er waren veel wisselingen in het team en er
speelde een zekere voorgeschiedenis tussen de twee coureurs op dat
moment. Dat is nu in het verleden en we moeten gewoon goed focussen
nu. Terug naar de basis, maar van de andere kant kun je dat niet
zeggen in een complexe sport die de Formule 1 is." "Het zou
arrogant zijn om zoiets te zeggen in de Formule 1, dus zou ik het
nooit zo precies willen zeggen. We willen echter vooral creëren dat
mensen het gevoel hebben binnen het team dat ze zich uit kunnen
spreken, dat ze zich trots voelen binnen het team", analyseert
Oakes zijn periode tot nu toe in het team. Naast dat hij ervoor
moet zorgen dat het team dit jaar zal presteren, staat hem ook al
een grote uitdaging voor 2026 te wachten. Niet alleen moet men in
Enstone een compleet nieuwe bolide bouwen, net als bij alle andere
teams, maar zal Alpine ook overstappen op Mercedes-motoren. "Ja,
2026 is wel echt hét topic op dit moment. Best veel teams zijn er
behoorlijk uitgesproken over. Wij gaan natuurlijk overstappen naar
een andere motorleverancier en daar zijn we klaar voor. Afgelopen
jaar hebben we een grote stap gemaakt door zesde te worden en ik
denk dat het vooral belangrijk is om alle jaren te presteren. Je
kijkt uiteindelijk in 2027 of 2028 toch terug op alle voorgaande
jaren."