Mercedes tast nog in het duister over fundamentele Russell-problemen
Tijdens de Grand Prix van Bahrein was George Russell behoorlijk in
gevecht met zijn auto. De remmen werkten niet mee zoals gehoopt,
het dashboard in de auto kon mogelijk uitvallen en dan waren er nog
de problemen met zijn DRS. Russell wist desondanks nog als tweede
over de eindstreep te komen, voor de McLaren van Lando Norris. Het
zijn natuurlijk problemen die een Formule 1-team zich niet al te
vaak kan veroorloven. Zaak dus voor Mercedes om hier uitgebreid
naar te kijken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zo
vertelt Team Representative Bradley Lord in de debrief van het
team. "Op de tv leek het misschien alsof de problemen alleen in de
laatste tien rondes plaatsvonden, maar het was eigenlijk al vanaf
halverwege de race dat de eerste problemen opdoken. Het is goed om
te benadrukken dat we nog niet de kernproblemen hebben gevonden. Er
zijn tien koffers aan onderdelen teruggekomen, waaronder een
enigszins verbrande transponder en andere delen die met de remmen
te maken hebben. We hebben de fundamentele problemen dus nog niet
ontdekt, maar wat we in ieder geval kunnen zeggen, is dat de
transponder er vlak voor de helft van de race mee ophield." Die
transponder staat in verbinding met de tijdwaarnemingssystemen van
de FIA en FOM. Via die zender wordt alle data doorgegeven aan het
team en de Formule 1. "Plotseling was er één ronde waarin we geen
idee hadden wat er gebeurde, want George z'n naam zakte ineens weg
in de tijdenlijst. Maar wat dat ook als gevolg had, was dat we het
onderdeel kwijtraakten dat de DRS aanstuurt. Voor de DRS moet je
weten of je binnen een seconde van de auto voor je zit en er achter
jou misschien een auto binnen een seconde van jou zit. Daarom
moesten we een reservesysteem gebruiken. We kregen toestemming van
de FIA en dat betekende dat George de DRS handmatig moest openen",
aldus Lord. Remproblemen Maar daarmee hield het euvel nog niet op
voor Russell. "Tegelijkertijd hadden we een ongerelateerd probleem
met het brake by wire systeem, dat is de elektronica die zorgt voor
de mate van remkracht in de voor- en achterremmen. We moesten
daardoor volledig vertrouwen op de hydraulische remmen, maar
daardoor verandert het gedrag van de auto enorm, als je remt. Het
is ontzettend lastig om op die manier een auto te besturen, want je
verliest heel veel remkracht en de remmen oververhitten veel
sneller." Omdat je als team maar beperkt dingen kan en mag doen
vanuit de garage, was het dus vooral aan Russell zelf om het op te
lossen. "In de laatste tien rondes deed hij zo'n twintig tot dertig
wijzigingen aan het hele systeem, terwijl hij aan het rijden was en
dus eerst Charles Leclerc en daarna Lando achter zich moest houden.
En intussen hadden we dus ook nog het DRS-probleem, waarvan we niet
wisten wat de gevolgen zouden zijn. De grootste angst was dat het
hele dashboard uit zou vallen. In dat geval konden we nog wel door
blijven rijden, want daar is een back-up systeem voor." Het was
overigens dat back-up systeem waardoor Russell bijna in hele andere
problemen terecht kwam. Het team gaf hem de instructie de noodradio
te gebruiken, maar op diezelfde knop zat ook de handmatige DRS.
Russell schakelde die dus in, terwijl het niet mocht, maar de
stewards toonden begrip voor de situatie en gaven hem geen straf,
ook omdat hij aantoonbaar geen voordeel had behaald uit het korte
momentje van DRS. Uiteindelijk heeft Lord niets dan lof voor zijn
coureur. "Hij was een beetje als een acrobaat die meerdere borden
rond blijft draaien in die laatste paar rondes. Daarom was het ook
zo indrukwekkend. Niet alleen dat hij het mentaal allemaal aan kon,
maar ook dat hij intussen geen fouten maakte, Lando achter zich
hield en Leclerc buiten schootsafstand hield. Het was een erg
indrukwekkende prestatie."
