NB: 'Red Bull zou intern moeten onderzoeken hoe prestaties verbeterd kunnen worden'


Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. Vandaag is het in deel 15 de beurt aan redacteur Quin de Jong, die vindt dat Red Bull kritischer zou moeten zijn over de eigen prestaties, en denkt dat het effect van de nieuwe regelementen kleiner zal zijn dan wordt gedacht. Lees hier hoe Quin de Grand Prix van de Verenigde Staten heeft beleefd en praat mee!
Ferrari kwam in de race opeens snelheid tekort, al dan niet vanwege gedwongen aanpassingen aan hun motor. Denk je dat dat verlies aan snelheid blijvend is? 
'Ik denk dat het te maken heeft met het geklaag van Mercedes en Red Bull Racing over de regelementen die Ferrari al dan niet gebroken zou hebben. Ik vind het wel heel opvallend dat zodra de FIA zegt ernaar te zullen kijken Ferrari een stuk langzamer is. Ik denk dat ze inderdaad iets hebben geknutseld aan de motor wat nu illegaal verklaard is. Dat hebben ze niet zomaar verholpen bij de volgende race. Het is als je het mij vraagt een aderlating voor ze.'
'Ik heb het gevoel dat Ferrari vreesde dat ze een flinke straf zouden krijgen of dat de FIA een onderzoek zou instellen. Daarom hebben ze het illegale deel uit de motor gehaald en zich erbij neergelegd dat dit seizoen toch al verloren is. En daardoor blijken ze nu best langzaam te zijn. Het kan ook zo zijn dat het gebrek aan snelheid er echt aan lag dat Charles Leclerc met een oude motor reed, zoals teambaas Mattia Binotto beweert, maar dat zou wel erg toevallig zijn.'
'Wat betreft de gevolgen hiervan voor komend seizoen denk ik dat ze genoeg tijd hebben om voor 2020 nieuwe dingen te bedenken waarmee ze net iets sneller dan de rest kunnen zijn. Ik verwacht van een team als Ferrari dat ze zich wel weer op de rit krijgen. Sowieso ligt de focus bij Ferrari nu helemaal op 2020. En misschien ook al op 2021.'
'Ik denk dat de meeste teams de focus volledig op 2021 zullen leggen, al weet ik dat van Mercedes niet helemaal zeker. Ik denk dan ook dat de verhoudingen in 2020 niet zo veel anders zullen zijn dan dit jaar. 2014 was de laatste keer dat de regels serieus veranderd zijn, toen zag je dat Mercedes de sprong vanuit de middenmoot naar de absolute top maakte. In 2021 is het aan McLaren en Renault om die sprong te maken.'
Christian Horner beweert juist dat Red Bull zich komend jaar al met Mercedes zal kunnen meten. Hoe logisch is dat vooruitzicht?
'Dat roepen ze bij Red Bull al een paar jaar. Op een of andere manier weet Mercedes bij aanvang van het seizoen altijd wel sneller uit de startblokken te schieten dan Red Bull. En Red Bull moet gedurende het seizoen dan een inhaalslag maken. Dat kun je het team inmiddels wel gaan verwijten, want dat is al jaren achtereen het geval.'
'Ze zeggen aan het eind van een seizoen en in de winter wel steeds dat ze aansluiting met de top hebben gevonden en dat ze er vooraan bij zitten, maar uiteindelijk valt dat bij aanvang van het nieuwe seizoen toch allemaal weer tegen. Dan heeft Red Bull een achterstand in te halen en komen ze halverwege het seizoen pas weer terug. Met betrekking tot dat patroon mag er bij Red Bull best intern gekeken worden waar dat aan ligt.'
'Voor 2021 geldt precies hetzelfde. Red Bull kan wel vertellen dan ze dan echt een topteam zijn, maar misschien moeten ze wat minder te vertellen hebben over hun verwachtingen en dit structurele probleem aan gaan pakken. Het past ook wel weer bij het merk Red Bull om van tijd tot tijd zoiets stoers te roepen, maar toch moet er ook gepresteerd gaan worden.'
'Volgens mij is Red Bull een team dat, net als ze in 2009 deden, makkelijk met regels en regelwijzigingen om zou moeten kunnen springen. Daarnaast hebben ze Adrian Newey als ontwerper, en die weet heus wel hoe je een auto in elkaar moet zetten. Maar toch lukt het steeds maar niet om een extra slag te slaan. Hert lijkt wel een beetje op alsof ze ieder jaar een achterstand hebben en dan kijken naar wat Ferrari en Mercedes doen om dat na te volgen. Dan kom je aan het eind van het seizoen op gelijke hoogte, maar dat is te laat. Red Bull zou echt moeten kijken naar hoe ze beter aan het seizoen kunnen beginnen.'
