Alpine-teambaas duidt rol Briatore: "Prikt door de bullshit heen"
Bij Alpine werkt teambaas Oliver Oakes samen met Flavio Briatore en
ook de flamboyante Italiaan speelt een cruciale rol bij het team.
Zo zal Briatore zich vooral ontfermen over de politieke zijde van
de Formule 1. "Er zijn inderdaad veel discussies gaande in de
Formule 1, ook over de motor van de toekomst. Ik denk dat dat een
gezonde discussie is", aldus Oakes in een exclusief interview met
RacingNews365 . "Kijk naar hoe groot een F1-bolide is op dit moment
en naar de complexiteit van de huidige en toekomstige F1-motoren.
Dan kan je je afvragen of dat is wat de F1-fan wil zien. Hebben we
daardoor goede races? Is de techniek waardevol voor de
auto-industrie? Dat zijn goede vragen om over te discussiëren."
"Wat betreft de gehele politiek in de Formule 1 is het interessant
om verschillende F1-personages te zien die bepaalde discussies er
door lijken te drukken, met hun eigen interesses voorop en niet
persé in het belang van de sport, wat natuurlijk ook wel typisch
Formule 1 is. Het gaat niet alleen om het racen, maar ook om de
politiek en de strategische manier om in het voordeel van jouw team
te werk te gaan. Vanuit die visie is het in mijn ogen goed om
Flavio aan boord te hebben.” “Hij is mede daarvoor hier. Voor nu
hebben wij echter getekend voor de nieuwe regels en zullen we daar
met een nieuwe motorleverancier aan vasthouden”, aldus Oakes, die
nog iets verder in gaat op de samenwerking met Briatore. "Ik zie
Flavio als een vaderfiguur hier op het circuit en we brengen veel
tijd samen door. Zeker tijdens een double-header in Australië en
China bijvoorbeeld. Dan is het fijn om hem erbij te hebben. We
hebben zeer goede gesprekken met elkaar en hij prikt altijd snel
door de bullshit heen. Hij is een echte racer en heeft het in het
verleden al twee keer laten zien (back-to-back wereldtitels met
Benetton en Renault)." "Dat geeft vertrouwen aan het team. Hij is
niet de eigenaar van het team, maar gaat er wel volledig voor alsof
het zijn eigen zaak is en het is mijn stellige overtuiging dat je
er daadwerkelijk zo in moet staan. Aan het eind van de rit draait
alles uiteindelijk om de stopwatch in de Formule 1 en dat is vooral
wat ons bezighoudt. Dus daardoor kan het wel over 2026 gaan, maar
zul je toch altijd in het heden moeten presteren."
ook de flamboyante Italiaan speelt een cruciale rol bij het team.
Zo zal Briatore zich vooral ontfermen over de politieke zijde van
de Formule 1. "Er zijn inderdaad veel discussies gaande in de
Formule 1, ook over de motor van de toekomst. Ik denk dat dat een
gezonde discussie is", aldus Oakes in een exclusief interview met
RacingNews365 . "Kijk naar hoe groot een F1-bolide is op dit moment
en naar de complexiteit van de huidige en toekomstige F1-motoren.
Dan kan je je afvragen of dat is wat de F1-fan wil zien. Hebben we
daardoor goede races? Is de techniek waardevol voor de
auto-industrie? Dat zijn goede vragen om over te discussiëren."
"Wat betreft de gehele politiek in de Formule 1 is het interessant
om verschillende F1-personages te zien die bepaalde discussies er
door lijken te drukken, met hun eigen interesses voorop en niet
persé in het belang van de sport, wat natuurlijk ook wel typisch
Formule 1 is. Het gaat niet alleen om het racen, maar ook om de
politiek en de strategische manier om in het voordeel van jouw team
te werk te gaan. Vanuit die visie is het in mijn ogen goed om
Flavio aan boord te hebben.” “Hij is mede daarvoor hier. Voor nu
hebben wij echter getekend voor de nieuwe regels en zullen we daar
met een nieuwe motorleverancier aan vasthouden”, aldus Oakes, die
nog iets verder in gaat op de samenwerking met Briatore. "Ik zie
Flavio als een vaderfiguur hier op het circuit en we brengen veel
tijd samen door. Zeker tijdens een double-header in Australië en
China bijvoorbeeld. Dan is het fijn om hem erbij te hebben. We
hebben zeer goede gesprekken met elkaar en hij prikt altijd snel
door de bullshit heen. Hij is een echte racer en heeft het in het
verleden al twee keer laten zien (back-to-back wereldtitels met
Benetton en Renault)." "Dat geeft vertrouwen aan het team. Hij is
niet de eigenaar van het team, maar gaat er wel volledig voor alsof
het zijn eigen zaak is en het is mijn stellige overtuiging dat je
er daadwerkelijk zo in moet staan. Aan het eind van de rit draait
alles uiteindelijk om de stopwatch in de Formule 1 en dat is vooral
wat ons bezighoudt. Dus daardoor kan het wel over 2026 gaan, maar
zul je toch altijd in het heden moeten presteren."