'F1 kan nieuwe motorregels ingrijpend veranderen'

Er is al een hele tijd veel te doen rond de reglementen voor 2026.
Dan worden er nieuwe regels geïntroduceerd rond de aerodynamica en
het chassis, maar ook het motorreglement gaat op de schop. Het idee
is dat er vanaf 2026 motoren worden ontwikkeld waarbij er een
50/50-verdeling is tussen de verbrandingsmotor en de accu, maar The
Race meldt nu dat er volgende week wordt gesproken over een
belangrijke wijziging van de motorreglementen. Zo zou de angst
moeten worden weggenomen dat auto's herhaaldelijk zonder energie
komen te zitten. De grootste zorg is dat er niet genoeg energie
vergaard kan worden om de accu's zo veel te gebruiken als de teams
zouden willen. Op bepaalde circuits, zoals Monza, zijn er namelijk
zorgen dat de auto's halverwege het rechte stuk zonder energie
komen te zitten. Sommige fabrikanten zouden geloven dat de huidige
reglementen genoeg zijn om problemen op de meeste circuits te
voorkomen, al is niet iedereen daarvan overtuigd. De eerder
genoemde publicatie meldt dat, als onderdeel van een poging om het
risico op problemen tijdens races te minimaliseren, er een voorstel
is ingediend voor discussie tijdens de vergadering van de F1
Commission van volgende week om een grote verandering in de regels
door te voeren. Het idee zou betrekking hebben op de races, terwijl
de 50/50-verdeling wel van kracht zou blijven in de kwalificatie.
Het voorstel zou zijn om het vermogen van de accu terug te brengen
van de huidige 350 kW naar 200 kW. Hierdoor verschuift de
verhouding tussen verbrandingsmotor en de batterij van 50/50 naar
64/36, waar de verhouding in het huidige F1-reglement 85/15 is. De
gedachte hierachter is dat de energie die de accu heeft opgeslagen,
over een veel groter deel van de ronde kan worden gebruikt, en dan
vooral langer op de rechte stukken. Het idee wordt gesteund door
Red Bull-teambaas Christian Horner, die tegen The Race het volgende
zegt. "Wat we wanhopig willen voorkomen, is een situatie waarin
coureurs halverwege het rechte stuk moeten lift-and-coasten . Dat
zal de coureurs frustreren. Het is slecht voor het spektakel en
voor het racen. De FIA heeft alle informatie. En om te wachten tot
het begin van volgend jaar om iets te doen, is aantoonbaar te laat.
We hebben nog acht maanden om dingen te regelen." "Ik denk dat de
FIA duidelijk iets begint te zien dat hen zorgen baart. Het is
alleen maar goed dat ze het aanpakken met nog voldoende tijd, die
er nog steeds is, voor de introductie van de regels van volgend
jaar." Er moet wel worden aangetekend dat het het zeer lastig is om
deze regels aan te passen. Er is namelijk een supermeerderheid van
de fabrikanten nodig in de F1 Commission, om deze wijziging door te
voeren. Het kan dus zomaar zijn dat dit een groot onderwerp wordt
in de komende tijd, zeker op het politieke vlak.

Top Headlines

Oudere Top Headlines