Verstappen kijkt tegen gigantische achterstand aan in afsluitende training Jeddah
In de warme omstandigheden werd op de zaterdagmiddag in Jeddah de
derde vrije training voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië
afgewerkt. Bij de start van de sessie zagen we onder meer Kimi
Antonelli en Liam Lawson nog buiten de auto staan, maar Gabriel
Bortoleto ging er wel gelijk voor zitten. Een brandstoflek zorgde
ervoor dat de Braziliaan de tweede training volledig aan zich
voorbij moest laten gaan. Max Verstappen hield zich ook nog koest
in het eerste deel van de training, want hij zat ook nog niet in
zijn auto. Charles Leclerc en Lewis Hamilton meldden zich na tien
minuten op de baan, maar konden op de zachte banden bij lange na
niet aan de snelste tijd van dat moment komen: een 1:29.666 van
Jack Doohan. Oscar Piastri ging er daarna eens echt goed voor
zitten en was een halve seconde sneller dan Doohan. Lando Norris
kwam daar in zijn eerste aanzet niet aan, want hij moest 85
duizendsten toegeven op zijn teamgenoot. Ondertussen meldde ook
Verstappen zich op de baan, terwijl Yuki Tsunoda nog even binnen
bleef staan. Dat had te maken met de crash van de Japanner aan het
einde van de tweede training. In de eerste ronde van Verstappen
vloog hij naar de snelste tijd, een 1:29.077. Niet veel later dook
Leclerc weer onder de tijd van Verstappen door. Grote sprong
McLaren Maar daar bleef het niet bij. Piastri ging er nogmaals goed
voor zitten en was weer ruim twee tienden sneller dan de
Ferrari-coureur. Norris sprong vervolgens naar P2, maar het gat was
wel ruim anderhalve tiende naar zijn teamgenoot. Dat zorgde ervoor
dat Piastri de tijdenlijst voorlopig topte, met Norris, Leclerc,
Verstappen en Hamilton daarachter. Piastri liet het er echter niet
bij zitten en ging weer sneller. Hij zette de snelste tijd scherper
op een 1:28.470. Tsunoda meldde zich inmiddels ook van voren en
sprong naar P5, waarna Verstappen er ook weer even het gaspedaal
intrapte. De viervoudig wereldkampioen sprong naar P3, binnen drie
tienden van de McLarens. Met nog ruim een kwartier te gaan werden
er nieuwe zachten banden onder de auto's geschroefd en zette George
Russell de eerste écht snelle tijd neer. De Mercedes-coureur kwam
tot een 1:28.2, maar Piastri was plotsklaps zeven tienden sneller.
Daar kwam Norris opnieuw niet aan, want hij moest anderhalve
tienden toegeven op Piastri. Verstappen kwam niet verder dan P5 en
was maar liefst negen tienden te langzaam ten opzichte van de
snelste man. Norris verbeterde zich nog in de slotfase van de
training en ging voorbij aan zijn teamgenoot, al was het verschil
slechts 24 duizendsten. Uiteindelijk was Norris dus de snelste man
in de afsluitende training, met Piastri, Russell en Verstappen
daarachter op P4. De Nederlander verbeterde zich aan het einde van
de training nog, waardoor de marge ten opzichte van Norris slonk
tot een kleine negen tienden. Al zegt het resultaat in deze
training niet alles voor de kwalificatie later op de dag, want
vorige week in Bahrein zagen we min of meer hetzelfde scenario.
Maar toen wist Russell binnen twee tienden te komen van Piastri en
de Mercedes zelfs op P2 te zetten.
derde vrije training voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië
afgewerkt. Bij de start van de sessie zagen we onder meer Kimi
Antonelli en Liam Lawson nog buiten de auto staan, maar Gabriel
Bortoleto ging er wel gelijk voor zitten. Een brandstoflek zorgde
ervoor dat de Braziliaan de tweede training volledig aan zich
voorbij moest laten gaan. Max Verstappen hield zich ook nog koest
in het eerste deel van de training, want hij zat ook nog niet in
zijn auto. Charles Leclerc en Lewis Hamilton meldden zich na tien
minuten op de baan, maar konden op de zachte banden bij lange na
niet aan de snelste tijd van dat moment komen: een 1:29.666 van
Jack Doohan. Oscar Piastri ging er daarna eens echt goed voor
zitten en was een halve seconde sneller dan Doohan. Lando Norris
kwam daar in zijn eerste aanzet niet aan, want hij moest 85
duizendsten toegeven op zijn teamgenoot. Ondertussen meldde ook
Verstappen zich op de baan, terwijl Yuki Tsunoda nog even binnen
bleef staan. Dat had te maken met de crash van de Japanner aan het
einde van de tweede training. In de eerste ronde van Verstappen
vloog hij naar de snelste tijd, een 1:29.077. Niet veel later dook
Leclerc weer onder de tijd van Verstappen door. Grote sprong
McLaren Maar daar bleef het niet bij. Piastri ging er nogmaals goed
voor zitten en was weer ruim twee tienden sneller dan de
Ferrari-coureur. Norris sprong vervolgens naar P2, maar het gat was
wel ruim anderhalve tiende naar zijn teamgenoot. Dat zorgde ervoor
dat Piastri de tijdenlijst voorlopig topte, met Norris, Leclerc,
Verstappen en Hamilton daarachter. Piastri liet het er echter niet
bij zitten en ging weer sneller. Hij zette de snelste tijd scherper
op een 1:28.470. Tsunoda meldde zich inmiddels ook van voren en
sprong naar P5, waarna Verstappen er ook weer even het gaspedaal
intrapte. De viervoudig wereldkampioen sprong naar P3, binnen drie
tienden van de McLarens. Met nog ruim een kwartier te gaan werden
er nieuwe zachten banden onder de auto's geschroefd en zette George
Russell de eerste écht snelle tijd neer. De Mercedes-coureur kwam
tot een 1:28.2, maar Piastri was plotsklaps zeven tienden sneller.
Daar kwam Norris opnieuw niet aan, want hij moest anderhalve
tienden toegeven op Piastri. Verstappen kwam niet verder dan P5 en
was maar liefst negen tienden te langzaam ten opzichte van de
snelste man. Norris verbeterde zich nog in de slotfase van de
training en ging voorbij aan zijn teamgenoot, al was het verschil
slechts 24 duizendsten. Uiteindelijk was Norris dus de snelste man
in de afsluitende training, met Piastri, Russell en Verstappen
daarachter op P4. De Nederlander verbeterde zich aan het einde van
de training nog, waardoor de marge ten opzichte van Norris slonk
tot een kleine negen tienden. Al zegt het resultaat in deze
training niet alles voor de kwalificatie later op de dag, want
vorige week in Bahrein zagen we min of meer hetzelfde scenario.
Maar toen wist Russell binnen twee tienden te komen van Piastri en
de Mercedes zelfs op P2 te zetten.