Data tonen aan: Zo veroverde Verstappen zijn spectaculaire pole in Jeddah
Voor de kwalificatie in Saoedi-Arabië gaf niemand, inclusief Max
Verstappen zelf, een stuiver voor de kansen van Red Bull.
Natuurlijk tempert de Nederlander graag de verwachtingen, maar dat
hij na een spectaculaire sessie bovenaan de tijdenlijst stond,
hadden weinig mensen aan zien komen. Van 'een plekje achter Ferrari
en Mercedes' naar poleposition, het kan snel verkeren voor
Verstappen. Hoe hij Oscar Piastri met tien duizendsten wist af te
troeven? Allereerst met cruciale setup-wijzigingen én een slimme
strategie. Red Bull besloot na de crash van Lando Norris twee
ronden te rijden en dat speelde Verstappen in de kaart. Hij deed
ritme op na de onderbreking en perste er op het moment suprême een
weergaloos rondje uit. Uit de data blijkt wel hoe miniem de marges
waren. De snelste tijden in de verschillende sectoren worden
namelijk netjes verdeeld onder achtereenvolgens Verstappen, Piastri
en George Russell. Een sterke eerste sector doet het hem
uiteindelijk voor Verstappen, die daar meer dan een tiende sneller
is dan Piastri en Russell. De Nederlander profiteerde vooral van
zijn hogere topsnelheid bij start/finish, omdat Red Bull er weer
voor heeft gekozen om met minder downforce te rijden. Piastri en
Russell zijn over het algemeen sneller in de razendsnelle
bochtencombinatie in sector 1, maar kunnen de tijd van Verstappen
alsnog niet matchen. In zijn reactie na afloop stelde Verstappen
overigens nog dat hij last had van verkeer in bocht 13 en bocht 16,
waarna hij een slechte bocht 22 afwerkte. Het heeft hem
uiteindelijk weinig gekost, want Verstappen was toch nípt sneller
dan Piastri en Russell in die bocht. Hij beslist de spannende
strijd uiteindelijk definitief in zijn voordeel in de laatste
bocht, waar hij een betere exit heeft. In de lijntjes van de
vergelijking is het nauwelijks te zien, maar het maakte wel
degelijk het verschil. Bekijk hieronder de data van de ronden van
Verstappen, Piastri en Russell. De tekst gaat daarna verder.
Topsnelheid Zoals gezegd won Verstappen het meest op de rechte
stukken. De topsnelheid van Red Bull is indrukwekkend te noemen,
vooral zonder DRS. Waar Red Bull uitkomt op 322 kilometer per uur,
moet McLaren het met 307 kilometer per uur doen. Het verschil met
DRS is wat kleiner, omdat McLaren veel wint met een open
achtervleugel. Verstappen haalde een topsnelheid van 338 kilometer
per uur, terwijl Piastri op 330 kilometer per uur uitkwam. Het is
ook wel gelijk een signaal voor de race. Verstappen riep na de
kwalificatie direct dat het lastig wordt om Piastri achter zich te
houden. Het feit dat McLaren met meer downforce rijdt en in de
longruns veel sterker voor de dag kwam dan Red Bull, duidt erop dat
Verstappen een zware race tegemoet gaat. Maar als de laatste
setup-wijziging ook voor de race een stap in de goede richting is,
lijkt er ontzettend veel mogelijk voor Verstappen. Dat heeft hij in
deze kwalificatie al laten zien.
Verstappen zelf, een stuiver voor de kansen van Red Bull.
Natuurlijk tempert de Nederlander graag de verwachtingen, maar dat
hij na een spectaculaire sessie bovenaan de tijdenlijst stond,
hadden weinig mensen aan zien komen. Van 'een plekje achter Ferrari
en Mercedes' naar poleposition, het kan snel verkeren voor
Verstappen. Hoe hij Oscar Piastri met tien duizendsten wist af te
troeven? Allereerst met cruciale setup-wijzigingen én een slimme
strategie. Red Bull besloot na de crash van Lando Norris twee
ronden te rijden en dat speelde Verstappen in de kaart. Hij deed
ritme op na de onderbreking en perste er op het moment suprême een
weergaloos rondje uit. Uit de data blijkt wel hoe miniem de marges
waren. De snelste tijden in de verschillende sectoren worden
namelijk netjes verdeeld onder achtereenvolgens Verstappen, Piastri
en George Russell. Een sterke eerste sector doet het hem
uiteindelijk voor Verstappen, die daar meer dan een tiende sneller
is dan Piastri en Russell. De Nederlander profiteerde vooral van
zijn hogere topsnelheid bij start/finish, omdat Red Bull er weer
voor heeft gekozen om met minder downforce te rijden. Piastri en
Russell zijn over het algemeen sneller in de razendsnelle
bochtencombinatie in sector 1, maar kunnen de tijd van Verstappen
alsnog niet matchen. In zijn reactie na afloop stelde Verstappen
overigens nog dat hij last had van verkeer in bocht 13 en bocht 16,
waarna hij een slechte bocht 22 afwerkte. Het heeft hem
uiteindelijk weinig gekost, want Verstappen was toch nípt sneller
dan Piastri en Russell in die bocht. Hij beslist de spannende
strijd uiteindelijk definitief in zijn voordeel in de laatste
bocht, waar hij een betere exit heeft. In de lijntjes van de
vergelijking is het nauwelijks te zien, maar het maakte wel
degelijk het verschil. Bekijk hieronder de data van de ronden van
Verstappen, Piastri en Russell. De tekst gaat daarna verder.
Topsnelheid Zoals gezegd won Verstappen het meest op de rechte
stukken. De topsnelheid van Red Bull is indrukwekkend te noemen,
vooral zonder DRS. Waar Red Bull uitkomt op 322 kilometer per uur,
moet McLaren het met 307 kilometer per uur doen. Het verschil met
DRS is wat kleiner, omdat McLaren veel wint met een open
achtervleugel. Verstappen haalde een topsnelheid van 338 kilometer
per uur, terwijl Piastri op 330 kilometer per uur uitkwam. Het is
ook wel gelijk een signaal voor de race. Verstappen riep na de
kwalificatie direct dat het lastig wordt om Piastri achter zich te
houden. Het feit dat McLaren met meer downforce rijdt en in de
longruns veel sterker voor de dag kwam dan Red Bull, duidt erop dat
Verstappen een zware race tegemoet gaat. Maar als de laatste
setup-wijziging ook voor de race een stap in de goede richting is,
lijkt er ontzettend veel mogelijk voor Verstappen. Dat heeft hij in
deze kwalificatie al laten zien.