Data tonen aan: Verstappen en Red Bull herpakken zich in Jeddah
De Grand Prix van Bahrein legde werkelijk waar alle problemen van
Red Bull bloot. Max Verstappen werd het gehele weekend gehinderd
door problemen met de banden, remmen, balans en pitstops. De zesde
plaats en heel wat alarmbellen waren het gevolg, want hoe gaat Red
Bull het tij keren? Een update aan de vloer, sidepods en beam wing
moest in ieder geval wat soelaas bieden in Saoedi Arabië. En na de
vrijdag lijkt het er ook echt op dat Red Bull het een stuk beter
voor elkaar heeft. Verstappen eindigde in de eerste vrije training
nog op de negende plaats, maar stond er later aardig bij. De
Nederlander pakte de derde plaats tijdens de tweede oefensessie en
hoefde 'maar' een kleine drie tienden toe te geven op de
oppermachtige McLarens. Lando Norris was de snelste coureur. Uit de
data blijkt duidelijk waar Verstappen zijn tijd op Norris verliest.
De 27-jarige Nederlander gaat een stuk minder hard door de langzame
bochten, zoals bijvoorbeeld bocht 27 voor start/finish. Op de
rechte stukken pakt hij dan weer wat terug, wat erop duidt dat Red
Bull wederom met minder downforce rijdt dan McLaren. Dat beeld komt
eigenlijk al het hele seizoen naar voren. Het feit dat Verstappen
best of the rest was en de Ferrari's en Mercedessen aftroefde, laat
wel zien dat Red Bull zich herpakt in Jeddah. Over één ronde ziet
de wereld er een stuk rooskleuriger uit, zeker als je het
vergelijkt met Bahrein. Het razendsnelle stratencircuit lijkt Red
Bull beter te liggen en Helmut Marko durfde zelfs van de 'beste
vrijdag in hele lange tijd' te spreken. Bekijk hieronder de data
van de snelste rondjes in de tweede vrije training. De tekst gaat
daarna verder. Longrun Dat het beter gaat, betekent natuurlijk niet
dat er geen werk aan de winkel is voor Red Bull. In de longruns
kwam de achilleshiel van de RB21 namelijk wel weer naar voren.
Verstappen kampte met oververhitting van het Pirelli-rubber,
waardoor zijn rondetijden zeker in de tweede training snel omhoog
schoten. De crash van Yuki Tsunoda leidde ertoe dat er weinig
representatieve longruns werden afgewerkt, maar ook tijdens de
eerste oefensessie ging het qua snelheid niet geweldig bij
Verstappen. Red Bull durfde dan ook wel toe te geven dat op dat
vlak nog veel vooruitgang moet worden geboekt richting de race. Het
asfalt in Saoedi-Arabië is veel minder ruw dan in Bahrein, dus er
kan normaal gesproken zeker een manier gevonden worden om de
bandenslijtage in te perken. Wel is de kans klein dat het genoeg is
om McLaren op pure snelheid uit te dagen. Dat team steekt er ook in
Jeddah weer bovenuit. Toch heeft Red Bull genoeg aanknopingspunten
om een goed resultaat te boeken. Het team richt haar pijlen op
Miami en Imola met nieuwe updates, dus schadebeperking zou al een
overwinning op zich zijn. Met de krachtsverhoudingen op vrijdag
lijkt Verstappen voor het podium te kunnen vechten áls er stappen
worden gezet op het gebied van bandenslijtage. Anders gaat hij een
zware Grand Prix tegemoet. Bekijk hieronder de (beperkte) data van
de longrun uit de eerste vrije training!
Red Bull bloot. Max Verstappen werd het gehele weekend gehinderd
door problemen met de banden, remmen, balans en pitstops. De zesde
plaats en heel wat alarmbellen waren het gevolg, want hoe gaat Red
Bull het tij keren? Een update aan de vloer, sidepods en beam wing
moest in ieder geval wat soelaas bieden in Saoedi Arabië. En na de
vrijdag lijkt het er ook echt op dat Red Bull het een stuk beter
voor elkaar heeft. Verstappen eindigde in de eerste vrije training
nog op de negende plaats, maar stond er later aardig bij. De
Nederlander pakte de derde plaats tijdens de tweede oefensessie en
hoefde 'maar' een kleine drie tienden toe te geven op de
oppermachtige McLarens. Lando Norris was de snelste coureur. Uit de
data blijkt duidelijk waar Verstappen zijn tijd op Norris verliest.
De 27-jarige Nederlander gaat een stuk minder hard door de langzame
bochten, zoals bijvoorbeeld bocht 27 voor start/finish. Op de
rechte stukken pakt hij dan weer wat terug, wat erop duidt dat Red
Bull wederom met minder downforce rijdt dan McLaren. Dat beeld komt
eigenlijk al het hele seizoen naar voren. Het feit dat Verstappen
best of the rest was en de Ferrari's en Mercedessen aftroefde, laat
wel zien dat Red Bull zich herpakt in Jeddah. Over één ronde ziet
de wereld er een stuk rooskleuriger uit, zeker als je het
vergelijkt met Bahrein. Het razendsnelle stratencircuit lijkt Red
Bull beter te liggen en Helmut Marko durfde zelfs van de 'beste
vrijdag in hele lange tijd' te spreken. Bekijk hieronder de data
van de snelste rondjes in de tweede vrije training. De tekst gaat
daarna verder. Longrun Dat het beter gaat, betekent natuurlijk niet
dat er geen werk aan de winkel is voor Red Bull. In de longruns
kwam de achilleshiel van de RB21 namelijk wel weer naar voren.
Verstappen kampte met oververhitting van het Pirelli-rubber,
waardoor zijn rondetijden zeker in de tweede training snel omhoog
schoten. De crash van Yuki Tsunoda leidde ertoe dat er weinig
representatieve longruns werden afgewerkt, maar ook tijdens de
eerste oefensessie ging het qua snelheid niet geweldig bij
Verstappen. Red Bull durfde dan ook wel toe te geven dat op dat
vlak nog veel vooruitgang moet worden geboekt richting de race. Het
asfalt in Saoedi-Arabië is veel minder ruw dan in Bahrein, dus er
kan normaal gesproken zeker een manier gevonden worden om de
bandenslijtage in te perken. Wel is de kans klein dat het genoeg is
om McLaren op pure snelheid uit te dagen. Dat team steekt er ook in
Jeddah weer bovenuit. Toch heeft Red Bull genoeg aanknopingspunten
om een goed resultaat te boeken. Het team richt haar pijlen op
Miami en Imola met nieuwe updates, dus schadebeperking zou al een
overwinning op zich zijn. Met de krachtsverhoudingen op vrijdag
lijkt Verstappen voor het podium te kunnen vechten áls er stappen
worden gezet op het gebied van bandenslijtage. Anders gaat hij een
zware Grand Prix tegemoet. Bekijk hieronder de (beperkte) data van
de longrun uit de eerste vrije training!