Norris weet gebrek aan overcapaciteit aan Verstappen: "Hoef nu niet 100% te geven"
Lando Norris en McLaren zijn sterk aan 2025 begonnen. De Brit
beschikt over de snelste auto en is zo ieder raceweekend in staat
om voor poleposition en de zege te vechten. Het feit dat zijn
McLaren zo razendsnel is, geeft Norris ook meer rust en
mogelijkheden. Hij legt uit wat voor voordelen het heeft in de
titelstrijd. "Hoe beter de auto, hoe makkelijker het min of meer
wordt", vertelt Norris tegenover Autosport Magazine . "Je kan iets
meer ontspannen en bijvoorbeeld beter op de banden letten. Terwijl
je dat doet, kan je ook iets meer over andere dingen nadenken. Toen
ik in 2023 in pakweg vijf races tweede werd achter Max, kostte het
me bijna meer moeite om op dat niveau te presteren dan nu in 2025.
Want om zó dicht bij iets te komen en het dan toch niet te kunnen
pakken, zorgde er waarschijnlijk voor dat ik op de toppen van mijn
kunnen functioneerde." De voorsprong van Verstappen maakte het een
paar jaar geleden dus moeilijker. Norris stelt dat hij nu niet per
se honderd procent moet geven en stipt zo een groot voordeel aan.
"Het was moeilijk om aan andere zaken te denken. Ik moest me
honderd procent richten op de auto en had nul procent capaciteit
over voor andere dingen. Als je een solide, snelle wagen hebt, dan
kan het ook op 99 procent en heb je één procent van je aandacht
over voor de strategie, banden, banden sparen en al dat soort
dingen."
beschikt over de snelste auto en is zo ieder raceweekend in staat
om voor poleposition en de zege te vechten. Het feit dat zijn
McLaren zo razendsnel is, geeft Norris ook meer rust en
mogelijkheden. Hij legt uit wat voor voordelen het heeft in de
titelstrijd. "Hoe beter de auto, hoe makkelijker het min of meer
wordt", vertelt Norris tegenover Autosport Magazine . "Je kan iets
meer ontspannen en bijvoorbeeld beter op de banden letten. Terwijl
je dat doet, kan je ook iets meer over andere dingen nadenken. Toen
ik in 2023 in pakweg vijf races tweede werd achter Max, kostte het
me bijna meer moeite om op dat niveau te presteren dan nu in 2025.
Want om zó dicht bij iets te komen en het dan toch niet te kunnen
pakken, zorgde er waarschijnlijk voor dat ik op de toppen van mijn
kunnen functioneerde." De voorsprong van Verstappen maakte het een
paar jaar geleden dus moeilijker. Norris stelt dat hij nu niet per
se honderd procent moet geven en stipt zo een groot voordeel aan.
"Het was moeilijk om aan andere zaken te denken. Ik moest me
honderd procent richten op de auto en had nul procent capaciteit
over voor andere dingen. Als je een solide, snelle wagen hebt, dan
kan het ook op 99 procent en heb je één procent van je aandacht
over voor de strategie, banden, banden sparen en al dat soort
dingen."