Verstappen trok lering uit beroemde fout in Jeddah
Max Verstappen veroverde zaterdagavond zijn 42e poleposition uit
zijn Formule 1-carrière en zijn tweede in Saoedi-Arabië. In 2021
leek hij ook op weg te zijn naar de eerste startpositie met een
fenomenale ronde, maar uiteindelijk stond hij in de laatste bocht
in de muur. Toch heeft hij daar lering uit getrokken, zo vertelt
hij bij Sky Sports F1 . "Er zaten een paar redenen achter waarom ik
er, achteraf gezien, in 2021, af ging. We hoeven er nu niet over te
praten, maar je leert ervan. Dus toen ik aan mijn laatste ronde
bezig was, wist ik zodra ik uit bocht 22 kwam: 'Oké, dat is prima.
Er kan niets raars gebeuren in de laatste bocht'." "Toen vond ik
gewoon weer wat meer in de laatste bocht. Dat was het verhaal van
mijn kwalificatie: in Q1, Q2 en Q3, elke keer ging het net een
beetje beter. En het team gaf me ook leuke tips om dingen te
proberen voor sommige bochten, om de balans wat meer te
optimaliseren. En dat pakte allemaal goed uit." Bij Viaplay gaat
Verstappen vervolgens wél in op de reden achter de crash in 2021.
"Het was een beetje hetzelfde verhaal. Toen had ik ook voor twee
ronden brandstof mee, dus ik wist dat er meer tijd in zat. Die
allereerste ronde reed ik helemaal alleen en die auto's waren heel
gevoelig voor de wake van een andere auto. In die tweede ronde was
ik de laatste op de baan. Dan heb je echt het tunneleffect tussen
die muren", zo vertelt Verstappen bij Viaplay . "Wat daar fout
ging, en dat zag ik niet op mijn dash, is dat ik toentertijd 9
kilometer per uur harder aan kwam rijden, van de eerste naar de
tweede ronde. Dan denk ik in mijn hoofd natuurlijk: 'in Q3, van run
1 naar run 2, dan probeer je altijd net wat later te remmen'. Het
zijn maar details. Maar als je dan negen kilometer harder aankomt,
is dat misschien een beetje té. En dat is wat er gebeurde. Dat was
nu natuurlijk niet het geval."
zijn Formule 1-carrière en zijn tweede in Saoedi-Arabië. In 2021
leek hij ook op weg te zijn naar de eerste startpositie met een
fenomenale ronde, maar uiteindelijk stond hij in de laatste bocht
in de muur. Toch heeft hij daar lering uit getrokken, zo vertelt
hij bij Sky Sports F1 . "Er zaten een paar redenen achter waarom ik
er, achteraf gezien, in 2021, af ging. We hoeven er nu niet over te
praten, maar je leert ervan. Dus toen ik aan mijn laatste ronde
bezig was, wist ik zodra ik uit bocht 22 kwam: 'Oké, dat is prima.
Er kan niets raars gebeuren in de laatste bocht'." "Toen vond ik
gewoon weer wat meer in de laatste bocht. Dat was het verhaal van
mijn kwalificatie: in Q1, Q2 en Q3, elke keer ging het net een
beetje beter. En het team gaf me ook leuke tips om dingen te
proberen voor sommige bochten, om de balans wat meer te
optimaliseren. En dat pakte allemaal goed uit." Bij Viaplay gaat
Verstappen vervolgens wél in op de reden achter de crash in 2021.
"Het was een beetje hetzelfde verhaal. Toen had ik ook voor twee
ronden brandstof mee, dus ik wist dat er meer tijd in zat. Die
allereerste ronde reed ik helemaal alleen en die auto's waren heel
gevoelig voor de wake van een andere auto. In die tweede ronde was
ik de laatste op de baan. Dan heb je echt het tunneleffect tussen
die muren", zo vertelt Verstappen bij Viaplay . "Wat daar fout
ging, en dat zag ik niet op mijn dash, is dat ik toentertijd 9
kilometer per uur harder aan kwam rijden, van de eerste naar de
tweede ronde. Dan denk ik in mijn hoofd natuurlijk: 'in Q3, van run
1 naar run 2, dan probeer je altijd net wat later te remmen'. Het
zijn maar details. Maar als je dan negen kilometer harder aankomt,
is dat misschien een beetje té. En dat is wat er gebeurde. Dat was
nu natuurlijk niet het geval."