McLaren verklaart pijnlijke crash Norris
Lando Norris moest een nieuwe tegenslag slikken tijdens de
kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. De Brit was de
gehele sessie snel onderweg, maar raakte in Q3 de controle kwijt in
bocht vier. Een harde, pijnlijke klapper was het gevolg, ook tot
grote teleurstelling van teambaas Andrea Stella. Hij legt uit waar
het fout ging. "Lando was dit weekend zeker competitief", vertelt
Stella tegenover onder meer RacingNews365. "Elke sessie, elke set
banden, hij reeg de goede rondjes aaneen. Ik denk dat hij naast het
gebruik van de nieuwe banden ook een indrukwekkende racepace liet
zien. Dus het was een sterk weekend, alleen lijkt het erop dat hij
in Q3 iets meer milliseconden uit de auto probeerde te persen. We
beginnen het zelfs beter te zien in de data. Hij probeert er meer
milliseconden uit te halen, maar de auto reageert niet zoals hij
verwachtte. Het gedrag verraste hem." De gevolgen waren echter
groot. "De auto had wat onderstuur in bocht vier, waarna hij op de
buitenste kerb terecht kwam. Die kerb kan onvergeeflijk zijn. Het
is bijna episodisch. Wat er gebeurde is een aflevering die
voortkomt uit het werk wat we hebben verricht met de auto. Over het
algemeen is de auto sneller, maar reageert hij minder voorspelbaar
voor Lando als hij tot de limieten pusht. Het is de
verantwoordelijkheid van het team om de auto te verbeteren en het
gedrag aan te passen. We willen dat Lando vertrouwen heeft en dat
hij kan pushen. Als hij een paar milliseconden moet vinden, zou dat
moeten kunnen. Weliswaar met de realisatie dat hij misschien te
veel heeft gepusht, maar zónder zulke grote gevolgen." Stella kijkt
echter ook een beetje naar Norris. "Het is vanuit Lando belangrijk
dat hij vertrouwen houdt en zich kan aanpassen zolang de situatie
nog niet wordt verbeterd. Deze auto's zijn zo snel en veeleisend
als het gaat over het aannemen van een natuurlijke rijstijl. We
horen het zelfs van Lewis Hamilton, een zevenvoudig wereldkampioen.
De auto's zijn te snel om erover na te kunnen denken. Je krijgt wat
je van de auto verwacht of je bent langzaam. Lando accepteert niet
dat hij langzaam is. Het is dus onze verantwoordelijkheid om ervoor
te zorgen dat we hem een auto geven die op het niveau van zijn
talent zit."
kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. De Brit was de
gehele sessie snel onderweg, maar raakte in Q3 de controle kwijt in
bocht vier. Een harde, pijnlijke klapper was het gevolg, ook tot
grote teleurstelling van teambaas Andrea Stella. Hij legt uit waar
het fout ging. "Lando was dit weekend zeker competitief", vertelt
Stella tegenover onder meer RacingNews365. "Elke sessie, elke set
banden, hij reeg de goede rondjes aaneen. Ik denk dat hij naast het
gebruik van de nieuwe banden ook een indrukwekkende racepace liet
zien. Dus het was een sterk weekend, alleen lijkt het erop dat hij
in Q3 iets meer milliseconden uit de auto probeerde te persen. We
beginnen het zelfs beter te zien in de data. Hij probeert er meer
milliseconden uit te halen, maar de auto reageert niet zoals hij
verwachtte. Het gedrag verraste hem." De gevolgen waren echter
groot. "De auto had wat onderstuur in bocht vier, waarna hij op de
buitenste kerb terecht kwam. Die kerb kan onvergeeflijk zijn. Het
is bijna episodisch. Wat er gebeurde is een aflevering die
voortkomt uit het werk wat we hebben verricht met de auto. Over het
algemeen is de auto sneller, maar reageert hij minder voorspelbaar
voor Lando als hij tot de limieten pusht. Het is de
verantwoordelijkheid van het team om de auto te verbeteren en het
gedrag aan te passen. We willen dat Lando vertrouwen heeft en dat
hij kan pushen. Als hij een paar milliseconden moet vinden, zou dat
moeten kunnen. Weliswaar met de realisatie dat hij misschien te
veel heeft gepusht, maar zónder zulke grote gevolgen." Stella kijkt
echter ook een beetje naar Norris. "Het is vanuit Lando belangrijk
dat hij vertrouwen houdt en zich kan aanpassen zolang de situatie
nog niet wordt verbeterd. Deze auto's zijn zo snel en veeleisend
als het gaat over het aannemen van een natuurlijke rijstijl. We
horen het zelfs van Lewis Hamilton, een zevenvoudig wereldkampioen.
De auto's zijn te snel om erover na te kunnen denken. Je krijgt wat
je van de auto verwacht of je bent langzaam. Lando accepteert niet
dat hij langzaam is. Het is dus onze verantwoordelijkheid om ervoor
te zorgen dat we hem een auto geven die op het niveau van zijn
talent zit."