'Heel lang heeft Red Bull gezegd dat hun tegenvallende prestaties aan de motoren van Renault lagen. Dat was voor een deel ook wel zo, maar dit jaar hebben ze een Honda-motor in plaats van een motor van Renault, en daarmee zou je een grote sprong vooruit verwachten. Maar het heeft ze qua resultaten niet heel veel opgeleverd. Als Ferrari zijn zaakjes op orde had gehad, zou Red Bull door twee teams op een straatlengte afstand gereden zijn dit jaar.'
Mercedes heeft dit jaar voor de zesde keer op rij beide titels gewonnen. Is er enige aanleiding voor om te geloven dat dat volgend jaar niet zo kan zijn?
'Als ik het zou moeten zeggen, denk ik dat Hamilton en Mercedes over een jaar zevenvoudig kampioen zijn. Dat team zit heel goed in elkaar. Buiten het feit dat ze een heel betrouwbare auto hebben en over het algemeen razendsnel zijn, gaat er zelden iets fout bij Mercedes. Bij Ferrari is dat anders. Daar worden te vaak fouten gemaakt om kampioen te kunnen worden. En wat Red Bull betreft: hoe gaan die ermee om als ze volgend jaar wel vooraan meedoen? Kan het team die druk aan? Dat moet nog maar blijken. Mercedes kan die druk sowieso hebben, die rijden al jaren vooraan.'
Natuurlijk had Lewis Hamilton gisteren het geluk dat er aan het eind van de race geel hing in bocht twaalf, waardoor Max Verstappen niet kon inhalen. Maar los daarvan rijdt Hamilton wel van P5 naar P2 met een perfect uitgevoerde strategie. Ze brengen beide coureurs in een situatie waarin ze om de overwinning kunnen meedoen. Daarnaast hebben ze met Valtteri Bottas de ideale tweede rijder in huis. Dat zie je bij Ferrari niet, daar moet je oppassen dat ze elkaar niet van de baan rijden. Bij Red Bull zit het nog anders. Alexander Albon is een rookie en is daar nog aan het wennen. Ik hoop wel dat Verstappen het in de races wat minder vaak alleen zal hoeven doen.
Veel mensen waren enthousiast over Albon, die van helemaal achteraan naar P5 reed. Maar hoe indrukwekkend is die prestatie eigenlijk, gezien P5 het minimale is voor een Red Bull-coureur?
'In een Red Bull moet je zeker vijfde kunnen worden, ook als er aan het begin van de race iets gebeurd als een aanrijding bij de start. Albon bewijst in ieder geval dat hij kan inhalen en om posities kan vechten. Pierre Gasly kon zelfs dat niet in een Red Bull. Wat Albon nu laat zien is vooralsnog prima, laat hem nu nog maar gewoon zijn draai vinden en zijn ding doen. Maar volgend jaar moet Albon het Verstappen soms ook lastig kunnen maken. Dat zou het team volgens mij alleen maar sterker maken.'
'Voor een rookie doet Albon het momenteel best goed, of in ieder geval naar behoren. Laten we hem nog niet afrekenen op zijn prestaties, dat is pas voor eind 2020. Die jongen heeft het afgelopen jaar echt een hele hoop meegemaakt. Hij is dit jaar Formule 1 gaan rijden en rijdt nu al bij een topteam waar serieus dingen van hem verwacht worden. Ik geef het je te doen als rookie.'
Donderdag zijn de regels voor 2021 goedgekeurd. Wat is jouw eerste indruk ervan?
'De auto's zien er echt tof uit, ik hou wel van dat futuristische uiterlijk van die conceptauto's. Het is alleen wel de vraag wat het werkelijke effect van de regelwijzigingen zal zijn. Bij de teams werken geen domme mensen, die engineers gaan op zoek naar gaten in de regelementen waardoor ze toch de lucht achter de auto's wat meer zullen verstoren dan de FIA nu voorziet.'
'Het algehele effect van de nieuwe regels zal denk ik tegenvallen. De teams kunnen er wel enigszins op anticiperen. In de Formule 1 worden nu eenmaal de randjes van de regelementen altijd opgezocht. Dat is alleen maar mooi en moet zeker zo blijven. Daarom is het maar de vraag of er zoveel gaat veranderen als de FIA beweert.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines