Details achter de eerste McLaren-update uitgelegd
McLaren heeft tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië een eerste
gedeeltelijke evolutie van het aerodynamische concept van de MCL39
geïntroduceerd. We hebben het hier over de diffuser, die een nieuwe
vorm heeft gekregen aan de achterkant. De diffuser is licht omhoog
gebogen om de luchtstroom van onder de auto beter af te voeren. Zo
op het oog is dit een verandering die we als minimaal zouden durven
te omschrijven, maar die een gemiddelde impact heeft op de
aerodynamische performance. Het is interessant om te zien dat het
team uit Woking in combinatie met deze verandering gebruik heeft
gemaakt van de achtervleugel die vorig jaar voor het eerst in
Brazilië werd geïntroduceerd. Al zijn er wel kleine aanpassingen
wat betreft de verkleining van de koorde van het hoofdprofiel. Het
is dus een element dat is overgenomen van het concept van de vorige
auto, wat in combinatie met de herziene diffuser helpt om de
efficiëntie van deze auto op de rechte stukken te vergroten. Dat is
een soort aangeboren zwakte van dit project. Het is daarbij zeker
een voorrecht dat de engineers van McLaren dit proberen te
wijzigen, met het eerste substantiële ontwikkelingspakket dat
binnenkort wordt geïntroduceerd. De Britse equipe beleefde een
prima start van het weekend op het Jeddah Corniche Circuit, want
Lando Norris voerde de tijdlijsten aan vóór Oscar Piastri. Norris
had een voorsprong van drie tienden op de Red Bull van Max
Verstappen, in de tweede vrije training de dichtstbijzijnde
uitdager van de huidige leider in de strijd om de wereldtitel bij
de coureurs.
gedeeltelijke evolutie van het aerodynamische concept van de MCL39
geïntroduceerd. We hebben het hier over de diffuser, die een nieuwe
vorm heeft gekregen aan de achterkant. De diffuser is licht omhoog
gebogen om de luchtstroom van onder de auto beter af te voeren. Zo
op het oog is dit een verandering die we als minimaal zouden durven
te omschrijven, maar die een gemiddelde impact heeft op de
aerodynamische performance. Het is interessant om te zien dat het
team uit Woking in combinatie met deze verandering gebruik heeft
gemaakt van de achtervleugel die vorig jaar voor het eerst in
Brazilië werd geïntroduceerd. Al zijn er wel kleine aanpassingen
wat betreft de verkleining van de koorde van het hoofdprofiel. Het
is dus een element dat is overgenomen van het concept van de vorige
auto, wat in combinatie met de herziene diffuser helpt om de
efficiëntie van deze auto op de rechte stukken te vergroten. Dat is
een soort aangeboren zwakte van dit project. Het is daarbij zeker
een voorrecht dat de engineers van McLaren dit proberen te
wijzigen, met het eerste substantiële ontwikkelingspakket dat
binnenkort wordt geïntroduceerd. De Britse equipe beleefde een
prima start van het weekend op het Jeddah Corniche Circuit, want
Lando Norris voerde de tijdlijsten aan vóór Oscar Piastri. Norris
had een voorsprong van drie tienden op de Red Bull van Max
Verstappen, in de tweede vrije training de dichtstbijzijnde
uitdager van de huidige leider in de strijd om de wereldtitel bij
de coureurs.