Red Bull achterhaalt oorzaak pitstopproblemen Verstappen en Tsunoda

Max Verstappen en Yuki Tsunoda stonden tijdens de Formule 1 Grand
Prix van Bahrein allebei te wachten op het moment dat na pitstop
het rode licht aan de pit gantry uit zou gaan. Dat gebeurde niet en
na verschillende seconden besloten de coureurs toch maar weer te
vertrekken. Het waren kostbare seconden en dus volgde een
diepgravend onderzoek naar de oorzaak. Daaruit zou inderdaad zijn
gebleken dat er halverwege de draadboom elektrische problemen waren
met de pit gantry , de installatie waaraan alle tools benodigd voor
de pitstop zijn verbonden en waarmee die tools onderling met elkaar
in verbinding staan.  Waar normaal gesproken de wheelguns een
signaal door moeten geven dat de handeling is afgerond, gebeurde
dat deze keer niet niet. Het rode licht wordt geactiveerd door de
vier signalen van de vier wheelguns en dus reageerde het licht
niet. Deed Red Bull iets fout? Nee, daar lijkt het volgens PlanetF1
niet op. Naar verluidt is het een probleem dat zich op ieder moment
voor had kunnen doen, waarbij het hoogst ongelukkig was dat het
tijdens de race gebeurde en niet bijvoorbeeld tijdens de vrije
trainingen. Wat bijdroeg aan de verwarring is dat de auto wél door
de kricks wel weer op het asfalt werd gezet, dat terwijl ook dat in
een reactie op de vier signalen van de wheelguns moet gebeuren. 
Uiteindelijk slaagde Verstappen erin een zesde plaats uit het vuur
te slepen en men gaat er vanuit dat ook zonder de langzamere
pitstops - Verstappen had ook een langzame tweede pitstop vanwege
een wiel dat moeilijk loskwam - er voor Verstappen niet meer dan P6
in had gezeten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines