Hamilton legt geboden maatregelen naast zich neer: "Wil ik niet in mijn auto hebben"
De discussie over hoe zwaar de omstandigheden mogen zijn om toch
nog verantwoord te kunnen racen, laaide op na de GP van Qatar in
2023. In die bloedhete, loodzware race op hoge snelheid race gaf
Logan Sargeant er de brui aan, terwijl Esteban Ocon ziek werd en
Alex Albon en Lance Stroll moeite hadden om uit de auto te komen.
Sinsdien wordt er gewerkt aan maatregelen in de F1 met betrekking
tot koeling. Van koeling in de cockpit tot het dragen van een
koelvest. Dat laatste is al lange tijd een goed gebruik buiten het
rijden om, maar een nieuwe koelvest kan ook in de auto gedragen
worden. Het is niet verplicht en Lewis Hamilton kijkt er dan ook
niet naar om, onder andere omdat hij het extra gewicht niet wil.
Niet dat hij het nooit zwaar heeft gehad, overigens: "Ik denk dat
er misschien twee races zijn geweest (waarin hij het écht loodzwaar
had, red.) In mijn eerste race in Maleisië deed mijn
drinkinstallatie het niet, waardoor ik uitgedroogd was bij de
finish. En Singapore '24 was ook echt afzien." "Maar dat is ook wat
ik heerlijk vind. Zo hoort het ook te zijn, wij worden geacht de
hoogste standaard te vertegenwoordigen voor wat betreft topatleten.
Het móét zwaar zijn. Bovendien zijn de auto's vandaag de dag
makkelijker te besturen dan toen ik begon, dat terwijl ze een stuk
zwaarder zijn geworden." De conclusie voor Hamilton is duidelijk:
"Ik wil het niet gebruiken als ik daaraan kan ontkomen. Het is
niets voor mij. Ik zal me eerder de vraag stellen hoe ik me beter
kan voorbereiden. Kan ik een koelvest gebruiken voordat ik in de
auto stap? Hoe kan ik mijn vochtbalans beter op peil houden?" "We
willen natuurlijk ook niet dat coureurs het bewustzijn verliezen,
dus het is goed om de technologie te hebben, maar het is niet iets
dat ik mijn auto wil zien, maar dat is mijn mening."
nog verantwoord te kunnen racen, laaide op na de GP van Qatar in
2023. In die bloedhete, loodzware race op hoge snelheid race gaf
Logan Sargeant er de brui aan, terwijl Esteban Ocon ziek werd en
Alex Albon en Lance Stroll moeite hadden om uit de auto te komen.
Sinsdien wordt er gewerkt aan maatregelen in de F1 met betrekking
tot koeling. Van koeling in de cockpit tot het dragen van een
koelvest. Dat laatste is al lange tijd een goed gebruik buiten het
rijden om, maar een nieuwe koelvest kan ook in de auto gedragen
worden. Het is niet verplicht en Lewis Hamilton kijkt er dan ook
niet naar om, onder andere omdat hij het extra gewicht niet wil.
Niet dat hij het nooit zwaar heeft gehad, overigens: "Ik denk dat
er misschien twee races zijn geweest (waarin hij het écht loodzwaar
had, red.) In mijn eerste race in Maleisië deed mijn
drinkinstallatie het niet, waardoor ik uitgedroogd was bij de
finish. En Singapore '24 was ook echt afzien." "Maar dat is ook wat
ik heerlijk vind. Zo hoort het ook te zijn, wij worden geacht de
hoogste standaard te vertegenwoordigen voor wat betreft topatleten.
Het móét zwaar zijn. Bovendien zijn de auto's vandaag de dag
makkelijker te besturen dan toen ik begon, dat terwijl ze een stuk
zwaarder zijn geworden." De conclusie voor Hamilton is duidelijk:
"Ik wil het niet gebruiken als ik daaraan kan ontkomen. Het is
niets voor mij. Ik zal me eerder de vraag stellen hoe ik me beter
kan voorbereiden. Kan ik een koelvest gebruiken voordat ik in de
auto stap? Hoe kan ik mijn vochtbalans beter op peil houden?" "We
willen natuurlijk ook niet dat coureurs het bewustzijn verliezen,
dus het is goed om de technologie te hebben, maar het is niet iets
dat ik mijn auto wil zien, maar dat is mijn mening."