Horner in zevende hemel na stunt Verstappen: "Een fenomenaal optreden!"
Max Verstappen en Red Bull keken lange tijd tegen een flinke
achterstand aan in Saoedi-Arabië. McLaren was tijdens de trainingen
ijzersterk en Verstappen was nog niet echt in staat het gat te
dichten, dus richtte men bij de Oostenrijkse renstal zich vooral op
P3. Tijdens de kwalificatie wist Verstappen vriend en vijand echter
te verrassen door er in Q1 al bij te zitten, en zo kon hij dat
uiteindelijk doortrekken naar Q3. Hij trok uiteindelijk aan het
langste eind in de slotfase van de kwalificatie en ging er zo met
poleposition vandoor. Toch benadrukt teambaas Christian Horner bij
Sky Sports F1 dat het niet altijd zonder slag of stoot ging. "Toen
we na de derde training doorgingen naar de kwalificatie, ging het
vooral om wie er derde zou worden. Maar ineens was Max de snelste
in Q1, en dachten we: 'wacht even, is McLaren nou aan het
inhouden?' Maar in Q2 stonden we daar ineens weer. Toen kwam dat
ongelukkige incident van Lando, terwijl er nog maar vier autos'
waren met twee sets nieuwe banden: de McLaren-coureurs, George
(Russell, red.) en Max. Lando was gelukkig oké, maar het zorgde wel
voor een dilemma. Ga je voor twee ronden, waar dan een marge van 25
seconden voor overbleef, of neem je het risico en ga je voor één
ronde?" Red Bull koos uiteindelijk voor die eerste strategie en dat
pakte verrassend goed uit. "Wij kozen er uiteindelijk voor nog twee
rondetijden neer te zetten, al zet dat de boel wel onder druk. Als
er een probleem ontstaat, raak je die marge meteen kwijt. Maar wat
ik echt indrukwekkend vond, is dat je genoeg brandstof mee moet
nemen aangezien je een pitstop maakt. Hij had dus zes à zeven
kilogram extra brandstof aan boord, maar was wel de snelste in die
eerste ronde. Dat zette meteen druk op de concurrentie, maar zijn
laatste ronde was ook fantastisch. Om die pole te pakken, de tweede
in drie weken tijd, is echt een beloning. Een fenomenaal optreden
van Max en het team, en het is ook mooi om Yuki in Q3 te hebben!"
Toch ziet Horner ook dat het gevaar nog niet geweken is, want
McLaren zal de strijd ongetwijfeld opzoeken tijdens de race. "Het
is wel echt een beloning, want zo heb je schone lucht. Als je
poleposition kan benutten, heb je gewoon het geluk dat je niet in
de vuile lucht van voorgangers terecht komt. Maar we hebben dit
weekend al wel gezien dat McLaren echt ontzettend snel is, vooral
in racesimulaties. Ik denk dat we dus echt een spannend gevecht
gaan krijgen als we Oscar achter ons proberen te houden, maar we
starten wel vanaf de beste positie. Ik had niet verwacht dat dat
mogelijk zou zijn, maar zo blijkt maar weer: je mag nooit opgeven.
We hebben een geweldig team en blijven vechten, en Max haalt dat
extra beetje performance er altijd uit."
achterstand aan in Saoedi-Arabië. McLaren was tijdens de trainingen
ijzersterk en Verstappen was nog niet echt in staat het gat te
dichten, dus richtte men bij de Oostenrijkse renstal zich vooral op
P3. Tijdens de kwalificatie wist Verstappen vriend en vijand echter
te verrassen door er in Q1 al bij te zitten, en zo kon hij dat
uiteindelijk doortrekken naar Q3. Hij trok uiteindelijk aan het
langste eind in de slotfase van de kwalificatie en ging er zo met
poleposition vandoor. Toch benadrukt teambaas Christian Horner bij
Sky Sports F1 dat het niet altijd zonder slag of stoot ging. "Toen
we na de derde training doorgingen naar de kwalificatie, ging het
vooral om wie er derde zou worden. Maar ineens was Max de snelste
in Q1, en dachten we: 'wacht even, is McLaren nou aan het
inhouden?' Maar in Q2 stonden we daar ineens weer. Toen kwam dat
ongelukkige incident van Lando, terwijl er nog maar vier autos'
waren met twee sets nieuwe banden: de McLaren-coureurs, George
(Russell, red.) en Max. Lando was gelukkig oké, maar het zorgde wel
voor een dilemma. Ga je voor twee ronden, waar dan een marge van 25
seconden voor overbleef, of neem je het risico en ga je voor één
ronde?" Red Bull koos uiteindelijk voor die eerste strategie en dat
pakte verrassend goed uit. "Wij kozen er uiteindelijk voor nog twee
rondetijden neer te zetten, al zet dat de boel wel onder druk. Als
er een probleem ontstaat, raak je die marge meteen kwijt. Maar wat
ik echt indrukwekkend vond, is dat je genoeg brandstof mee moet
nemen aangezien je een pitstop maakt. Hij had dus zes à zeven
kilogram extra brandstof aan boord, maar was wel de snelste in die
eerste ronde. Dat zette meteen druk op de concurrentie, maar zijn
laatste ronde was ook fantastisch. Om die pole te pakken, de tweede
in drie weken tijd, is echt een beloning. Een fenomenaal optreden
van Max en het team, en het is ook mooi om Yuki in Q3 te hebben!"
Toch ziet Horner ook dat het gevaar nog niet geweken is, want
McLaren zal de strijd ongetwijfeld opzoeken tijdens de race. "Het
is wel echt een beloning, want zo heb je schone lucht. Als je
poleposition kan benutten, heb je gewoon het geluk dat je niet in
de vuile lucht van voorgangers terecht komt. Maar we hebben dit
weekend al wel gezien dat McLaren echt ontzettend snel is, vooral
in racesimulaties. Ik denk dat we dus echt een spannend gevecht
gaan krijgen als we Oscar achter ons proberen te houden, maar we
starten wel vanaf de beste positie. Ik had niet verwacht dat dat
mogelijk zou zijn, maar zo blijkt maar weer: je mag nooit opgeven.
We hebben een geweldig team en blijven vechten, en Max haalt dat
extra beetje performance er altijd uit."