gevecht met zijn auto. De remmen werkten niet mee zoals gehoopt,
het dashboard in de auto kon mogelijk uitvallen en dan waren er nog
de problemen met zijn DRS. Russell wist desondanks nog als tweede
over de eindstreep te komen, voor de McLaren van Lando Norris. Het
zijn natuurlijk problemen die een Formule 1-team zich niet al te
vaak kan veroorloven. Zaak dus voor Mercedes om hier uitgebreid
naar te kijken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zo
vertelt Team Representative Bradley Lord in de debrief van het
team. "Op de tv leek het misschien alsof de problemen alleen in de
laatste tien rondes plaatsvonden, maar het was eigenlijk al vanaf
halverwege de race dat de eerste problemen opdoken. Het is goed om
te benadrukken dat we nog niet de kernproblemen hebben gevonden. Er
zijn tien koffers aan onderdelen teruggekomen, waaronder een
enigszins verbrande transponder en andere delen die met de remmen
te maken hebben. We hebben de fundamentele problemen dus nog niet
ontdekt, maar wat we in ieder geval kunnen zeggen, is dat de
transponder er vlak voor de helft van de race mee ophield." Die
transponder staat in verbinding met de tijdwaarnemingssystemen van
de FIA en FOM. Via die zender wordt alle data doorgegeven aan het
team en de Formule 1. "Plotseling was er één ronde waarin we geen
idee hadden wat er gebeurde, want George z'n naam zakte ineens weg
in de tijdenlijst. Maar wat dat ook als gevolg had, was dat we het
onderdeel kwijtraakten dat de DRS aanstuurt. Voor de DRS moet je
weten of je binnen een seconde van de auto voor je zit en er achter
jou misschien een auto binnen een seconde van jou zit. Daarom
moesten we een reservesysteem gebruiken. We kregen toestemming van
de FIA en dat betekende dat George de DRS handmatig moest openen",
aldus Lord. Remproblemen Maar daarmee hield het euvel nog niet op
voor Russell. "Tegelijkertijd hadden we een ongerelateerd probleem
met het brake by wire systeem, dat is de elektronica die zorgt voor
de mate van remkracht in de voor- en achterremmen. We moesten
daardoor volledig vertrouwen op de hydraulische remmen, maar
daardoor verandert het gedrag van de auto enorm, als je remt. Het
is ontzettend lastig om op die manier een auto te besturen, want je
verliest heel veel remkracht en de remmen oververhitten veel
sneller." Omdat je als team maar beperkt dingen kan en mag doen
vanuit de garage, was het dus vooral aan Russell zelf om het op te
lossen. "In de laatste tien rondes deed hij zo'n twintig tot dertig
wijzigingen aan het hele systeem, terwijl hij aan het rijden was en
dus eerst Charles Leclerc en daarna Lando achter zich moest houden.
En intussen hadden we dus ook nog het DRS-probleem, waarvan we niet
wisten wat de gevolgen zouden zijn. De grootste angst was dat het
hele dashboard uit zou vallen. In dat geval konden we nog wel door
blijven rijden, want daar is een back-up systeem voor." Het was
overigens dat back-up systeem waardoor Russell bijna in hele andere
problemen terecht kwam. Het team gaf hem de instructie de noodradio
te gebruiken, maar op diezelfde knop zat ook de handmatige DRS.
Russell schakelde die dus in, terwijl het niet mocht, maar de
stewards toonden begrip voor de situatie en gaven hem geen straf,
ook omdat hij aantoonbaar geen voordeel had behaald uit het korte
momentje van DRS. Uiteindelijk heeft Lord niets dan lof voor zijn
coureur. "Hij was een beetje als een acrobaat die meerdere borden
rond blijft draaien in die laatste paar rondes. Daarom was het ook
zo indrukwekkend. Niet alleen dat hij het mentaal allemaal aan kon,
maar ook dat hij intussen geen fouten maakte, Lando achter zich
hield en Leclerc buiten schootsafstand hield. Het was een erg
indrukwekkende prestatie."